Martin_B
Mitä korvikkeita on olemassa 13 mm:n treetexille? (tai jos se on 14 mm, on vaikea sanoa, ovatko ne turvonneet tai miten se nyt voi olla)

Minulla on treetexiä melko monilla pinnoilla, joissa minun täytyy liittää jokin samanpaksuinen levy, jotta saan tasaisen pinnan siirtymäkohdassa treetexistä uuteen levyyn.

Onko treetexiä saatavilla tänä päivänä vai ehkä jokin korvike? Saisi oikein mielellään olla huokoista, kuten treetex on sen eristävien ja ääntä vaimentavien ominaisuuksien vuoksi.

Olen vähän samassa tilanteessa. Miksi ei gipsskiva?

Martin_B
thomas33 sanoi:
Porös Board (TRETEX) 12x1220x2440 on saatavilla Bromölla Trävaror ja varmasti muissakin rakennustarvikeliikkeissä.
[linkki]
Kiitos vinkistä! Joten tretexia on saatavilla! Olen etsinyt ja etsinyt, enkä ole löytänyt. Siinä sen näkee :)
Harmi vain, että se on 12mm. Se, mitä minulla on, näyttää olevan noin 13-14mm.

Martin_B
Decamber sanoi:
Olen vähän samassa tilanteessa. Miksi ei kipsilevy?
1. Yksi paikoista, joissa minun pitäisi tehdä sauma, on viistetty katto, joka on kaareva. En usko, että kipsi kestää sitä kaarta riskeeraamatta murtumista tai katkeamista.

2. Muualla, tavallisilla vaakasuorilla seinillä, tuntuu parhaalta jatkaa samalla materiaalilla, joka on jo siellä, ja saumata täsmälleen samalla materiaalilla.

Mutta en tiedä, ehkä sillä ei ole mitään väliä lopulta. Ei sitä kuitenkaan tule koputeltua seiniin :)

Mutta muuten treetex absorboi ääntä paremmin. Mikä tarkoittaisi pieniä eroja akustiikassa, kun kipsilevy on treetexin sijaan. Mutta en tiedä sitäkään, ehkä se ei ole niin vakavaa?

Mutta kohta 1:stä olen melko varma, että siellä täytyy olla jotain hieman taipuisampaa, ja mieluiten myös hieman eristävää, koska se on tarkoitus kiinnittää ulkokattoon.

Martin_B sanoi:
1. Yksi paikoista, joissa minun pitää jatkaa, on vino katto, joka lisäksi on kaareva. En usko, että kipsilevy kestää kyseistä kaarta murtumatta/rikkoutumatta.

2. Muualla, tavallisilla vaakasuorilla seinillä, tuntuisi parhaalta jatkaa samalla materiaalilla, joka siellä jo on, ja jatkaa täsmälleen samalla materiaalilla.

Mutta en tiedä, ehkä sillä ei todellakaan ole väliä. Ei sitä kuitenkaan koputella seiniin :)

Mutta muutenhan treetex absorboi ääntä paremmin. Mikä voisi johtaa pieneen eroon akustiikassa, jos kipsiä on treetexin sijaan. Mutta en tiedä sitäkään, ehkä se ei ole niin vakavaa?

Mutta kohdassa 1 olen melko varma, että siihen minun täytyy käyttää jotain hieman joustavampaa, ja mieluiten myös hieman eristävää, koska sen pitäisi olla ulkokaton vastainen.
Fredellsillä on taipuisia kipsilevyjä, uskon, että heillä on näitä.

Täytyyhän olla jokin syy siihen, miksi Treetex ei ole enää olemassa enkä oikein osta sinun argumenttiasi akustiikan kanssa. Kuinka monta neliömetriä on kyseessä? Mikä on äänieristyksen tarkoitus; vähentääkö kiusallisia katseita perheeltä mukavan yön jälkeen vaimon kanssa (äänieristys huoneiden välillä), vai vähentääkö kaikua huoneessa (studio)? Viimeksi mainittua on vaikea uskoa, että sillä olisi merkitystä, käytätkö huokoista levyä vai kipsiä. Ensimmäinen myöskään, sillä kipsi on myös melko äänieristävää.

En kuitenkaan ole asiantuntija ja puhun ilman varsinaista kokemusta. Mutta olen, kuten sanottu, samanlaisen päätöksen edessä ja olen siksi kiinnostunut.

Mitä tulee taipuisiin kipsilevyihin, en tiennyt tästä mitään.

Ola78
Toinen vaihtoehto, joka saattaa olla helpompi löytää, on asfaboard, joka on ilmeisesti uudempi variantti tretexistä. En tiedä kuinka hyvä se on sisätiloissa kuitenkin.

Martin_B
Decamber sanoi:
Miten monesta neliöstä on kyse?
Noin 10-15 m2 hajallaan siellä täällä.

Mikä on tarkoitus äänenvaimennukselle; vähentää perheen kiusallisia katseita mukavan yön jälkeen vaimon kanssa (äänen läpikuuluminen huoneiden välillä), vai vähentää kaikua huoneessa (studio)?
"Äänen läpikuuluminen huoneiden välillä" siitä ei ole todellakaan kyse. Meillä on 3" lankut sisäseinässä, joka vaimentaa ääntä oikein hyvin. Paljon paremmin kuin säädetyt seinät eristyksellä.

Ei, kyse on jälkimmäisestä, "kaiku". Mitä kovempi materiaali, sitä enemmän se kaikuu. Kipsi on aika kovaa, treetex ei.

Eli en usko, että se tekee niin suurta eroa käytännössä niillä muutamilla neliömetreillä, joita aion käyttää siihen. Mutta JOS nyt löytyy korvaaja treetexille, olisi kätevää käyttää sitä.

Martin_B
Ola78 sanoi:
Toinen vaihtoehto, joka saattaa olla helpompi löytää, on varmaan asfaboard, se on kai myöhempi versio tretexistä. En tiedä, kuinka hyvä se on sisätiloissa kuitenkaan.
Olen lukenut monista paikoista, että se voi antaa epämiellyttävää hajua, ja se voi olla myös epäterveellistä. Joten asfaboardia pitäisi varmaan käyttää vain ulkona.

Toinen haittapuoli Tretexille, johon kannattaa kiinnittää huomiota, on sen erittäin syttyvä luonne toisin kuin kipsi. Vaihdan sitä vähitellen remontoinnin yhteydessä kipsiin itse.

Martin_B
Stefan N sanoi:
Toinen haitta Tretexissä, joka kannattaa huomioida, on se, että se on erittäin syttyvää toisin kuin kipsi. Vaihdan sen vähitellen kipsiin, kun remontoin.
Joo, mutta sehän koskee koko taloa, tässä tapauksessa, jossa runko on tehty 3 tuuman lankuista ja puurakenteinen välikatto, jossa on purueristys :) ...melko herkkua tulelle, jos niin voi sanoa.

Jos jossain syttyy, niin palaa se melko mukavasti joka tapauksessa, riippumatta kipsistä, luulen :)

Sitten voi tietysti ajatella niin, että kipsi hidastaa palon etenemistä hieman, mikä voi antaa muutaman lisäsekunnin aikaa päästä ulos. Toisaalta voisi sitten myös alkaa ajatella eristeiden vaihtamista välikatossa, muiden pintamateriaalien vaihtamista treetexista kipsiin, jne. jne.

On luultavasti parempi investointi asentaa kunnon palovaroitinjärjestelmä.

Kipsi luulemme voi viivästyttää tai täysin estää palon melko merkittävästi. JOS tulipalo alkaa huoneessa, jossa seinät ja katto ovat kipsillä pinnoitettuja, uskon, että sinulla voi olla vähintään 10 - 15 minuuttia lisää aikaa päästä ulos, ja jos huoneessa ei ole liikaa palavaa sisustusta, uskon, että on kunnollinen mahdollisuus, että tuli ei leviä huoneesta ulos, vaan yksinkertaisesti sammuu.

Martin_B
hempularen sanoi:
Uskon, että kipsi voi viivästyttää tai jopa estää tulipalon melko hyvin. JOS palo alkaa huoneessa, jossa seinät ja katto ovat kipsiä, uskon, että sinulla voi olla ainakin 10–15 minuuttia lisäaikaa päästä ulos, ja jos huoneessa ei ole liikaa palavaa sisustusta, uskon, että on kohtuullinen mahdollisuus, että tuli ei leviä huoneen ulkopuolelle, vaan yksinkertaisesti sammuu.
Kyllä, tämä on täysin oikein. Minun tapauksessani on kuitenkin kyse kipsilevyistä hieman paikoitellen. Vähän paikkauksia siellä täällä. Siksi en usko, että se tekee moniakaan sekuntien eroa palon viivästymisessä meidän tapauksessamme.
Mutta totta kai, kaikki ylimääräinen aika voi pelastaa henkiä.

Ajatuksena ei ollut korvata osittain, vaan korvata kokonaan. Tretex on lisäksi painajainen saada siistiltä näyttäväksi.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.