2 669 lukukertaa ·
2 vastausta
3k lukukertaa
2 vastausta
Korvaa pilari palkilla ja kahdella pilarilla
Hei,
olen käyttänyt mitoitustyökalua osoitteessa traguiden.se tehdäkseni laskelmat suunnitellulle mökilleni harjapalkin kanssa. Minulla on talosta jäljelle jäänyt melko leveä ikkuna, kun laitoimme terassinovet yhteen paikkaan. Ikkuna vaatii moduulimittana 214 cm leveyttä, ja haluaisin sen keskitettävän toiselle päätyseinälle. Siksi minun täytyy vaihtaa jotenkin, koska silloin ei voi olla pilari keskellä.
Löysin itse asiassa keskustelun, jossa on periaatteessa identtinen ongelma täällä foorumilla: https://www.byggahus.se/forum/threa...etta-garageport-under-baerande-pelare.397169/
ja niiden johtopäätösten mukaan, jotka teen kyseisestä keskustelusta, ehdottamani liimapuupalkin mitoituksen pitäisi olla ok, 115x315. Kysymys on käytännössä: kestääkö palkki kyseisellä jännemitalla 18,8 kN kuorman keskellä? Mutta onko kellään hyviä viitteitä taulukoihin tai vastaaviin? Minusta on vaikeaa löytää sellaista.
olen käyttänyt mitoitustyökalua osoitteessa traguiden.se tehdäkseni laskelmat suunnitellulle mökilleni harjapalkin kanssa. Minulla on talosta jäljelle jäänyt melko leveä ikkuna, kun laitoimme terassinovet yhteen paikkaan. Ikkuna vaatii moduulimittana 214 cm leveyttä, ja haluaisin sen keskitettävän toiselle päätyseinälle. Siksi minun täytyy vaihtaa jotenkin, koska silloin ei voi olla pilari keskellä.
Löysin itse asiassa keskustelun, jossa on periaatteessa identtinen ongelma täällä foorumilla: https://www.byggahus.se/forum/threa...etta-garageport-under-baerande-pelare.397169/
ja niiden johtopäätösten mukaan, jotka teen kyseisestä keskustelusta, ehdottamani liimapuupalkin mitoituksen pitäisi olla ok, 115x315. Kysymys on käytännössä: kestääkö palkki kyseisellä jännemitalla 18,8 kN kuorman keskellä? Mutta onko kellään hyviä viitteitä taulukoihin tai vastaaviin? Minusta on vaikeaa löytää sellaista.
Paras vastaus
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Tällä mitalla ja jännevälin pituudella palkki kestää 100 kN eli noin 10 tonnin pistekuorman keskellä. Voit pienentää mittoihin 115x225 ja silti saada hyvin rajatun taipuman, jos pistekuorma on 18 kN. Tällaisiin asioihin ei ole taulukoita, koska muuttujia on liikaa. Mutta se on helppo laskea.
Kiitos vastauksesta, näyttäisi siltä, että olin hieman liian kunnianhimoinen, mutta sitten pienennän hieman niin se on loistavaa.J justusandersson sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Käyttääkö liimapuupylvästä palkkina?
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Kan jag kapa bort en bit av balken och ersätta med en ny?
Golv -
Poista tukipylväät aiemman joddlarparvekkeen alta, korvataanko teräspalkilla?
Liimapuupalkki pylvään sijaan
Onko tämä kantava parvekepilari liian vino?
Rakennusfysiikka