Haluaisin korjata meidän sisäänkäyntiportaan, jolla on ollut parempia päiviä. Reunat näyttävät surkeilta ja tarvitsen luultavasti putsata/valaa kaikki uudelleen.
Onko olemassa jotain hyvää materiaalia, joka on helposti työstettävää ja kestävää? Syvennykset voi "vahvistaa" betoniruuvilla ja sitten betoni/täytemateriaali kovettuu.
Se muistuttaa, mitä tein itse viisi-kuusi vuotta sitten vanhassa betonirappusessamme, joissa oli runsaasti pakkasrapautumia ja koloja. Puhdistin korkeapainepesurilla, sitten porasin muutamia reikiä ja vedin muutaman betoniruuvin pahimpiin koloihin toimimaan raudoituksena. Mahdollisesti tämä ei ollut tarpeellista, mutta tein niin.
Sen jälkeen rakennettiin laatikko askelmien ympärille sopivilla laudoilla, jotka kiinnitettiin paikoilleen. Sekoitettiin jotain Weber-massaa tarkoitusta varten, tasoiteltiin sileäksi ja laitettiin muovikalvoa päälle, jotta kuivuminen/poltto tapahtuisi hitaasti ja kunnolla. Tuli hyvä, on kestänyt hyvin monta vuotta nyt. En muista tarkalleen, mitä Weber-massaa käytin, mutta voin ehkä tarkistaa tämän.
Tuo muistuttaa sitä, mitä tein itse viisi-kuusi vuotta sitten vanhassa betonirappusessamme, jossa oli runsaasti pakkasvaurioita ja reikiä. Putsasin korkeapainepesurilla, sitten porasin muutaman reiän ja laitoin muutaman betoniruuvin pahimpiin reikiin raudoituksen toimittamiseksi. Mahdollisesti tämä ei ollut tarpeellista, mutta näin tein.
Sen jälkeen rakennettiin muotti askelmille sopivilla lankuilla, jotka kiinnitettiin paikoilleen. Sekoittelin jotain Weberin laastia tarkoitukseen, tasoitin sen niin, että siitä tuli sileä, ja laitoin päälle muovikalvoa, jotta se kuivuisi/kovenisi hitaasti ja kunnolla. Tuli hyvä, ja on kestänyt monta vuotta. En muista tarkalleen, mitä Weberin laastia käytin, mutta voin ehkä tarkistaa sen.
Valitettavasti ei ole "ennen"-kuvia, mutta usko minua kun sanon, että se näytti pahemmalta kuin mitä näytät. Kaikki sammal ja home täytyy poistaa kunnolla ennen kuin aloittaa valamisen, muuten se ei toimi. Ehkä voin järjestää jonkun "jälkeen"-kuvan näiden viiden vuoden jälkeen tai mitä se ikinä onkaan, kun olen taas paikan päällä noin viikon kuluttua.
Valitettavasti ei "ennen"-kuvia, mutta usko minua kun sanon, että se näytti pahemmalta kuin mitä sinä näytät. Kaikki sammal ja home on poistettava perusteellisesti ennen kuin voi aloittaa valua, muuten se ei toimi. Ehkä voin järjestää jonkin "jälkeen"-kuvan näiden viiden vuoden tai sen jälkeen, kun olen paikan päällä noin viikon kuluttua.
Mitä preparaattia käytit saadaksesi oikeasti pois kaiken sammalen ja kasvuston? Algmedel, fyysinen pesu?
Vain painepesu tavallisella vedellä. Hyvä sivuvaikutus on, että betoni kyllästyy kosteudella, mikä saa korjauslaastin kiinnittymään todella hyvin. Tyypillistä kyllä, en ole tällä hetkellä kotona, mutta yritän tarkistaa, mitä laastia käytin.
Muistan, että tein yrityksen vuotta aiemmin, mutta tämä tavallinen laasti piti erittäin huonosti ja halkeili pois. Tein uudelleen Weber-laastilla, joka oli tarkoitettu juuri tähän, ja tulos oli äärimmäisen kestävä. Se on portaat, jotka suolataan joka talvi eikä siinä ole ollut ongelmia useisiin vuosiin.
Portaissasi harkitsisin myös kivipinnoitteen levittämistä, on olemassa hienoja järjestelmiä, joissa on eri sävyjä, joita voi tarkastella ja jotka antavat erittäin siistin vaikutelman. Se riippuu kuitenkin hieman olosuhteista ja siitä, mitä haluaa saavuttaa. En ole vielä tehnyt tätä portaissamme, mutta olen harkinnut sitä.
Pelkkä korkeapainepesu tavallisella vedellä. Hyvä sivuvaikutus tässä on, että samalla kyllästetään betoni kosteudella, mikä tekee siitä, että ajankohtainen korjauslaasti tarttuu todella hyvin. Tyypillisesti en ole juuri nyt kotona, mutta yritän tarkistaa, mitä laastia käytin.
Muistan, että yritin vuotta aiemmin, mutta tämä tavallisempi laasti ei kestänyt yhtään hyvin ja murtui irti. Tein uudelleen tämän Weber-laastin kanssa, joka oli tarkoitettu juuri tätä varten ja tulos oli erittäin kestävä. Se on porras, joka suolataan joka talvi, eikä ole ollut ongelmia useampaan vuoteen.
Portaisiisi harkitsisin myös kivipinnoitteen levittämistä; on olemassa useita tyylikkäitä järjestelmiä eri sävyillä, joita voi katsoa ja antaa erittäin siistin vaikutelman. Mutta se riippuu hieman olosuhteista ja siitä, mitä haluaa saavuttaa. En ole vielä tehnyt tätä meidän portaille, mutta olen miettinyt sitä.
Harkitsen, että laitan rappusille kerroksen rappausta/laastia, en vain varsinaisille korjauskohdille. Mutta se tuntuu suurelta ja kattavalta projektilta, joten minun täytyy tietää, että ostan hyviä aineita. En halua tehdä sitä uudelleen ensi vuonna.
Ajattelen laittaa kerroksen rappausta/laastia koko portaalle, ei vain varsinaisille korjausalueille. Mutta se tuntuu suurelta ja laajalta projektilta, joten minun täytyy tietää, että ostan hyviä aineita. En halua tehdä sitä uudelleen ensi vuonna.
Ainoa asia, josta voin lausua jotain, on juuri tämä, miten korjataan vahingot, joita näytät, se on mitä olen tehnyt itse.
Koko portaan rappaaminen, siinä toivon, että kokeneemmat ihmiset voivat antaa neuvoja ja vinkkejä. Voin arvata, että kyse on sopivasta pohjustuksesta hyvän tartunnan saamiseksi, mutta kuten sanottu, tiedän tästä aivan liian vähän voidakseni neuvoa.
Sen pienen pitäisi olla helppo korjata Ardex A46:lla. Uskon, että siitä tulee vedenpitävä kahdella kerroksella, olen itse alkanut korjata omaa portaitani sillä. On olemassa samanlainen ketju, jossa on hyviä vinkkejä.
Det där lilla borde du kunna laga enkelt med Ardex A46.
Tror det blir vattentätt med 2 lager av det, har själv börjat laga min trapp med det.
Finns en liknande tråd med bra tips
Joo se on varmasti korjattavissa kuten sanot. Mutta haluaisin raikastaa koko portaikon samalla kertaa. Se saattaa muuten näyttää laikukkaalta?
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.