Ostin talon, jossa yläkerran "aulan" seinät ja vinokatot ovat puoliksi tretexiä lasikuitutapetilla. Tretexin takana on pontattuja lautoja, ainakin siellä missä voin nähdä takaa kissatuulen kautta.

Olen lukenut useita täällä foorumilla, jotka ovat kuvanneet, että se toimii hyvin, kun kiinnitetään remonttikipsilevyä tretexin päälle ja takana oleviin lautoihin. Mutta kysymys on, onko rauhallista, että lasikuitutapetti jää paikoilleen, vai pitäisikö minun poistaa se ensin?

F F.Persson sanoi:
Ostin talon, jossa yläkerran ”salin” seinät ja viistokatto ovat puoliksi tretexiä lasikuitutapetilla. Tretexin takana on pontattuja lautoja, ainakin siellä missä voin nähdä selkäpuolelta kissatuulettimen kautta.

Olen lukenut täällä foorumilla useilta, jotka ovat kuvailleet, että se toimii hyvin, kun ruuvaa remonttikipsin tretexin päälle ja lautaan kiinni. Mutta kysymys kuuluu, onko se ok jättää tapetti paikalleen vai pitäisikö minun poistaa se ensin?
Joo, se varmasti parantaa seinän kestävyyttä tuolla paskamateriaalilla. :)
Jos aiot ruuvata kipsin kiinni, se ei ole ollenkaan ongelma.
Jos aiot liimata sen, riippuu enemmän siitä, onko tapetti kiinnitetty tarpeeksi hyvin tretexiin.

Dowser4711 Dowser4711 sanoi:
Ja, se kyllä vain parantaa seinän kestävyyttä sillä paskamateriaalilla. :) Jos aiot ruuvata kiinni kipsiä, se ei ole mikään ongelma. Jos aiot liimata sen, se riippuu enemmän siitä, onko tapetti kiinni tarpeeksi hyvin tretexissä.
Kiitos vastauksesta! Joo, tretex vaikuttaa olevan vähemmän suosittu materiaali täällä foorumilla :). Sitten laitan kiinni remonttikipsin eteisessä. Makuuhuoneisiin en pääse tutkimaan, mitä niiden takana on, joten siellä on varmaan paras purkaa ja laittaa 13 mm kipsiä tilalle. Mutta on mukavaa, ettei tarvitse purkaa kaikkialta.

Paul-Staffanstorp
Ruuvata 6mm remontoitava kipsi ei oikeastaan ole ok ja riski on suuri, että se irtoaa ja tuloksesta tulee todella huono.
Syy on, että se on liian ohut ruuvattavaksi.
Sama paksuus kuin ruuvinkanta, mikä tekee, että se menee läpi ja menettää lujuuden.
Jos onnistuu saamaan kannan juuri juuri painumaan pahviin erittäin vähän joka puolella, se ehkä voisi toimia, mutta kun alusta on niin pehmeä kuten tretex, en pitäisi sitä ollenkaan optimaalisena ratkaisuna.
Remontoitava kipsi on tarkoitettu liimattavaksi.

Jos et jaksa poistaa ja korvata tretexiä 13mm kipsillä, olisin ainakin laittanut 13mm tretexin päälle.
Itse olisin kuitenkin poistanut tretexin, koska en pidä tehdä puolivillaisia töitä. ;)

• Tykkään
Mortsken ja 3 muuta
  • Laddar…
Ja minä, joka pidän tretexistäni, ihmettelen, miksi sinun täytyy tehdä jotain muuta kuin vain maalata kangastapetti. Tretex vähentää kaiuntaa ja on todella kätevä kiinnittää asioita, kun sen takana on lankku. Tai pikemminkin on helppoa saada pienet jäljet katoamaan naulan tai ruuvin jälkeen vain hieromalla vähän, jolloin se sulkeutuu. Mutta tietenkin on työlästä yrittää tasoittaa se täysin, ja saumat voivat aiheuttaa ongelmia, jos niitä ei ole maalattu ennen tasoitusta ja tapetointia.

• Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
En kestä vävitapettia, vaan haluan sileät seinät, lisäksi tapetti lähti kolmilevystä alas, kun irrotimme lattialistat, vaikka yritimme tehdä sen varovasti.

Lopulta poistimme kolmilevyn kaikkialta ja laitoimme sen sijaan 13mm kipsilevyä.

• Tykkään
Dowser4711
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.