Hei,

Aion kiinnittää korkeampia kannattimia (45x220) olemassa oleviin (noin 60x175) sekä asentaa uusia kannattimia vanhojen väliin uutta kylpyhuonetta varten.

Pääsen käsiksi ainakin toiseen tuentapisteeseen ulkoseinän vieressä ja ripustan toisen pään lyhyisiin kannattimiin olemassa olevien kannattimien väliin.

Miten minun tulisi toimia tuentapisteessä? Olemassa olevat tukipuut ovat lovettuja, mutta seisovaan seinälevyyn on myös tehty reikä, ja kannatin ulottuu sisään. Onko tällä jokin todellinen kantava ominaisuus, vai onko se enemmänkin suoja kaatumista vastaan?

Toisin sanoen, pitäisikö minun tehdä vastaavat reiät uusille kannattimilleni, vaikka en voikaan tehdä muuta kuin työntää ne sisään?

Liitän kuvan yhdestä tuentapisteestä:

Puurakenteiden liitos, jossa näkyy kahden palkin yhdistys, eriste ja maassa oleva metallikoukku, joka liittyy kylpyhuoneremonttiin.
Puinen tukirakenne, jossa reikä pystysuorassa seinässä ja vaalea eristysmateriaali. Rakenteen ympärillä näkyy pölyä ja roskia.

• Tykkään
tomse666
  • Laddar…
Olemassa olevien lattian palkkien mitat ovat luultavasti 21/2x7 tuumaa. Hieman epätavallista, 3x7 tuumaa oli melkein standardi. Palkisto asennettiin samaan tahtiin plankeusten pystyttämisen kanssa, sillä se tarjoaa kantavuuden. Vaaka plankki ei ole osa tukea. Leikkaus on luultavasti tehty siksi, että planki olisi samalla tasolla kuin kattopaneeli, joka on naulattu alhaalta palkkeihin. Haluaisin tietää, miten olet ratkaissut asian ja mihin päättelyyn ratkaisusi perustuu.

J justusandersson sanoi:
Olemassa olevien lattiajoukkojen mitat ovat todennäköisesti 21/2x7 tuumaa. Vähän epätavallista, 3x7 tuumaa oli lähes standardi. Lattia asennettiin samaan tahtiin rungon pystyttämisen kanssa, koska se muodostaa kantavuuden. Makuulla oleva lankku ei ole osa alusta. Jyrsintä on todennäköisesti tehty sen vuoksi, että lankku tulisi samalle tasolle kuin kattolevy, joka on naulattu alapuolelta joukoihin. Haluaisin mielelläni tietää, miten olet järkeillyt ja päätynyt ratkaisuusi?
Paljon loogisempaa, että itse lankkuseinä on kantava :) Menin ehkä hieman harhaan, koska huoneen viereen oli kiinnitetty toinen alempi palkki, joka nojasi pelkästään naulattuun paaluun makuulla olevan lankun päällä ja sitten kiinnitetty muutamaan runkoon muiden lattiasäleiden välillä.

Palatakseni kysymykseesi; talo on alun perin vuodelta -39, mutta kattoa kohotettiin ja hankittiin 1,5 kerrosta 70-luvun lopulla.

Nykyään olemassa olevilla säännöillä on joko naulattu korotettu 95-sääntö tai useita paaluja 45-säännöllä päällä kohottaa lattiaa noin 5 cm.

Yläkerran osassa (satulakatto) on tarkoitus rakentaa uusi kylpyhuone. Koska lattian nykyinen suuntaus oli todennäköisesti kaukana kylpyhuoneen vaatimuksista ja minulla on noin 22-23 cm käytössä päästäkseni samalle tasolle muiden huoneiden kanssa, ajattelin yrittää laittaa 45x220-säännöt. Osassa, jossa aikoo olla kylpyhuone, oli ollut itsenäinen parkettilattia, valitettavasti hieman vinossa ja aaltoileva joissakin paikoissa, mutta näyttää olevan vain siellä, missä edellinen omistaja oli valinnut liian pitkät välimatkat kiintopisteiden välillä heikommilla säleillä.

Minulla on mahdollisuus purkaa olemassa oleva lattia hieman kylpyhuoneen ulkopuolella, mutta ei mahdollisuutta purkaa ulkoseinästä ulkoseinään.

Olen edelleen hieman epävarma siitä, mikä on suunnitellun toimenpiteesi ensisijainen tarkoitus. Jos se on lattian suoristaminen, voit ehkä valita toiset mitat. Jos se on huojunnan ja taipuman vähentäminen, uskon, että on parempia ratkaisuja.

Ensisijainen tavoitteeni on saada paremmin mukautettu välipohja, johon kylpyhuone rakennetaan. Tällä hetkellä palkkien välinen cc-etäisyys on noin 75 cm.

Palkkien sivuille naulattu noin 50 mm korotus on yleisesti huono ja se tulisi poistaa. Mutta tavoite on mielellään säilyttää suunnilleen sama korkeus uudessa ratkaisussa, jotta voi liittyä muihin lattiapintoihin.

Kylpyhuoneeseen suunnitellaan valu- ja laattalattiaa.

Joten päätavoite on siis vähentää huojuntaa ja samalla varmistaa, että saadaan tasainen alusta. Tuntuu, että minulla on hieman erilaiset edellytykset, koska joku on aiemmin yrittänyt työstää välipohjaa.

Jos annat minulle tehtävän kantavuudesta, harkitsen, voinko keksiä jotain luovaa. Flytspackel ja klinkers ovat melko raskaita. Flytspackel painaa noin 22 kg per cm ja neliömetri, ja klinkers suunnilleen saman verran.

Voin tarkistaa tämän uudelleen, kun pääsen kotiin, mutta sanoisin, että jänneväli on noin 6,5 m. Suunnilleen keskellä on puuseinä, jonka päällä olettaisin palkkien lepäävän. Muuten mielestäni yläkerrassa pitäisi kokea kauhea heiluminen tuolla jännevälillä?

Itse kylpyhuone tulee sijaitsemaan toisen ulkoseinän vieressä ja ulottuu noin 1,8-2 metriä palkkien sisäpuolelle.

Ei, ilman tukevia seiniä alapuolella lattia olisi kuin trampoliini. Odotan, kunnes sinulla on oikeat mitat.

Nyt olen mitannut vähän sisäänkäyntikerrosta:

6,5 metriä ulkoseinien välissä.
Ulkoseinästä, jossa kylpyhuone rakennetaan, on 3,5 metriä sydänseinään.
Kaksi kylpyhuoneen ja ulokkeen lattiajuoksua ovat vanhan muurauksen päällä noin 2,5 metrin etäisyydellä (joista toinen päättyy siihen). Sydänseinä jatkuu myös muurauksen kanssa samassa linjassa viimeisen osan matkaa, mutta tämä on kauempana talossa eikä siellä, mihin kylpyhuone rakennetaan.

Yläkerrassa olen purkanut lattian noin 3,3 metristä ulkoseinästä, joten minun pitäisi olla suhteellisen lähellä sisäseinää, ja olisi varmasti voinut purkaa vähän enemmän, jos se olisi tuottanut paljon paremman tuloksen.

Rakkauteni 45x220:een johtuu varmaan eniten siitä, että minulla on joitakin pituuksia jäljellä, mutta se ei ehkä ole paras ratkaisu?

Kiitos paljon, että käytät aikaasi antamaan vinkkejä ja ehdotuksia!

Lähtökohtana tulisi olla, että sekä lattian taipuma pysyy alle 1/300 jännevälillä. Sitten mielestäni tulisi noudattaa nykyaikaisia joustovaatimuksia. Ne perustuvat kokeisiin monien henkilöiden kanssa ja parantavat todellakin kokemusta. Mielestäni on kaksi pääsuuntausta, joita voit noudattaa. Joko liimaat olemassa oleviin palkkeihin tarvittavan määrän saadaksesi riittävän jäykkyyden ja tasaisen lattian tai lisäät uusia palkkeja vanhojen väliin.

Vaihtoehto liimaus: Joko teet kuten mietit, ruuviliimaat 45x220 (oletan, että se on C24-luokka) sivulta olemassa oleviin palkkeihin. Sinun täytyy järjestää jonkinlainen palkkikenkä, jotta ne voivat saada tuen laudoitetusta seinästä. Tämän ratkaisun haittapuolena on, että se lisää korkeutta ennen lattiapinnan materiaalia noin 45 mm. Tai ruuviliimaat kiilat olemassa olevien palkkien päälle, jotta lattia tulee tasaiseksi ja sen korkeus on vähintään 200 mm. Sen päälle ruuviliimaat lattialastulevyn tai jotain vastaavaa. Silloin lattian korkeus ennen lattiapinnan materiaalia nousee 25 mm.

Vaihtoehto uudet palkit: Aseta liimapuupalkit 90x180 olemassa olevien palkkien väliin.

Mitä hyvä, että on hieman todellista taustaa siitä, millaisia vaatimuksia asetetaan välipohjalle!

Tarkoitatko, että ruuviliimattu sääntö tulisi myös kiinnittää lankkuveeseen (ulkoseinään) palkkikengällä tai kulmaraudalla? Vai viittaatko mahdollisiin uusiin sääntöihin olemassa olevien välille?

Onko sillä suurta vaikutusta, jos yltää kantavaan sisäseinään verrattuna siihen, että ollaan noin 30 cm päässä?

Voiko lisäsääntö kahden olemassa olevan välille ripustaa kurttuun vai kuinka tulisi ratkaista kohta lähellä sisäseinää? Jos yltää koko matkan sisäseinään, tehdäänkö samalla tavalla myös silloin?

T tomnil sanoi:
Tarkoitatko, että kiinnitetty sääntö tulisi kiinnittää myös lautaiseinään (ulkoseinään) palkkikengällä tai kulmaraudalla?
Kyllä, kulmarauta tai jotain vastaavaa.

T tomnil sanoi:
Onko sillä suurta vaikutusta, jos saavutan kantavan sisäseinän asti suhteessa siihen, että olen noin 30 cm päässä?
Se on vaikea arvioida. Lähes mahdotonta laskea sitä. mieluiten sinun tulisi asettaa ne väliseinälle.

T tomnil sanoi:
Voidaanko lisäsääntö ripustaa kahden olemassa olevan väliin kortteleiden avulla vai kuinka tulisi ratkaista kohta lähellä sisäseinää?
Paras vaihtoehto on, että uusi sääntö on omissa todellisissa tuissaan.

Toisin sanoen minun pitäisi sahata hieman lisää lattiasta ja selvittää, millaiset edellytykset minulla on väliseinän kohdalla.

Jos päätän ruuviliimata kiiloja olemassa oleviin regeliin, pitäisikö nekin tehdä c24-luokitellusta puusta vai onko sillä vähemmän merkitystä?

Suuri kiitos avusta, minun täytyy tutkia käytännön edellytyksiäni vähän lisää nähdäkseni, miten tuet voidaan tehdä parhaalla mahdollisella tavalla.

T tomnil sanoi:
Jos päätän ruuvata liimaa kiiloihin olemassa oleviin puurakenteisiin, pitäisikö niiden olla myös c24-luokiteltua puutavaraa vai onko sillä vähemmän merkitystä?
Sillä ei ole varmaan suurta merkitystä. Vältä puutavaraa, jossa on paljon oksia.

J justusandersson sanoi:
Sillä ei ole kovin suurta merkitystä. Vältä puutavaraa, jossa on paljon oksia.
Näyttää nyt menevän siihen suuntaan, että yhdistetään liimaus olemassa olevan päälle ja lisäsääntö, koska keskikohta on pitkä.

Olen myös löytänyt sisäseinän ja näen seisovia lautoja. On myös sääntö joidenkin lattiasäleiden välillä telineessä, koska alemmassa kerroksessa on hieman leveämpi oviaukko.
Kaksi naulaa puupalojen päällä, ympärillä sahanpurua. Mahdollisia rakennustarpeita puutöille tai korjauksille.
Puupalikat ja sahajauhoja rakenteellisessa projektissa, joissa näkyy eri kokoisia puukappaleita ja rakennustarvikkeita.

Onko okei, jos puutavara, jota liimataan päälle, ei ole koko matkaltaan yhtenäinen pala? Ajattelin halkaista 45x70 lyhytsäännön 60 mm leveäksi ja ruuviliimata paikalleen. Kun liima on kovettunut, luultavasti kierrän ruuvit pois tai uppoan ne hieman syvemmälle. Sitten kiinnitän suoran laudan ja sahaan säännöt pyöreällä sahalla tasaiseksi.

Kuulostaako tämä hyväksyttävältä ratkaisulta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.