S
Minun täytyy asentaa ilmanvaihtoritilöitä ryömintätilan tuuletusaukkoihin. Perustan pinta on hyvin epätasainen ja karkea, ensin ajattelin porata/ruuvata ja sitten tiivistää jollakin saumalla. Ongelma on, että on mahdotonta porata oikein ja suoraan, koska betoni sisältää monia suurempia kiviä. Nyt mietin, olisiko järkevä ratkaisu kiinnittää ne kiviliimalla tai vastaavalla. Toimisiko se? Haluaisin mielelläni, että epätasaisuudet täyttyvät hyvin, jotta mitään eläimiä ei pääse läpi.

Kiviliima ei ehkä kiinnity kovin hyvin metalliventtiiliin, mutta pitää sen varmasti paikallaan. Laita venttiili paikoilleen, katso kuinka suuri rako on, aseta paksu helmi ja paina venttiiliä niin, että se pursuu hieman yli. Jonkin ajan kuluttua voit veitsellä leikata ylimääräisen pois. On hyvä asettaa tikku maasta venttiiliin tueksi, jotta se ei liiku tai laske ennen kuin se on kovettunut.

S
J jonaserik sanoi:
Kiviliima ei ehkä tartu niin hyvin metalliventtiiliin, mutta se pitää varmasti sen paikallaan. Aseta venttiili, katso kuinka suuri rako on, levitä paksu kerros ja paina venttiili paikalleen niin, että se työntyy hieman yli. Jonkin ajan kuluttua voit veitsellä leikata ylimääräiset pois. On hyvä laittaa tikku maasta venttiilin väliin tueksi, jotta se ei liikkuisi/painuisi ennen kuin se on kuivunut.
Reiät eivät valitettavasti ole sopivia, en voi käyttää reunallista mallia. Joten tasainen ritilä on tarpeen, mutta onko olemassa jotakin liimaa, joka toimii ulkona ja tarttuu sekä rappaukseen/betoniin että metalliin?

Muuraus-/rappauslaasti?

S Screew sanoi:
Reiät eivät valitettavasti ole järkeviä, en pysty asentamaan reunallisella vaihtoehdolla. Joten se on tasainen säleikkö, mutta onko olemassa mitään liimaa, joka toimisi ulkona ja kiinnittyisi sekä rappaukseen/betoniin että metalliin?
PL 400 tarttuu melkein kaikkeen. Älä unohda tukea niitä niin, etteivät ne uppoa. Säleikkö uppoaa ennen kuin PL on kovettunut, oman painonsa vuoksi.

Claes Sörmland
S Screew sanoi:
Minun täytyy asentaa ilmanvaihtoritilät ryömintätilan venttiileihin. Alustan pinta on erittäin epätasainen ja karkea, ajattelin ensin porata/ruuvata ja sitten tiivistää jollakin saumalla. Ongelmana on, että on mahdotonta porata oikein ja suoraan, koska betoni sisältää monia suurempia kiviä. Nyt mietin, onko järkevä ratkaisu kiinnittää ne kiviliimalla tai vastaavalla. Toimisiko se? Haluaisin mielelläni, että epätasaisuudet täyttyvät hyvin, jotta eläimet eivät pääse läpi.
Jos poraat poravasaralla, niin menet suoraan mahdollisen graniittikiven läpi.

Kävin pitkään läpi iskuporia ja muuta roskaa, mutta Jula-poravasaran suosituksen jälkeen täällä ja nyt odotan melkein innolla tilaisuutta porata betoniin ja kiveen...

S
J jonaserik sanoi:
PL 400 puree melkein kaikkeen. Älä unohda tukea niitä, etteivät ne vajoa. Ritilä vajoaa ennen kuin PL on kuivunut, oman painonsa vuoksi.
Selvitetään, toimiiko se, sen pitäisi myös täyttää hyvin epätasaisuuksia.
Claes Sörmland Claes Sörmland sanoi:
Jos poraat poravasaralla, pääset suoraan minkä tahansa harmaakiven läpi.

Taistelin pitkään iskuporien ja muun kanssa, mutta Jula-poravasara suosittelujen perusteella täällä, ja nyt melkein odotan innolla tilaisuutta porata betoniin ja kiveen...
Minulla on Dewalt poravasara, ehkä minun pitäisi kokeilla uudella terällä. Talo on noin 100 vuotta vanha ja betoni sisältää erittäin paljon kiviainesta, mikä aiheuttaa ongelmia. Mutta ehkä voin yrittää uudelleen. Yleensä pystyy poraamaan suoraan ja siististi betoniin sillä koneella.

S
useless useless sanoi:
Muuraus-/tasoituslaasti?
Sitä en tiedä, veikkaan jonkinlaista tasoituslaastia betonin päälle.

Claes Sörmland
S Screew sanoi:
Tarkistan, toimiiko se, sen pitäisi myös täyttää epätasaisuudet hyvin.

Minulla on Dewalt poravasara, ehkä minun pitäisi kokeilla uudella poralla. Talo on tyypiltään 100 vuotta vanha ja betoni sisältää todella paljon kiviainesta, mikä aiheuttaa ongelmia. Mutta ehkä voin kokeilla uudestaan. Yleensä sen koneen kanssa voi porata suoraan ja siististi betoniin.
Minulla on sama ongelma, kellari vuodelta 1920, yhtä paljon harmaata kiveä kuin betonia. Betoni oli varmaan kallista siihen aikaan... Käytän punaista Jula-poravasaraa. Se näyttää tältä, mutta vanhempi malli. Joten noin 9 J vahvuudeltaan:

https://www.jula.se/catalog/verktyg...TkYLG-TaaJJuE8nhva0dq13XVmWTZeOBoCmtkQAvD_BwE

• Tykkään
Bonde50 ja 1 muu
  • Laddar…
A
S Screew sanoi:
Aion tarkistaa, toimiiko se, sen pitäisi myös täyttää epätasaisuudet hyvin.

Minulla on Dewalt poravasara, ehkä minun pitäisi kokeilla uutta poranterää. Talo on noin 100 vuotta vanha ja betoni sisältää paljon kiviainesta, mikä aiheuttaa ongelmia. Mutta ehkä voin kokeilla uudestaan. Yleensä tällä koneella voi porata suoraan ja siististi betoniin.
Aloita tekemällä pienempi reikä, sillä jos perustuksessasi on betoni-onkaloita, reiästä tulee erittäin helposti liian suuri…
Voit sahata sisään pienellä kulmahiomakoneella, jossa on betonille tarkoitettu timanttiterä, niin tiedät, ettei se halkea väärällä tavalla, kun sitten poraat...

• Tykkään
Screew
  • Laddar…
S
Kiitos kaikista vinkeistä, minulla on 3 tuuletusritilää asennettavana. Kokeilen ja katson, mikä on paras. Aion myös katsoa, voinko vuokrata hieman tehokkaamman koneen kuin mitä minulla on.

A
Aloita sillä mitä sinulla on, se voi riittää..

• Tykkään
Screew
  • Laddar…
S Screew sanoi:
Kiitos kaikista vinkeistä, minun pitää asentaa 3 ilmanvaihtoritilää. Yritän katsoa mikä olisi paras tapa. Katson myös, voisinko vuokrata hieman voimakkaamman koneen kuin se, mikä minulla on.
Onko se kone, joka kuulostaa hammaslääkärin poralta, niin älä paina kovaa, muuten pora muuttuu siniseksi kärjestä.

S
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.