Rakennan parhaillaan Attefallshuset, jossa lattian koolaukset lepäävät pilareilla olevilla kantavilla palkeilla, hyvin samanlainen kuin alla oleva kuva. Talo on noin 4x6m, lattian koolaukset 45x170 ja kantavat palkit (3 kpl) 45x95. Tarvitseeko / pitäisikö / onko suositeltavaa kiinnittää talon lattian koolaukset kantaviin palkkeihin esimerkiksi kulmaraudoilla, vai voiko itse talo "maata täysin vapaasti" kantavien palkkien päällä? Minulla ei ole käsitystä siitä, voiko myrsky tai jokin muu liikutella taloa....

Ehkä koolauksen voi kiinnittää vain keskellä olevaan kantavaan palkkiin, jotta ne eivät huojuisi sivusuunnassa, mutta senhän pitäisi ratketa, kun laittaa sisälattian (lattiaan tulee massiivipuulattia)?

Olen googlannut paljon, mutta en ole tullut viisaammaksi. Olisi erittäin mielenkiintoista, jos joku tietäisi, miten "pitäisi" tehdä tai miten yleensä tehdään. Kiitos etukäteen.

Attefallitalon kehikko, jossa lattialaudoitukset lepäävät palkkien päällä sokkeleissa.

Ajoin palkkikenkiä käyttääkseni jotain korkeampaa kattokorkeudessa. Jos laitat ne päällekkäin, voit käyttää kulmateräksiä, mutta luulen kyllä, että riittää ruuvata useita vinoruuveja.

Ne ehdottomasti kiinnitettävä. Voit käyttää kulmarautoja tai ns. haarukka-ankkureita. Käytä ankkurinauloja tai ankkuriruuveja. Älä laske lattiajuoksuja kantopalkkien väliin. Muuten menetät jäykkyyttä, joka täytyy kompensoida suuremmilla mitoilla.

• Tykkään
tobbbias
  • Laddar…
Kiitos vastauksesta!
Ok, näyttää siltä, että ne pitää kiinnittää. Koskeeko tämä kaikkia paikkoja, joissa lattianiskat risteävät kantopalkkien kanssa, eli 3x12=36 kulmarautaa minun tapauksessani? Vai riittääkö kulmat ja keskikohta tyyliin? Tai ainakin joka toinen lattianiska?

Kiinnitä ne kaikkiin risteyksiin.

Kiitos vastauksesta taas =) Ei ole ketään, jolla olisi eri näkemystä, joten eikö se ole vain tehtävä? Kuulostaa aika radikaalilta 36 kiinnityspisteellä mielestäni, mutta parempi katsoa kuin katua...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.