T
Hei,
Minulla on Kronspisen kaakeliuuni, jossa yksi laatoista uunin yläpuolella on irronnut. Kun otin pois sauman, laatta irtosi kokonaisena (mikä oli hyvä) ja nyt se pitäisi kiinnittää takaisin, jotta uuni voidaan saumata uudelleen.
Voinko liimata laatan takaisin silikonilla ja sitten saumata?
Kaakeliuunia käytetään paljon, joten sen pitäisi olla kestävä ratkaisu.
Olen lukenut, että silikoni on hyvä tapa liimata kaakelilaattoja, mutta ajattelin varmistaa vielä.

Selkäydinrefleksi on sanoa, että sinun pitäisi asettaa ne kakellimillä. Silikonia käytän vain kylpyhuoneessa tai saumassa keittiötason ja roiskesuojan välissä. Silikoni on myös hankala poistaa jne.

Mutta sittenhän on olemassa erilaisia ​​lajeja, joten tarkoitat ehkä silikonipohjaista kakellimiä korkeille lämpötiloille?

N
Silikoni ei varmaan ole kovin hyvä kaakeliuuniin. Eikö se ole niin, että on metallilaatikko, johon sinun täytyy liimata kaakelilaatta? Silikoni syövyttää metallia.
Minä menisin kauppaan, joka myy tulisijoja, ja kysyisin, mitä he suosittelevat.

• Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
T
klaskarlsson klaskarlsson sanoi:
Selkäydinrefleksi on sanoa, että sinun pitäisi kiinnittää ne laattojen liimalla. Silikonia käytän vain kylpyhuoneissa tai saumassa työpöydän ja roiskeensuojan välillä. Silikoni on myös vaiva poistaa jne.

Mutta sitten on erilaisia ​​laatuja, joten tarkoitatko ehkä silikonipohjaista laattojen liimaa korkeisiin lämpötiloihin?
Tarkoitan tavallista rakennussilikonia. Ymmärsin, että sitä on käytetty aiemmin uunissa ja laatat pysyvät hyvin paikoillaan. Se on siis vain laatan kiinnittämiseen, mutta kuten sanottu, uuni on käytössä ja siitä tulee kuuma!

T
N Niq sanoi:
Silikoni ei ole kovin hyvä kaakeliuuniin. Eikö ole niin, että se on metallilaatikko, johon aiot liimata kaakelilaatan? Silikoni syövyttää metallia. Lähtisin liikkeeseen, joka myy tulisijoja ja kysyisin, mitä he suosittelevat.
Ei ole metallia vaan savea laatan takana. Se on kaakeliuuni eikä muurattu takka - mutta olet kyllä oikeassa, että kannattaa kysyä cronspis-kauppiaalta.

T turbo100 sanoi:
Tarkoitan tavallista rakennussilikonia. Olen ymmärtänyt, että sitä on käytetty aiemmin uunissa ja ne levyt pysyvät hyvin kiinni. Se on siis vain levyn kiinnittämiseen, mutta kuten sanottu, jos uunissa poltetaan, se lämpenee!
Se ei kuulosta oikealta. Jos rakennetaan kaakeliuuni oikein, käytetään todennäköisesti laastia, vielä todennäköisemmin jos on savi takana. Mutta kaakeliliima korkean lämpötilan kestämiseen toimii luultavasti myös.

Silikoni ehkä toimii aluksi, mutta ensinnäkin ei ole varmaa, että se kestää lämpöä pitkällä aikavälillä (eri materiaalit voivat laajentua eri tavalla esim.), ja sitten tuntuu vain uskomattoman väärältä käyttää silikonia hienossa kaakeliuunissa... :/

• Tykkään
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
N
T turbo100 sanoi:
Se ei ole peltiä takana olevan laatan savi. Se on kakluuni eikä takkaleivinuuni - mutta olet kyllä oikeassa, kannattaa tarkistaa cronspis-myyjältä
onko se todella aito vanhanaikainen kakluuni, jossa on savi takana? Siinä tapauksessa sinun pitää ehkä puhua kakluunimestarille.

Eikö se ole modernimpi versio valetuista lohkoista, jotka muurataan ylös ja sitten kaakelit liimataan päälle?

• Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
J
Jos kyseessä on vanhanaikainen tiili- ja savikakluuni, se pitäisi voida purkaa ja koota uudelleen ilman liimaa ja sementtiä, sillä muuten laatat rikkoutuvat varmasti, kun se puretaan.

Kronspisen on kai edelleen olemassa oleva yritys, joten sinun tapauksessasi ottaisin yhteyttä heihin ja kysyisin, miten sinun pitäisi toimia. Onko se rakennettu klassisena kakluunina vai jollain muulla tavalla. Olen kuitenkin kuullut, että monet "modernit kakluunit" eivät ole rakennettu kuten vanhat ja siten on paljon vaikeampia kunnostaa. Ehkä ne kestävät pidempään, kuka tietää. Juuri silikonin tai rakennusliiman käyttö uunissa, joka voi lämmetä melko paljon, ei kuulosta parhaalta ratkaisulta. Mutta parempi kysyä niiltä, jotka tietävät. :)

• Tykkään
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
T turbo100 sanoi:
Hei,
Minulla on Kronspisen-kaakeliuuni, josta on irronnut yksi uunin yläpuolinen laatta. Kun poistin sauman, laatta irtosi ehjänä (mikä oli onni) ja nyt se pitäisi kiinnittää takaisin, jotta uuni voidaan saumata uudelleen.
Voinko liimata laatan takaisin silikonilla ja sitten saumata?
Kaakeliuunia käytetään paljon, joten sen pitää olla kestävä ratkaisu.
Olen lukenut, että silikoni on hyvä tapa liimata kaakelilaattoja, mutta ajattelin varmistaa.
Käytä lämpöä kestävää kaakeliliimaa, kuten Weber Stone Fix tai Ardex X 77.

Ei ole kyseessä mikään antiikkikaakeliuuni, kyseessä onhan Cronspisen. Tyyppi 1980-luvulta?

T
V ValterP sanoi:
Käytä lämmönkestävää kaakeliliimaa, esim. Weber Stone Fix tai Ardex X 77.

Se ei ole antiikkinen kaakeliuuni, vaan Cronspisen. Voisi olla 1980-lukua?
Joo, se on modernimpi versio, mutta ei ole muurattu takka.
Keskustelin eri ihmisten kanssa ja useimmat suosittelevat kaakelikiinnitystä, mutta joku mainitsi lämmönkestävän silikonin (jota käytetty aiemmin).
Olen hieman huolissani siitä, että kaakelikiinnitys täyttää/rakentaa enemmän kuin silikoni, enkä saa vanhaa laastia pois (se joka siis irtosi), joten kallistun kokeilemaan silikonia... osittain siksi, että sitä on käytetty aiemmin (lohtu).

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.