Hei!

Ostin L-tukia tehtaalta. Olen saanut niistä noin puolet asennettua paikoilleen urakoitsijalta ja nyt olen aloittanut aidantolppien kiinnittämisen L-tukien sisäpuolelle. Kun olen asentanut tolpat, urakoitsija tulee takaisin täyttämään L-tukien sisäpuolen.

Olen tehnyt piirustuksen (joka on osa hyväksyttyä rakennuslupaa) siitä, miltä koko rakennelma tulee näyttämään:

Pohjapiirros L-tukimuurista ja aidasta kadun ja tontin rajalla, korkeusmitat 220 cm, 90 cm ja 70 cm merkittynä, olemassa oleva asfaltti ja maanpinta näkyvissä.

Piirustuksessa näette 10kN L-tuet, jotka ovat 120 mm paksuja, sekä kiinnitetyn mustan tolpaan 95x95mm. Musta tolppa on itse asiassa kyllästetty ja se maalataan uudelleen muutaman vuoden kuluttua.

Mittanauha betonilla, jossa pieni halkeama, mittaa 130 mm leveää L-tukea rakennustyömaalla.

Ajattelin käyttää ankkuripulttia, mutta kun kävin rakennusliikkeessä aamulla, he suosittelivat minulle seinätulppaa. Niinpä ostin itselleni laatikon ja menin kotiin aloittamaan.

Paketti, jossa on 25 fasaditulppaa R-FF1-N-10K160, ja tekniset tiedot sekä kuvalliset ohjeet niiden käytöstä.
Sininen fasaditulppa ja metallinen ruuvi kädessä, taustalla ruuveja sisältävä ämpäri.

Työskentelytapa oli melko nopea ja sujuva:

1. Kiinnitä tolppa tilapäisesti siihen, mihin se tulee, ruuvipuristimella.
2. Noin 200 mm alareunasta: poraa 10 mm betoniporalla iskuporakoneella sekä 95-koolingin että 70-80 mm L-tuen seinään samalla kertaa.
3. Lyö tulppa varovasti reikään vasaralla, kunnes tulpan kaulus on samassa tasossa reiän reunan kanssa.
4. Ruuvivääntimellä kiristä mukana tuleva ruuvi, kunnes ruuvinväännin ei jaksa enää.
5. Poista puristin, säädä tolppa vesivaa'alla molemmissa suunnissa, kiinnitä puristin uudelleen.
6. Poraa uusi reikä tolpan läpi ja seinään, noin 150 mm seinän yläreunasta. Työnnä tulppa ja ruuvi. Kolmas ja viimeinen kiinnitys samalla tavalla alimman ja ylimmän kiinnityksen väliin.
7. Kiristä lopuksi ruuvit hylsyavaimella.

Pystytetty puutolppa kiinnitettynä L-tukeen betoniseinää vasten, jossa näkyy neljä metallilevyä ja pulttia, sekä halkeama puupinnassa.
Rakennustyömaa, jossa on asennettuja L-tukia ja puupylväitä, taustalla näkyy taloja ja rakennusmateriaaleja maassa.

Olen tyytyväinen kiinnitykseen ja tuntuu siltä, että tolppa on todella tiukasti kiinni. L-tuet porrastuvat 200 mm korkeussuunnassa tietyissä paikoissa, johtuen tontin korkeuseroista. Siksi myös aita tulee porrastumaan yläreunassa. Siellä, missä tontti viettää eniten, näkyy noin 900 mm L-tukea maan yläpuolella. Ja siellä, missä tontti tasoittuu, on vain noin 300 mm näkyvissä L-tukea maan yläpuolella. Rakennuslupa sanoo, että L-tuen ja aidan kokonaiskorkeus saa olla enintään 2200 mm. Emme tule rakentamaan 2200 mm korkeaa aitaa kaikkialla. Mutta mitä haluan sanoa, on että aidan korkeus L-tukien päällä voi olla jopa 1700 mm.

Kysymykseni:

1. Olisiko minun pitänyt käyttää ankkuripulttia sen sijaan? Olisiko se ollut vieläkin vahvempi? Tuuli puhaltaa melko paljon siellä, missä asun, eikä lautojen väliin tule suurempia rakoja kuin 5 mm, mikä luultavasti tekee aidasta suuren tuulensuojan. Aiomme käyttää 28x145 mm julkisivulautoja aitauksessa.

2. Aion asentaa 50–60 tolppaa. Olen asentanut noin 9 kappaletta. Viidessä ensimmäisessä tolpassa unohdin laittaa aluslevyn. Kuinka paha se on? Pitääkö minun tehdä kiinnitykset uudelleen?

3. Kerran sain ohjeeksi ohuen mutta melko pitkän halkeaman L-tuen kulmaan. Mitä olen voinut tehdä väärin siinä? Voiko se olla, että laitoin ruuvin tulppaan ja löin ne molemmat samaan aikaan reikään? Ja tulppa laajeni liikaa reiän sisällä? Porareikä lähimpänä halkeamaa on noin 120 mm L-tuen yläreunasta ja noin 230 mm L-tuen seinän oikeasta reunasta. Mitä voin tehdä, jotta tällaisia halkeamia ei tulisi lisää? Mitä tarvitsen tehdä halkeamalle välttääkseni ongelmia tulevaisuudessa?

L-stöd med synlig spricka i hörnet och bakgrund av jord och träpelare. Betoninen L-tuki halkeamalla ja puinen tolppa kiinnitettynä siihen; osa rakennusprojektia.

PS. Tägään @C.Lundin tähän viestiin, koska hän on antanut minulle upeaa "betoniin liittyvää" apua aiemmassa viestissä. Arvostan kuitenkin kaikkien vastauksia todella paljon <3

Kiitos etukäteen :)

Viimeksi muokattu:
Olin mahdollisuuksien mukaan pidentänyt ruuvia 180/200mm:iin ja käyttänyt isompia prikkoja. Yritä laittaa prikat kaikille. Kiristä käsin ennen takaisin täyttämistä.

Ongelma, kun poraa noin pitkälle sekä tolpan että betonin läpi, on se, että tolppa voi liikkua hieman (jopa pakolla), mikä voi aiheuttaa sen, että reikä betonissa tulee liian suureksi. Mutta se on samalla älykäs tapa tolppien määrän kannalta.

Voisiko halkeama johtua siitä, että olet sattunut osumaan raudoitukseen?

GoForIt GoForIt sanoi:
Olisin mahdollisuuksien mukaan pidentänyt ruuvia, jopa 180/200 mm ja käyttänyt isompia prikkoja.
Yritä laittaa prikat kaikille. Kiristä käsin ennen täyttämistä.

Ongelma, kun poraa niin pitkälle ja sekä tolpan että betonin läpi, on se, että tolppa voi liikkua hieman (myös puristimen kanssa), mikä voi aiheuttaa betonin reiän olevan hieman liian suuri. Mutta samalla se on fiksu tapa ottaen huomioon tolppien määrän.

Voiko halkeama johtua siitä, että olet epäonnekkaasti osunut raudoitukseen?
Hei ja kiitos vastauksestasi @GoForIt

Mitä ruuvin pituuteen tulee, pelkään kovasti, että poraisin L-tuen seinän läpi tai aiheuttaisin lisää halkeamia, koska seinä tulee olemaan näkyvissä kadulle päin. On mahdollista, että osuin raudoitukseen, kun se halkeili, mutta poran, jonka ostin, pitäisi kuulemma mennä raudoituksen läpi, sanoivat kaupassa. Jos tarvitsen vielä syvemmät porausreiät pidemmälle ruuville, kasvaa riski suuremmaksi, että osun raudoitukseen tai vahingossa teen reiän ulkopuolelle, jos poraan liian pitkälle tai jotain...?

Isompia prikkoja voisin kyllä ostaa. Eli olet sitä mieltä, että minun pitäisi ostaa isompia prikkoja ja laittaa ne/ vaihtaa ne niihin kahdeksaan tolppaan, jotka olen jo asentanut?

Kun puhut kiristyksestä, tarkoitatko, että minun pitäisi mennä sinne uudelleen ja kiristää kaikki ruuvit hylsyavaimella ennen kuin ne täytetään? Ei ongelmaa :)

Kiitos vastauksestasi

Olen varmaan valinnut gängstång ja Ankarmassa

Siitä tulee melko hyvä vipuvaikutus huomioiden korkeuden, ja silloin noin 60 mm muurissa ei tunnu niin paljolta. Voiko selvittää jotain siitä, miten raudoitus on sijoitettu, jotta voit esimerkiksi mukauttaa ruuvikorkeuden?

Kyllä, hieman suurempia prikkoja (ByggMax myy hyvään hintaan irtotavarana) ja prikkoja kaikkiin paikkoihin.
Ja kiristä uudelleen hylsyavaimella, kuten kuvailet.

Suuri pinta-ala, joka muodostuu, on todellinen purje ja alkaa väristä tuulen mukana, jolloin Profiili liikkuu. Sinun tapauksessasi ankkuroisin nurmikon suuntaan varmistaakseni, että ne pysyvät paikoillaan monta vuotta. Se ei ole niinkään maanpaine, joka vaikuttaa, vaan tuuli. Varmista myös, että maaperän ja profiilin välissä sisäpuolella on mursketta. Parempi tehdä jotain kunnolla heti aluksi kuin korjata myöhemmin.

• Tykkään
GoForIt
  • Laddar…
Hei ja kiitos vastauksista ja ajastanne.

Haluan vain lisätä, että olen jättänyt pois joitain osia, jotka ovat melko tärkeitä, pahoittelut tästä, mutta tässä ne tulevat.

1. Säleikön aukot.
Aidalla on yhteensä 52 metriä. Siihen tulee 7 kappaletta säleikön aukkoja, jotka ovat 1,5 m leveitä ja niissä on noin 10 cm väli säleiden välillä, jotka ovat vain tyypillisesti 45 mm leveitä. Näin saamme hieman ilmanvaihtoa, mikä toivottavasti pienentää aidalle kohdistuvaa ilmanpainetta. Alla näet, miltä kaikki näyttää, mukaan lukien säleikön aukot. (anteeksi punaiset viivat, jotka ovat alku yrittää hahmotella, mihin tolpat ja poikkipuut asettuvat).

Rakennussuunnitelma, jossa näkyy 52 metrin pituinen aita ja 7 säleikköaukkoa. Punaiset viivat osoittavat tukipylväiden ja palkkien alustavaa sijaintia.

2. Kulmat.
Aita seuraa tonttimme rajaa, pienin poikkeuksin. Aitaan tulee siis tiettyjä kulmia, joten se ei ole 52 metrin suoraa. Ajattelen, että se auttaa tekemään kokonaisuudesta hieman vakaamman. Tässä on tilannekuva (tässä viestiketjussa käsiteltävä osuus on A - D, tummanpunaiset paksummat viivat ovat säleikön aukkoja):
Kartan esittää tontin, jossa on suunniteltu aidan sijainti. Punaisten viivojen merkeissä on aiotut spaljé-aukot. Alueella on myös rakennus.

Lisäksi mitä olen maininnut yllä, ajatuksena on yhdessä paikassa rakentaa pieni poikittaisseinä peittämään ilmapumppu/vesipumppu, ja siitä tulee tukipintaa, joka ottaa painetta vastaan. Voisi tehdä jotain samanlaista useammassa paikassa, esimerkiksi säleikkö tai jotain aidasta tontille päin.

Edellen olen ajatellut kiristämistä hylsyavaimella, kuten aiemmin mainitsit ennen täyttämistä. Olemme myös ajatelleet täyttää jonkinlaisella murskauksella, tyypillisesti 11 - 16 aivan tolppien alle ennen täyttämistä, saadaksemme parempi salaoja tolppien ympärille.

Olen hyvin tietoinen siitä, että aidasta tulee kuin purje/suuri tuulipinta. Olen ollut huolissani siitä siitä asti, kun aloitimme suunnittelemaan tätä (yli vuosi sitten). Siksi valitsin 10 kN L-tuen 5 kN sijasta. Valitsin myös 95-tolpan 70-tolpan sijasta. Ja tietenkin haluan tehdä tämän kunnolla alusta lähtien, sen sijaan että tekisin uudelleen, varsinkin kun L-tuki ja urakoitsijoiden kustannukset asettavat tuet ovat olleet niin älyttömän kalliita.

Minun olisi pitänyt ensin julkaista tämä viesti täällä foorumilla keskustellakseni ja saadakseni mielipiteitä kiinnityksestä. Mutta kun olin rakennusliikkeessä, he suosittelivat tätä julkisivuproppua, olin pitkään harkinnut laajennuskiinnikettä. En ollut ajatellut mitään prikkaa, mutta kun kiristän hylsyavaimella, ymmärrän, että prikka on pakollinen, koska pää syö itsensä tolppaan mitä enemmän kiristän.

Kysymykset
1.
Täytyykö minun poistaa kaikki asentamani julkisivuproput saadakseni tilaa pidemmälle ruuville?
2. Jos käyttämäni neliöprikka (9x25x3mm Vfz) on liian pieni, minkä kokoista suosittelisitte?
3. Jos jätän nykyiset kiinnitykset koskematta, voisinko täydentää neljänneksen kiinnityksellä per tolppa, joka olisi esim. kierrevanne + ankkurimassa, tai vaihtoehtoisesti laajennuspultti? Olisiko sillä merkitystä?

Etsin jonkinlaista "viimeistä apua" täällä, jotta vältetään täysin uudelleen tekeminen jo asennettujen 16 tolpan osalta - jos voidaan tehdä jonkinlainen täydentävä varmuus. Samalla kysyn tietenkin, miten minun pitäisi jatkaa. Tulossa on noin 52 tolppaa, joten minulla on melko paljon jäljellä - joiden kanssa voin varmistaa oikean asennuksen.

Joissain tekemissäni rei'issä olen muutaman kerran törmännyt raudoitukseen. Ostamani pora piti ilmeisesti pystyä poraamaan raudan läpi, joten ensimmäisellä kerralla painoin koneella todella kovaa. Ja silloin murtuma saattoi syntyä. Sen jälkeen, kun olen törmännyt raudoitukseen, olen valinnut tehdä uuden reiän muutaman senttimetrin viereen välttääkseni raudoitusta.

Kiitos etukäteen

/Daniel

1 Antaa niiden, jotka istuvat siellä, olla
1a Jos haluat lisää pitoa, lisää yksi, se sopii hyvin sen tyyppisen kanssa, jota sinulla on.
2 Liian heikot prikat, niiden tulisi olla mahdollisimman suuria; on olemassa neliön muotoisia kuumasinkittyjä, jos niiden reikä on liian suuri, laita pienempi ulkopuolelle.
3 Katso 1a
4 Sora pylväiden takana on hyvä, laita mielellään suoraan pylväitä vasten vähintään puolen metrin leveydeltä, platonmatto tai vastaava pylväitä vasten noin 20 cm pylvään alapuolelle ja hieman maan pinnan yläpuolelle, tämä estää pylvästä saamasta suoraa kontaktia veteen ja kosteuteen maamassoissa, mikä johtaa sen lahoamiseen riippumatta painekyllästetystä puusta. Uskon, tiedän lahoamisesta.
5 Ne kulmat, joita syntyy, tukevat hyvin, ja jos saat lisäksi vielä yhden siiven 90 astetta johonkin paikkaan, esim. roskakatos tai muu, olet kotona, tarvitaan vain metri tukemaan tuulelta. Mahdollisuuksien mukaan jossain paikassa, jossa tarvitset pitkää venytystä

Edit Halkeama syntyi, kun porasit ja osuit rautaan, jolloin kaikki tärisi ja kulmaan syntyi halkeama, ei haittaa, raudoitus pitää sen kasassa.

Okei, kiitos vastauksesta.

Joo, en mieluiten koske niihin, jotka olen asettanut, ellei se ole 100% välttämätöntä, pelkään, että ruuvi ei vedä yhtä hyvin, jos ruuvaan sen ulos ja sitten takaisin sisään.

Sitten luulen, että suunnitelma on seuraava @jonaserik

1. Osta suuremmat aluslaatat, mutta minkä kokoisia?
2. Täydennä lisäämällä lisäfasadiplugilla ja siihen kuuluvalla ruuvilla, jossa on suuri aluslaatta jokaisessa 16 tolpassa, jotka olen jo asettanut. Kuinka lähellä olemassa olevia reikiä on turvallista tehdä uusia reikiä betoniin niin, että reiät eivät romahda toistensa sisään?
3. Sitten jäljellä olevissa 44 tolpassa käytän samaa 169 mm ruuvia ja siihen kuuluvaa plugia, mutta uusilla isoilla aluslaatoilla. Ja jatkan kolmen asettamista per tolppa.

4. Kun tulee täyttöön, ymmärrän, että sanot minun joko käyttävän soraa/murskaa TAI platonmattoa? Jos käytän vain platonmattoa ja asennan sen siten, että se kulkee "ohi" tolpan 20 cm jokaiselle puolelle ja 20 cm tolpan alapuolelle, niin minun pitäisi vähentää sen kosteuskontakti noin 95%? Silloinhan minun ei tarvitse laittaa soraa myös? Syy miksi kysyn on, että se tuntuu paljon helpommalta platonmaton kanssa. Sekä halvemmalta :)

5. Kulmien ja poikittaisseinien suhteen. Sitten asetan poikittaisseinän sinne, missä aion piilottaa allaspumpun. Sitten voin tehdä pari ylimääräistä (95-tolpista poikkipienoin) jotka voivat samalla toimia ritilöinä kasveille.

6. Sitten olen unohtanut mainita tämän: Noin 40% aidan pituudesta aion tehdä terassin. L-tuet loppuvat korkeussuunnassa noin 10 cm korkeammalla kuin ajattelemani terassin yläreuna. Joten olen ajatellut kiinnittää kantavat palkit (45x145) 95-tolppia pitkin. Onko tyhmää kiinnittää kantavat palkit terassille 95-tolppiin, jotka on asennettu L-tukiin? Se tekeehän, että 95-tolpat ovat vielä tiukemmin kiinni. Terassi tulee menemään tontin sisäänpäin noin 4-6 metriä aidasta. Joten siitä tulee melkoinen määrä terassia (suuri paino), joka vastustaa sisäpuolelta.

MUOKKAUS:
Päivitin hieman luonnosta. Näin, terassi aidan vieressä on ajatus rakentaa suuren osan aidasta/L-tuesta pitkin. Hitti vai huti?

Poikkileikkaus kuviosta, joka näyttää talon pihamaan korkeustason, L-tukien korkeuden, palkkien ja terassilaudan paikat.

Kiitos etukäteen

/ Daniel

Viimeksi muokattu:
1 Tässä on hyvä hinta https://www.proffsproduktershop.se/...BUmWMTH6LIzKB5RXAvD06KS004OAXa_kaAp0ZEALw_wcB
1a riippuen siitä, millainen dim pultti/ruuvi on, voit ottaa pienemmän ja asettaa sen ulkopuolelle, Selaa samalla sivulla
Vaihtoehtoinen on galvanoitu tasateräs 60 mm ja leikata 60X60 reikien kanssa, jotka sopivat pulttiin/ruuviin
2 50 mm väli on hyvä
3 Ok sen kanssa
4 Platon pylvästä vasten ja vähän soraa maan ja platonin väliin, sanotaan 60 cm leveys, jolloin se kuivattaa hieman pohjaan päin, jos siellä virtaa vettä rankkasateella
5 Sen päätät itse, vain tunne kuinka tukevalta tai heikolta se tuntuu, sen voi myöhemmin korjata esim. tuilla
6 On erittäin hyvä kiinnittää pylvääseen, mutta sinun on oltava X määrä perustuksia, jotka kantavat terassia, ja kantavien palkkien ja painon kanssa L-profiilit seisovat tukevasti

J jonaserik sanoi:
1 tässähän on hyvä hinta [linkki] 1a riippuen siitä, millainen koje/bultti on kyseessä, voit ottaa pienemmän ja asettaa ulkopuolelle, Selaa samalla sivulla Vaihtoehtona on galvanoitu litteä rauta 60 mm ja leikattu 60X60, siihen poratut reiät, jotka sopivat kojeeseesi/bulttiisi 2 50 mm väli menee hyvin 3 Ok sen kanssa 4 Platon kiinni tolppaan ja vähän soraa maan ja platonin väliin, sanotaan 60 cm leveys, silloin se valuttaa hieman kohti pohjaa, jos kovalla sateella siellä virtaa vesi 5 Sen päätät itse, vain tuntea, kuinka vakaa tai epävakaa se on, voi korjata tarvittaessa tuella myöhemmin 6 Sopii oikein hyvin kiinnittää tolppaan, mutta sinun on oltava X-määrästä pilareista, jotka tukevat terassia, ja kantoviivoilla ja painolla L-profiilien tulee olla tukevia
Kiitos nopeasta vastauksesta @jonaserik

1. Linkissä, jonka lähetit, ei ollut erityistä merkittyä prikkaa. Minulla on pieniä prikkoja aikaisemmin ostettuna rautakaupasta. Mutta ajattelin mennä buildmaxiin huomenna aamulla ja ostaa joukon isompia. Pitäisikö minun ottaa 6x6 cm nelikulmio-prikat kuumasinkittyinä?

2.
Pyydän urakoitsijaa heittämään soraa platonmaton ulkopuolelle ennen kuin täyttävät makadamilla / mullalla.

3.
Platonmaton kiinnityksestä: voiko noita erityisiä platonmaton nauloja kiinnittää L-tukiin? Pitääkö minun esiporata? Vai riittääkö, jos kiinnitän platonmaton jokaisen tolpan sivuun ja annan platonmaton roikkua 20 cm kumpaakin tolpan puolta? Vai pitääkö minun ostaa valtava määrä platonmatto-listaa?

4.
Kyllä, terassi ei tule lepäämään pelkästään aitaan kiinnitettyjen 95-tolppien varassa. Laitan myös joukon 300x300x50mm betonilaattoja, joiden päälle säännöt lepäävät (terassi-standardin mukaisesti). Kiinnitän myös terassin uima-altaan betonireunaan.

/ Daniel

1 saan sen esiin. ihan sama, ota niin suuret kuin löydät, ehkä tarvitaan sinun pienempiä jottei ruuvi mene reiän läpi, mielellään galvanoidut jos löydät, ei mielellään musta rauta, ruostumaton käy myös mutta galvanoitu/ruostumaton eivät pidä toisistaan kovin hyvin, mutta kestävät kyllä sinun elinikäsi.
2 Jos he aikovat täyttää murskeella takana, ei tarvita soraa, se olisi kuin kakkua kakun päällä silloin.
3 Vain seuraava ylös Platonilla millä tahansa pylvään sisällä kevyesti, vain niin että se pysyy paikallaan, täyttäminen puraa sen kiinni.
4 Tarvitaan paljon siihen, että L-profiilit terassilla liikkuvat, siellä tulee olemaan poikittaisjännitys sivusuunnassa.

Olemme myös asentaneet l-tukia ja täyttäneet tonttia. Asetimme 45x70 puurimoja aitapilareiksi naulatulpilla. Se ei kestänyt, koska lapset roikkuvat aidassa. Asetin betoniruuvit, poraa vain, puhalla puhtaaksi ja lopuksi kiristä pultit mutterinvääntimellä.
Niitä naulatulppia, jotka asetit, ovat sähkösinkittyjä ja tulevat ruostumaan. Ne vaikuttavat heikoilta pitämään niitä pylväitä.

J JonteH sanoi:
Meillä on myös asennettu L-tuki ja täytetty tontti. Kiinnitettiin 45x70-koolaukset aidatolppina naulatapeilla. Ne eivät pitäneet, kun lapset roikkuivat aidassa. Laitoin betoniruuveja, piti vain porata, sitten puhdistaa ja lopuksi kiristää pultit mutterinvääntimellä. Ne naulatapit, jotka laitoit, ovat sähkösinkittyjä ja ruostuvat. Ne näyttävät heikoilta pitämään noita tolppia.
Hei ja kiitos vastauksestasi :)

Mutta ne eivät ole naulatappeja, vaan ne ovat julkisivutappeja, joihin ensin kiinnitän tapin ja sitten ruuvaan ruuvin tapin sisään, jotta se laajenee. Soitan rakennusliikkeeseen huomenna ja kysyn, miksi ne ovat sähkösinkittyjä, en ollut tietoinen / en ajatellut sitä. Mutta he suosittelivat minulle näitä, kun kerroin mitä aioin tehdä, ja näytin heille jopa kuvia L-tuesta ja tolpista.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.