Aion rakentaa talon kevytbetonista ja mietin nyt tarkalleen, miten minun tulisi tehdä sisäseinät. Aion tehdä aivan kaiken itse, ja lopullisena tavoitteena on, että ne olisivat suurimmaksi osaksi maalattuja, en pidä tapeteista :) Kysymys kuuluu, miten olisi paras toimia:

1) Rappaus - haittapuolena se, että rappaus voi halkeilla (jos sitä ei vahvisteta) ja että on huomattavasti vaikeampaa kiinnittää tauluja ym.

2) Asenna kipsilevy suoraan kevytbetonia vasten (mahdollisesti OSB:n kanssa väliin) - en näe tässä mitään haittoja, ja alustavan laskelmani mukaan tämä ei ole kalliimpaa (pikemminkin halvempaa) kuin rappaus, ja taulujen ja vastaavien kiinnittäminen on paljon helpompaa.

Mitä etuja rappauksella on? Tarkalleen minkä tyyppistä rappausta minun tulisi käyttää? Onko haittoja, jos asennan kipsilevyt +/- OSB, kuten olen suunnitellut?

Mietin samaa asiaa. Joten kokeilen kirjoittaa ja katson, jos tämä keskustelu lähtee käyntiin :)

J Johannes88 sanoi:
Mietin samaa asiaa. Joten kokeilen kirjoittaa ja katsoa, alkaako tämä ketju siirtymään eteenpäin :)
Puhuin talomyyjän kanssa pari päivää sitten juuri tästä. Hän sanoi, että ulkoseinän sisäpuoli tulisi rapata tai mahdollisesti käyttää levyjä, mutta silloin tulee jättää ilmarako osb/gyprocin ja kevytbetonin väliin kosteusdifuusion vuoksi. Mutta silloinhan osa kevytbetonin eduista katoaa.

Mitä tulee sisäseiniin huoneiden välillä ei ole sitä kosteusdifuusiota, ja silloin pitäisi olla mahdollista liimata gyproc kevytbetoniin ja saada täysin kiinteä ja jämäkkä rakenne, mutta samalla sileä maalattava pinta nopeasti ja edullisesti. Niin minä ajattelen ainakin.

Kuulostaa järkevältä!
Onko se sama kosteuden diffuusio, joka tulisi ottaa huomioon, jos muurattu seinä on maan pinnalla ja eristys ulkopuolella?

Miksi haluat muurata sisäseinät? Käytä sen sijaan koolauksia, osb:ta ja kipsiä.

J Johannes88 sanoi:
Kuulostaa järkevältä!
Onko sama kosteuden diffuusio huomioitava, jos muurattu seinä on maan yläpuolella ja eriste ulkopuolella?
Jos sinulla on solumuovieristys kevytsoran ulkopuolella, se vaikuttaa toki seinän hengittävyyteen. En uskalla vastata siihen puhuuko tämä puolesta vai vastaan, voisiko kipsilevyä asettaa suoraan sisäpuolelle.. Tietääköhän joku muu?

X xLnT sanoi:
Miksi haluat muurata sisäseinät? Käytä siihen mieluummin runkoa, OSB:tä ja kipsilevyä.
Voi olla mukavaa, jos haluaa hyötyä lämpöä tasoittavasta vaikutuksesta ja äänieristyksestä, jonka kevytbetoni antaa verrattuna kehikoituihin seiniin. Se helpottaa myös märkätilojen rakentamista. Mutta en ole itse vakuuttunut siitä, että se oikeuttaa lisäkustannuksen verrattuna siihen, että tekee runkorakenteen ja asentaa levyjä, kuten sanot.

Ulkoseinät sekä sydänseinä ovat muurattu kevytsorabetoni/leca. Ne ovat kaikki maanpinnan yläpuolella ja niissä on eristys ulkopuolella. Myös hyvin salaojitettu ympäri taloa, joten en usko, että on riskiä kosteuden nousemisesta perustasta seiniin.

En pidä rappauksen tuomasta rakenteesta ja ajattelen, että on paljon pakkeloitavaa, jotta saisi rapatut seinät tarpeeksi sileiksi "kipsiseinän" tunteen saamiseksi. Siksi ajattelin, että kipsin liimaaminen voisi olla idea. Koolaukset muurissa vievät mielestäni liikaa tilaa.

Kalkittu kaikki päivät viikossa. Kaikki seinät kalkittu alakerrassa ja kipsiseinät yläkerrassa.
8 vuoden jälkeen kaikki alakerran seinät näyttävät yhtä raikkailta kuin ensimmäisenä päivänä. Yläkerta alkaa näyttää hieman kuluneelta.

Joten suositukseni on kalkki. Helppo maalata, ja kalkin rakenne antaa eloa seinälle.

• Tykkään
gaia
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.