Minulla on autotalli, joka alun perin rakennettiin tasakatolla. Vuonna 1999 autotalli remontoitiin nostamalla katto 27 asteen kattokaltevuuteen talon mukaiseksi.
Uudet kattotuolit asetettiin vanhojen kattopalkkien päälle. Vanhat kattopalkit ovat 220 cm korkeudella lattiasta ja niiden koko on 45x220. Ne on jatkettu keskeltä poikittaista kattopalkkia vasten. Katso kuva:
Autotallin sisäsyvyys on 6 metriä, ts. kantavien seinien välillä on C/C 6200mm ja autotallin keskellä on pilari. Yksinkertainen pohjapiirros:
Haluan poistaa tämän pilarin ja voittaa vähän lisää huonekorkeutta. Siksi ajatukseni on täysin poistaa vanha tasakatto. Ainoat palkit, jotka uskon, että minun on säilytettävä, ovat ne, joihin seinät kannattavat uusia kattotuoleja.
Eli seuraavat kaksi palkkia:
Tämä, johon olen kirjoittanut seinä vanhan katon poikittaispalkkiin (ja autotallin ulkopuolelle myös)
Tämä autotallin takapuolella:
Kattotuolien mitat ovat seuraavat: Pituus 10 metriä
Yläjuoksu 45x140
Alajuoksu 45x140
Tukijalka (kattotuolissa) 45x95
Olen googlannut hieman ja saanut selville, että lumialueellani 1,5
kattotuolini ovat itsekantavia jopa 10 metrin jänneväliin. Ts. minun pitäisi olla hyvät marginaalit kuten se on rakennettu tänään. Voin myös ottaa alas vanhan tasakaton ilman riskiä ja toivottavasti tulevaisuudessa siirtää seinän porttien kanssa syvemmän autotallitilan saamiseksi.
Mitä mieltä olette?
Seuraavat ovat lisää kuvia kuvaamaan paremmin, miltä autotallissa näyttää (anteeksi sotkua):
Pitänee paikkansa, mutta pidä silmällä, etteivät seinät kallistu ulospäin siellä, missä alapuupalkit puuttuvat, jos lunta tulee paljon. Mahdollisesti voisi olla hyvä laittaa vaakasuora 45 x 220 (sitä kokoahan sinulla on runsaasti) seinän päälle, joka siltaa etäisyyden ehjien kattoristikoiden välillä.
Vähemmän työtä ja halvempaa.
Koska en aio nostaa koko kattoa, tämä tapa tuntuu helpommalta. En myöskään halua avointa tilaa harjaan asti, enkä tarvitse pystyttää pylväitä, joiden päällä palkki seisoo.
Nyt en todellakaan ole kattotuolisuunnittelija, mutta tuntuu siltä, että alarunkoa pitäisi vahvistaa, kun se siirretään ylöspäin. Siihen kohdistuu enemmän painetta ylärungosta, koska ristikkorakenne on vähemmän(?) tehokas.
Helposti tehty kiinnittämällä 45 lankkua kummallekin puolelle.
Joo se tullaan tekemään. Aion asettaa 220 säännön yläpuolelle ja kun olen katkaissut vanhan alatuen, aion myös siirtää sen ylemmän tuen väliin.
220 sääntö kiinnitetään yläpalkin läpi.
Kaverini on tehnyt näin ladossaan ja se on pysynyt paikoillaan vuosien ajan, ja se on sekä suurempi että enemmän kuormitettu.
Vähemmän työtä ja halvempaa.
Koska en aio nostaa koko kattoa, tuntuu tämä tapa helpommalta. En myöskään halua avointa tilaa harjaan asti, enkä tarvitse laittaa pilareita, joille palkki seisoo.
Ensimmäinen tunnetilani oli, ettei hintaero olisi niin suuri, mutta hieman pohdittuani olet varmaan oikeassa. Lisäksi siitä tulee "helpompaa", kuten mainitset.
Oletan, että harkitset leveää porttia tulevaisuudessa, koska et halua pilareita.
Vaikuttaa siltä, että olet miettinyt tämän hyvin
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.