Minulla on autotalli, joka alun perin rakennettiin tasakatolla. Vuonna 1999 autotalli remontoitiin nostamalla katto 27 asteen kattokaltevuuteen talon mukaiseksi.

Uudet kattotuolit asetettiin vanhojen kattopalkkien päälle. Vanhat kattopalkit ovat 220 cm korkeudella lattiasta ja niiden koko on 45x220. Ne on jatkettu keskeltä poikittaista kattopalkkia vasten. Katso kuva: Garagerakennuksessa olevat puurakenteet, joissa näkyy selvästi merkinnät 45x220 mm ja 45x140 mm, sekä takaristikon yksityiskohdat. Garagen ulla- ja puutukirakenteet, joissa on eristettä. Näkyvillä puisia kattotuoleja ja eristelevyjä vinon katon alla.

Autotallin sisäsyvyys on 6 metriä, ts. kantavien seinien välillä on C/C 6200mm ja autotallin keskellä on pilari. Yksinkertainen pohjapiirros: Garagen pohjapiirros, koko 6,3 x 6 metriä, keskellä tukipylväs. Hallin kantavat seinät ja syvyys mitattu.

Haluan poistaa tämän pilarin ja voittaa vähän lisää huonekorkeutta. Siksi ajatukseni on täysin poistaa vanha tasakatto. Ainoat palkit, jotka uskon, että minun on säilytettävä, ovat ne, joihin seinät kannattavat uusia kattotuoleja.

Eli seuraavat kaksi palkkia:
Tämä, johon olen kirjoittanut seinä vanhan katon poikittaispalkkiin (ja autotallin ulkopuolelle myös) Garagen ulla- ja puutukirakenteet, joissa on eristettä. Näkyvillä puisia kattotuoleja ja eristelevyjä vinon katon alla.

Tämä autotallin takapuolella: Garagetilan sisäkatto, jossa näkyvät vanhat ja uudet harjapalkit sekä eristeet. Rakennusmateriaalit sijoitettu lattialle.

Kattotuolien mitat ovat seuraavat: Pituus 10 metriä
Yläjuoksu 45x140
Alajuoksu 45x140
Tukijalka (kattotuolissa) 45x95
Kattorakenteen puupalkeista koostuva yksityiskohta autotallissa, jossa näkyy mittoja 45x140 mm ja 45x95 mm. Puutavara, jossa lukee "45x140 mm", osa autotallin katon rakenteita, valokuvat siitä, miten kattopalkit on asennettu autotallissa.

Olen googlannut hieman ja saanut selville, että lumialueellani 1,5
kattotuolini ovat itsekantavia jopa 10 metrin jänneväliin. Ts. minun pitäisi olla hyvät marginaalit kuten se on rakennettu tänään. Voin myös ottaa alas vanhan tasakaton ilman riskiä ja toivottavasti tulevaisuudessa siirtää seinän porttien kanssa syvemmän autotallitilan saamiseksi.

Mitä mieltä olette?
Seuraavat ovat lisää kuvia kuvaamaan paremmin, miltä autotallissa näyttää (anteeksi sotkua):
Garagen sisätilat, jossa puupalkkeja ja puoliksi täytetty kärry. Katossa näkyy tukipalkkeja. Taustalla tikkaat ja sekalaista tavaraa. Puinen autotalli kuvattuna sisältä, katossa näkyy puisia palkkeja. Seinällä on graffitipiirros ja numero 33. Portaikko ja vihreä säkki näkyvät. Garagenäkymä sisältäpäin, jossa näkyy puurakenteisia kattotuoleja ja vanhan katon tukielementtejä sekä erilaisia varastoesineitä. Kuva näyttää autotallin kattoristikoita ja eristeitä, joissa näkyy puurakenteita merkinnällä "VÄGG" sekä levyllä kiinnitettyjä ristikkoja. Puukehikon rakenne autotallin katossa, jossa näkyy vanhoja ja uusia kattotuoleja valaistuna sisältä käsin. Taustalla näkyy työkaluja ja talonrakennusmateriaaleja. Kattorakenteen puupalkeista koostuva yksityiskohta autotallissa, jossa näkyy mittoja 45x140 mm ja 45x95 mm. Garagetilan sisäkatto, jossa näkyy puisia kattotuoleja ja rakennusmateriaaleja. Katossa on lamppu, ja tilassa on erilaisia tavaroita. Garagetilan puinen kattorakenne valaistuna, korotetun katon alla, paljaat kattotuolit näkyvissä, kattovalaisimet päällä pimeässä tilassa. Garagen sisäkatto, jossa näkyvät puurakenteiset kattotuolit, valaisimet ja eristemateriaalipino katolla, kuvan keskellä kirkas valo. Tiilitalo, jossa viistokattoinen autotalli. Pihassa asuntovaunu ja henkilöauto. Taustalla puita ja aurinkoinen taivas. Kaksipaikkainen autotalli modernilla harjakatolla, tummat ovet ja rannikkeet. Edustalla asfaltoitu alue, ympäröivät puiset seinät. Sisäkuva autotallista, jossa näkyy työpöytä, hyllyt täynnä erilaista rakennustarviketta ja työkaluja, ja seinällä roikkuva keltainen johto. Kuva autotallista, jossa on lautahyllyt, kaappi, pahvilaatikoita ja muita säilytettäviä esineitä. Katossa on paljastunut paikka ilman kattopaneelia. Varastomainen autotalli, jossa on puuhylly, paketteja, leikkuri ja sekalaista tavaraa; pistorasiat ja johdot seinillä.

Luulen, että ne ovat itsestään kantavia. Tietenkin voi laskea tai soittaa kattotuolien valmistajalle ja kysyä.

Ehdotuksia siitä, miten voisin korottaa kattokorkeutta autopaikan yläpuolella, jossa olisi hienoa olla nosturi?

Liimapuupalkki katonharjassa.

Minulla on vastaus nyt.
Ullakko, jossa näkyy puurakenteiset kattotuolit ja säilytyslaatikot sekalaisten esineiden kanssa.
Katto palkkeineen autotallissa, jossa on rakennusmateriaaleja ja työkaluja; suunnitellaan kattokorkeuden nostoa.

Ne kantavat ;)

Aion pian siirtää kahden kattotuolin alaosan ylemmäs saadakseni enemmän kattokorkeutta autopaikan yläpuolelle. Noin 0,5 metriä siirrän sitä ylöspäin.

Luulen, ettei se tule olemaan mikään ongelma, mutta voisit pitää silmällä notkahdusta, jos tulisi puoli metriä nuoskalunta.

Sitten vain liimaamaan palkki yhteen poistamistasi reglarna ;)

Pitänee paikkansa, mutta pidä silmällä, etteivät seinät kallistu ulospäin siellä, missä alapuupalkit puuttuvat, jos lunta tulee paljon. Mahdollisesti voisi olla hyvä laittaa vaakasuora 45 x 220 (sitä kokoahan sinulla on runsaasti) seinän päälle, joka siltaa etäisyyden ehjien kattoristikoiden välillä.

Se kuulostaa hyvältä. Vahvistan tietysti ensin niiden kahden muunnetun tuolin jalat ja varmistan myös, että ne kestävät kunnolla.

Puolikasta metriä nuoskalunta ei koskaan tule täällä Skåneseen! Mutta kun on modifioitu, täytyyhän sitä testata eri olosuhteissa.

Erilaisia kattotuolimalleja viivapiirroksina, kaksi eri muotoa.

Näin ajattelin tehdä.

Mitä etuja näet tehdä niin sen sijaan, että laittaisit palkin harjalle?

Vähemmän työtä ja halvempaa.
Koska en aio nostaa koko kattoa, tämä tapa tuntuu helpommalta. En myöskään halua avointa tilaa harjaan asti, enkä tarvitse pystyttää pylväitä, joiden päällä palkki seisoo.

Nyt en todellakaan ole kattotuolisuunnittelija, mutta tuntuu siltä, että alarunkoa pitäisi vahvistaa, kun se siirretään ylöspäin. Siihen kohdistuu enemmän painetta ylärungosta, koska ristikkorakenne on vähemmän(?) tehokas.

Helposti tehty kiinnittämällä 45 lankkua kummallekin puolelle.

Joo se tullaan tekemään. Aion asettaa 220 säännön yläpuolelle ja kun olen katkaissut vanhan alatuen, aion myös siirtää sen ylemmän tuen väliin.
220 sääntö kiinnitetään yläpalkin läpi.

Kaverini on tehnyt näin ladossaan ja se on pysynyt paikoillaan vuosien ajan, ja se on sekä suurempi että enemmän kuormitettu.

MattisH sanoi:
Vähemmän työtä ja halvempaa.
Koska en aio nostaa koko kattoa, tuntuu tämä tapa helpommalta. En myöskään halua avointa tilaa harjaan asti, enkä tarvitse laittaa pilareita, joille palkki seisoo.
Ensimmäinen tunnetilani oli, ettei hintaero olisi niin suuri, mutta hieman pohdittuani olet varmaan oikeassa. Lisäksi siitä tulee "helpompaa", kuten mainitset.
Oletan, että harkitset leveää porttia tulevaisuudessa, koska et halua pilareita.
Vaikuttaa siltä, että olet miettinyt tämän hyvin:thumbup:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.