Mietin, miten lasketaan kahden korkeussuunnassa yhteen naulatun palkin kantavuus.
Erään Arlandan lähellä sijaitsevan puusepäntehtaan verkkosivuilta löytyy kuva heidän nimittämistään "Ryggåstak", jossa näkyy kaksi palkkia naulattuina yhteen naulalevyillä (tai naulauslevyillä). Voidaanko kokonaispoikkileikkauksen kantavuus täysin hyödyntää esim. 2 kpl 45x170 = 1 kpl 45x340, vai onko se monimutkaisempaa?
Pohdin myös, onko jokin syy siihen, miksi naulauslevyt on kiinnitetty kuten ovat - ajattelen silloin reaktiivisten kuormien solmukohtia jne.

• Kaksi puupalkkia naulattu yhteen ja yhdistetty naulauslevyillä.
2 45*170 ei ole sama kuin 45*340 kuitenkaan.

Ei, ymmärrän sen. Mutta säännön korkeuden kaksinkertaistaminen kasvattaa hitamismomenttia 8 kertaa ja olin toivonut, että voisi hyödyntää lisäsäännön kantokyvyn. Mutta silloin täytyy osata laskea liitoksia naulalevyjen avulla ja se on liian monimutkaista minulle...

Itse asiassa en usko, että on paljon eroa liitettyjen ja massiivisten palkkien välillä. Vahvuus ei ole keskellä, vaan reunoilla. Vrt. esim. HEA-palkit, joissa laipat antavat voiman, eikä ohut verkko.

Kun palkki kuormitetaan katon painaessa alaspäin, yläpuoli puristuu, kun taas alapuoli haluaa venyä. Palkin keskellä, missä sauma kulkee, symmetrian vuoksi ei ole lainkaan rasituksia.

Mielestäni... Oli kauan sitten, kun luin Kestävyysoppia.

@mycke_nu
Kiitos vastauksesta, täysin ymmärrettävää. Nyt tiedän, että voin luottaa harjakattoon täsmälleen kuten haluan..

Sen pitäisi olla erittäin tärkeää, että säännöt eivät voi liikkua keskenään, jos naulalevyt riittävät, jotta tämän voi unohtaa, niin olen myös samaa mieltä!

Olisin mieluummin liimannut puolikkaat yhteen PUR-liimalla ja puristanut liitoksen kasaan puristimilla kuivumisaikana.

Mutta muuten mycke_nulla on oikeassa pohdinnassaan.

Aion antaa kattoristikkovalmistajalle esim. "Arlandan lähistöllä.." tehtäväksi koota ristikot välttyäkseni keskusteluilta rakennuslupakäsittelijän kanssa. On mukavaa saada paperit kattoristikoista. Juuri tässä vaiheessa piirrän taloa. Pohjapiirros ohjaa rakennetta ja kaikkea siihen liittyvää. Käytän Wood Expressin täysversiota Runetista Norjassa yrittääkseni "osua oikeaan" olettamuksissani. Ohjelma seuraa Eurocode 5:ttä ja on päivitetty paikallisempien lumikuormien osalta sille paikkakunnalle, johon aion rakentaa. Kuitenkaan ohjelmisto ei voi tehdä yhdistettyjä kattoruoteita sillä tavalla kuin haluan, mutta voi huijata antamalla omia mittojaan puutavarasta. Se lasketaan silloin homogeenisiksi palkeiksi, eikä kyse ole siitä, ellei siirry vaneripalkkiin tai liimapuuhun, ja se ei ole ajankohtaista. Kallistussuojaukseksi yläpuolella höylätty raakapontti ja alapuolella ristikko ristikkäin.

Arvostan todella kaikkia vastauksia...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.