4 665 lukukertaa ·
12 vastausta
5k lukukertaa
12 vastausta
Kanttaus sydänseinämä
Olen avaamassa tilaa eteisen ja olohuoneen välillä, mutta en ole aivan varma, kuinka minun pitäisi tehdä se. Olin saanut suurimman osan valmiiksi, mutta tiettyjen olosuhteiden vuoksi olen ajatellut tehdä osan uudestaan. Mm. aukon pitäisi olla hieman leveämpi kuin olin alun perin tehnyt sen. Aukko (aukot, niitä oli kaksi samanlaista) oli alun perin 80 cm ja ne olivat tuettu kuten näkyy kuvassa 1 (en löytänyt parempaa kuvaa). Kuva kaksi näyttää, miten tein sen toisin. Kysyin appiukolta (joka on kirvesmies) ja hän ajatteli, etten tarvitsisi työnnöntukea niiden viereisiin lautoihin kuten aiemmin. Käytin pystysuoraa 45x95 aukon yläpuolella ja 45x50 tukemaan sitä. Mutta enkö voi poistaa kaikkea nykyisen ylätuen ja kattopalkin väliltä ja sen sijaan asettaa kaksi 45x95 tukemaan kattopalkkia suoraan? Ja sitten laittaa vaakasuoran 45x95 ylätueksi pystysuorien väliin? Aukko tulee olemaan noin 160 cm leveä ja yläpuolella on vain käyttämätön, sisustamaton ullakko.
Näin minun mielestäni pitäisi tehdä:
http://www.byggahus.se/forum/byggma...-miniprojekt-hal-i-baerande-vaegg-bilder.html
Kuvat toimivat edelleen, mutta sinun täytyy kopioida linkki itse.
Jos et halua käyttää limträ (joka varmasti on sopiva), niin mielestäni sinun pitäisi ottaa kaksi 45x220 ja yhdistää ja liimata ne yhteen, ja sen jälkeen tukea ne samalla tavalla kuin minä tein.
Se rakenne, jonka nyt olet tehnyt, ei varmasti kanna kovin paljon ja jos siinä on kuormaa, se takuulla painuu keskeltä.
http://www.byggahus.se/forum/byggma...-miniprojekt-hal-i-baerande-vaegg-bilder.html
Kuvat toimivat edelleen, mutta sinun täytyy kopioida linkki itse.
Jos et halua käyttää limträ (joka varmasti on sopiva), niin mielestäni sinun pitäisi ottaa kaksi 45x220 ja yhdistää ja liimata ne yhteen, ja sen jälkeen tukea ne samalla tavalla kuin minä tein.
Se rakenne, jonka nyt olet tehnyt, ei varmasti kanna kovin paljon ja jos siinä on kuormaa, se takuulla painuu keskeltä.
45x220 hankittu. Pitäisikö sekä naulata/ruuvata että liimata? Onko tavallinen puuliima ok?
Miksi galvanoidut naulat ja utelim? Henkselit ja vyö vai?
Aha, missasin täysin, että galvad ja varmförzinkad ovat sama asia. Sittenhän meillä on jo kaikki tavarat kotona, kiitoksia neuvoista.
Onko tarkoitus, että sahaan aukot lautoihin aukon sivuilta palkin asentamista varten? Tuntuu hieman hankalalta kiinnittää sitä muuten. Käsijono?
Minulla oli OSB seinällä ja käytin sitä sidosuuntaisena sidettä. Muutenhan on kyse vain pystysuuntaisista kuormista, joten palkkisi ei varmasti karkaa itsestään. Kiinnitä tolpat seinään ja vinonaulaa palkki tolppiin kiinni. Jos katsot ketjuani, näet, että nostimme hieman kiinnittäessämme niin, että sovitus oli tarkka. Tämä ei ole huono idea täällä ollenkaan.
Okei, tehdään niin. Latasin muutaman kuvan tapahtumasta, kommentoi mielellään. Olen eniten utelias, vaikuttaako lattia olevan kunnossa.
http://www.jolie.nu/index.php?x=browse&category=8
http://www.jolie.nu/index.php?x=browse&category=8
Viimeksi muokattu:
En voi päättää, onko levitys kunnossa. Paras tapa on luonnollisesti antaa tolppien levätä suoraan alapuolella olevan seinän päällä, jolloin voidaan käsitellä miten suuria kuormia tahansa.
Etkö voisi pinoa paloja levityksen alle estääksesi sen asettumisen? Toisaalta, jos ylhäältä tuleva kuorma ei ole valtavan suuri, voisi ajatella, että naulaliitos pitäisi erinomaisesti.
Etkö voisi pinoa paloja levityksen alle estääksesi sen asettumisen? Toisaalta, jos ylhäältä tuleva kuorma ei ole valtavan suuri, voisi ajatella, että naulaliitos pitäisi erinomaisesti.
Siinähän on ollut aikaisemmin seinä, ja se lepäsi lankun päällä lattianiskan toisella puolella. Voi kyllä pinota jotain alle, mutta se vaikeuttaa sähkönvetoa. Se on käyttämätön ullakko, joten talon omaa painoa enempää kuormituksia ei ole.
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Kokemuksia alaslaskusta
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Sydänseinän kevennys, kohtuullista?
Kuormansiirto sydänseinämä
Jakotukki Kantava Seinä
Kantoaukon tekeminen väliseinään ja onko seinä kantava?
Rakennusfysiikka