Voiko ainoastaan näiden kuvien perusteella sanoa, voiko portaiden viereiset kaksi varastoa purkaa vai tukevatko ne jollain tavalla ylemmän kerroksen valettuun holviin? Sisäseinät ovat sinibetonista, kun taas ulkoseinät ja keskellä oleva suoraan läpi ovat reiällisestä tiilestä, jos se kertoo jotain. Rakennettu vuonna 1960 Morassa. Rakennuspiirustus, jossa näkyy länsijulkisivu ja kattoprofiili. Kuvassa on mitat ja rakenne-tiedot kaksi-kerroksiselle rakennukselle. Kellarin pohjapiirros, jossa näkyy autotalli, pannuhuone, portaikko, varastot ja seinien sijainnit. Rakennettu Morassa vuonna 1960.

Yläkerran pohjapiirros voisi kyllä auttaa vähän. Mutta veikkaan, että ne eivät ole kantavia, koska palkisto todennäköisesti makaa pitkillä sivuilla ulkoseinillä ja keskellä sydänseinässä. Mahdollisesti sillä voi olla tekemistä sen kanssa, miten portaiden aukko on siinä tapauksessa rakennettu.

Ok, palaan asiaan iltapäivällä kuvien kanssa. Mutta pääpiirteittäin se näyttää samalta, sydänseinä kulkee koko yläkerran läpi samalla tavalla. Ja "bjälklag" ei oikeastaan ole, vaan laudat on nostettu suoraan holvin päälle kiiloilla/palikoilla.

Maantasokerros

• Pohjapiirros pohjakerroksesta, jossa näkyy olohuone, keittiö, makuuhuoneet ja kylpyhuone. Mukana julkisivu pohjoiseen.
Kaasubetoniseinät (sininen kevytbetoni) eivät varmasti ole kantavia. Arvatenkaan ne eivät ole kovin paksuja myöskään. Yläpuolella olevan välipohjan raudoituspiirustus paljastaa aina, mitkä seinät ovat kantavia alla olevassa kerroksessa. Tämä oli erittäin yleinen rakennustapa 50- ja 60-luvuilla.

"Sinibetonilla" ei yleensä ole kantavaa roolia. Jos sinulla kuitenkin on jossain aitoja betoniseiniä, ne voidaan olettaa kantaviksi. Todella vaikea vastata ilman, että on paikan päällä, mutta tämä voi olla yleinen ohjenuora.

HomeboY HomeboY sanoi:
"Sinibetoni" ei yleensä ole kantavaa. Jos sinulla on jossain oikeita betoniseiniä, niitä voidaan olettaa kantaviksi. Todella vaikea vastata olematta paikan päällä, mutta se voisi olla yleinen suuntaviiva.
Minulla on souterrain-ytongtalo rakennettu -63. Ulko-/sisäseinät ja välipohja "sinibetonia". Minulla on siten useita kantavia sisäseiniä alakerrassa. Minun tapauksessani on kuitenkin erittäin helppoa nähdä, että kantavat ovat 200 mm paksuja kun taas ei-kantavat ovat 100 mm paksuja. Myös näkee miten välipohjan levyt sijaitsevat kantavien sinibetoniseinien välissä.

Päivitän tätä, koska olen alkanut miettiä projektia uudelleen. Ne seinät, joita ajattelen, eivät vaikuta olevan sinibetonista, kuten aiemmin sanoin, vaan pikemminkin reikäkivestä samalla tavalla kuin ulkoseinät, ja ne ovat lisäksi noin 20 cm leveitä, mikä ehkä viittaa siihen, että niillä on kuitenkin jokin toiminto? Mutta miksi on katsottu tarpeelliseksi olla kantava seinä siinä, kun on onnistuttu valamaan holvi vapaasti kantavana paljon suuremmille alueille autotallissa ja pannuhuoneessa esim.?

• Sisäseinän lähikuva, jossa näkyy osa kipsilevystä ja ovi. Seinän rakenne mietityttää projektin suunnittelijaa.
  • Kuva betonikatosta vauriolla, jossa rappaus on irronnut paljastaen alapuolista materiaalia.
  • Tykkään
OestlundJ
  • Laddar…
Se on siis se punaisella merkitty seinä, jonka haluaisin kaataa, ja valokuva, jossa olen irrottanut vähän rappausta tarkistusmielessä, on otettu kuvan keltaisesta pisteestä.

• Rakennuksen pohjapiirustus, jossa punaisella merkattu seinä kellarikerroksessa. Seinän lähellä keltainen piste, jossa tutkimuskohta.
Vaikka vastaukset olivatkin viimeksi erittäin vähäisiä, ajattelin kokeilla toista mietintää, joka tuli mieleeni tänään kaivaessani suunniteltua makuuhuonetta kellariin. Sen purkaminen ja uuden rakentaminen helpottaisi erittäin paljon toisella puolella olevan sähköpaneelin siirtämistä.
Kuva kellarin seinästä ja lattian perustuksesta, joka on osittain purettu mahdollisen ei-kantavan seinän kohtaan. Taustalla näkyy rakennustelineitä.
Kun otetaan huomioon, kuinka paljon ohuempi tämän seinän perustus on verrattuna ulkoseiniin, voin kaiketi olettaa, että seinä ei ole kantava millään tavoin? Tämä on noin 10-15 cm paksu, kun ulkoseinät ovat noin 30 cm.

Kellarin huone, jonka keskellä on maata, oviaukko, lapio ja putkia seinässä. Huone on osittain purettu ja tyhjennetty.
Tältä seinä näyttää kokonaisuudessaan.

Kuva näyttää kellarin seinän ja lattian välisen liitoksen, jossa on paljastunut perustus, joka vaikuttaa ohuelta muuhun rakenteeseen verrattuna.
Tältä perustus näyttää ulkoseinien ja kiinteistön sisäseinien alla.

Pohjapiirros kellarikerroksesta, jossa pinkki viiva korostaa kysymyksessä olevaa ohutta seinää, jota ei pidetä kantavana.
Ja tästä merkitystä seinästä minä nyt puhun.

Useimmat seikat puhuvat sen puolesta, että värjätyt seinäsi eivät ole kantavia. Varmistuaksesi siitä sinun täytyy katsoa raudoituspiirustusta. Sitten on kysymys siitä, miten portaita varten oleva reikä betonilaatassa on suunniteltu ja raudoitettu. Syy siihen voi olla joitakin erikoisratkaisuja varten.

J justusandersson sanoi:
Suurin osa viittaa siihen, että värjätyt seinäsi eivät ole kantavia. Varmistuaksesi tästä, sinun täytyy katsoa raudoituspiirustusta. Sitten on kysymys siitä, miten reiän betonilaatassa portaikkoa varten on suunniteltu ja raudoitettu. Syystä voi olla joitakin erikoisratkaisuja.
Ok kiitos, kyllä, olen lähettänyt sähköpostia rakennuslautakunnalle täällä Morassa tänään ja pyytänyt heitä lähettämään mahdollisia piirustuksia, jotka heillä on.

Vaikka tästä onkin kauan aikaa, onko sinulla mitään päivitystä siitä, miten tämä meni?
Saitko hankittua armeringspiirustuksen? Minulla on samanlainen talo ja samat pohdinnat.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.