Hei.
Katsomme funkistaloa, joka on aiemmin ollut kaksi asuntoa. Koska haluamme sen taloksi, haluamme kaataa joitakin seiniä ja pystyttää joitakin muita.
Olen liittänyt kellarin, sisääntulokerroksen ja yläkerran. Haluamme muuttaa melko paljon.
Keskeinen kysymys on, onko talon läpi kulkeva risti kantava? Sen vähän, mitä olen pystynyt lukemaan, on että funkistalot tarvitsevat hyvin vähän kantavia seiniä. Mutta en ole rakennusteknikko, joten haluan olla varma.
Sydänseinämä on yleensä kantava poikittaisten kattotuolien kanssa.
Ajatelkaa etukäteen. Nykyinen pohjaratkaisu (ei käyttö, vaan missä seinät sijaitsevat) on melko tyypillinen funkistaloille. Jos muutatte sitä, muutatte täysin talon luonteen ja vaarana on, että ulkopuoli ei sovi sisäpuolelle. Erityisesti pitkät olohuoneet ovat säilyttämisen arvoisia sellaisina kuin ne ovat, mahdollisesti liukuoven kanssa puolten välillä.
Älkää pilatko taloa.
Kyllä, ymmärrän sen. Mutta olemme suuri perhe ja odotamme lisäystä, joten siksi katsomme tätä. Haluamme avoimen pohjaratkaisun keittiö-olohuoneeseen, sillä haluamme elää niin. Ymmärrän, että funksistiset talot eivät ole rakennettu sillä tavalla. Minulle pohjaratkaisu ei ratkaise talotyyppiä, vaan siellä haluan sen olevan toimiva perheelleni. Mutta kiitos vastauksesta Thomas
Hei, lainaan keskustelua hieman jos se käy. Minulla on nimittäin sama kysymys meidän funkistalosta vuodelta 1933. (Anteeksi Thomas!).
Liitän tänne hyvin epäselvät alkuperäiset piirustukset sekä mittauksen vuodelta 1967.
Punaisella merkitty seinä on se jonka haluamme purkaa. Seinän, joka on merkitty vihreällä, on jo avattu mutta sitä on tuettu kattoon palkilla, joka puolestaan lepää pystysuoralla palkilla savupiipun vieressä.
Mikä saa minut uskomaan, että vihreällä merkitty seinä on kantava.
Kaikki lattiat ylemmässä kerroksessa ovat kulmassa punaisella merkittyyn seinään, joiden LUULISI olevan naulattu kattopalkkeihin, jotka ovat rinnakkain punaisella merkityn seinän kanssa. Voiko siis päätellä, että nämä kattopalkit lepäävät poikittaisen seinän päällä?