Minulla on useita huoneita kesämökissä, joissa on joukko voimakkaita palkkeja. Ne kulkevat poikki koko huoneen, mutta eivät jatku koko matkaa seinärakenteeseen, vaan ne on kiinnitetty voimakkailla pulteilla ylös ullakolle, katso kuvat.
Ovatko nämä palkit osa kantavaa rakennetta vai mikä on niiden tehtävä? Ovatko ne pelkästään näkösyistä? Tukevatko ne sisäkattoa?
Haluaisin mielelläni poistaa kaikki palkit, mutta minun on tiedettävä, miksi ne ovat siellä ensin. Onko jollain ideoita?
Olen täysin varma, että ne ovat pelkkä koristelu. Kattopaneeli on asennettu ensin ja palkit ovat kiinnitetty pultilla toiseen palkkiin. Mene ullakolle ja katso miltä siellä näyttää.
Jos irrotat pultit putoavatko ne siis alas? Ei kiinnitystä seinään eikä tolppia, jotka tukevat niitä?
Ja kattopaneelilla on piilokiinnitys ja se makaa suoraan huoneen päällä palkkien päällä, laitettuna siis paikalleen ennen näitä?
Mitä ne voisivat silloin kantaa?
Olen täysin varma siitä, että ne ovat pelkkää koriste. Kattolevy on asennettu ensin ja palkit on kiinnitetty pultilla toiseen palkkiin. Nouse ylös ullakolle ja katso miten siellä näyttää.
Kattolevy on itse asiassa asennettu palkkien väliin, mutta vanerikerros on asetettu palkkien ja paneelin yläpuolelle. Epäilen myös, että ne ovat puhdasta koristusta, mutta ne ovat niin voimakkaita ja raskaita (olen ottanut yhden alas), että sitä miettii vähän...
Jos ruuvaat pultit irti, ne siis putoavat alas? Ei kiinnitystä seinään eikä tolppia, jotka pitävät niitä ylhäällä?
Ja kattopaneelissa on piilokiinnitys ja se on suorana huoneen yli palkkien päällä, siten että se on laitettu paikoilleen ennen näitä?
Mitä ne voisivat silloin kannattaa?
Kyllä, palkit putoavat alas, yksi on jo poistettu:
Se on juuri minun ajatuskin, mitä ne voisivat kannattaa.
Rakennelma on vain niin tukeva ja ylimitoitettu ollakseen vain koriste. Tukevat pultit muttereineen ja palkit, jotka ovat erittäin voimakkaat ja raskaat...
Omituinen ratkaisu. Voiko olla niin, että kattopaneeli on naulattu kiinni näihin palkkeihin? Että näin on tehty, koska aiempi kattorakenne on alkanut taipua alas ja halutaan suora sisäkatto.
Voi myös olla niin, että kyseessä on aiemman rakenteen vahvistus ja että ruuvit ovat leikkausvoimaliittimiä, mutta silloin on kummallista, että kattopaneeli on välissä.
Se ei ole niin, että nämä palkit ovat kattoristikoiden alaosassa ja kierteiset tangot menevät kattoristikoihin. Eli palkit kestävät ulospäin suuntautuvia voimia.
Olin ylhäällä katsomassa ullakolla nyt. Pultit menevät ylös kattopaneelin läpi ja ovat kiinni palkeissa, jotka kulkevat poikittain kattopalkkien välillä.
Nämä palkeet ovat täysin irti eivätkä millään tavalla kiinni palkeissa tai muussa.
Toisin sanoen olen yhdessä ajatuksessani, että palkeillani on vain koristeellinen tarkoitus ja että ne voidaan poistaa ilman ongelmia.
Toivottavasti kukaan ei ole eri mieltä?
Kiitos kaikille, jotka ovat osallistuneet.
Koriste.
Mutta erittäin hyvin tehty sellainen. Vinkki on hiekkapuhaltaa palkit, laserhoitaa ne ja asentaa kaikki takaisin.
Summa summarum: Hienot palkit. Ruma väri.
Dekoration.
Men en väldigt välgjord sådan. Ett tips är att blästra bjälkarna, lasera dem, och montera tillbaka allesammans.
Summa sumarum: Fina bjälkar. Ful färg.
Kiitos vinkistä, mutta huone vaikuttaa liian ahtaalta ja matalakattoiselta, kun palkit ovat paikoillaan. Ne täytyy poistaa.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.