Hei,

Olemme ajatelleet purkaa seinän, jonka kantavuutta emme tiedä uudessa talossamme. Haluaisin mielelläni suunnitella sen niin, että voimme aloittaa melko pian, kun saamme käyttöoikeuden.
Mutta kysymys kuuluu, voiko etukäteen mitenkään selvittää, onko seinä kantava vai ei?
Sen tiedän, että seinä on kipsilevyä.

Jos katsotaan piirustuksia, kyseessä on keittiön ja olohuoneen välinen seinä (se osa, jonka olen merkinnyt punaisella), joka on tarkoitus purkaa.

Kiitos etukäteen avusta.

• Pohjapiirros talosta, jossa seinä keittiön ja olohuoneen välillä on merkitty punaisella viivalla purettavaksi.
  • Rakennuksen leikkauskuva, jossa näkyy seinien ja katon rakenne. Kuva liittyy kysymykseen seinän kantavuuden selvittämisestä.
K karlssonjohan sanoi:
Hei,

Olemme ajatelleet purkaa seinän, josta emme tiedä, onko se kantava uudessa talossamme, haluaisin suunnitella sen niin, että voimme aloittaa sen melko pian, kun saamme pääsyn.
Mutta kysymys kuuluu, voiko etukäteen jollain tavalla selvittää, onko seinä kantava vai ei?
Tiedän, että seinä on kipsillä päällystetty.

Kun katsotaan piirustuksia, kyseessä on keittiön ja olohuoneen välinen seinä (se osa, jonka olen merkinnyt punaisella), joka on tarkoitus purkaa.

Kiitos etukäteen avusta.
Todennäköisimmin se on kantava, sillä teillä on kehysrakennet kattotuoli sisustetulla ullakolla. Se tukee sekä kattotuolin alaosaa että ylemmän kerroksen lattiaa.

• Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
T Tompafix sanoi:
Todennäköisesti se on kantava, sillä teillä on runkotukki sisustetulla ullakolla. Se kantaa sekä kattotuolin alaosaa että ylemmän kerroksen lattiaa.
Kiitos paljon vastauksesta! Minulla on tietenkin ollut epäilyksiä siitä, että se on kantava, mutta epäröin hieman, kun olin siellä ja katselin, sillä se tuntui ohuelta ja tavalliselta väliseinältä.

Minun täytyy ottaa yhteyttä timpuriin, joka voi suorittaa työn.
Kiitos jälleen!

K karlssonjohan sanoi:
Suuret kiitokset vastauksesta! Olen toki epäillyt sen olevan kantava, mutta epäröin hieman, kun kävin siellä katsomassa, koska se tuntui ohuelta ja tavalliselta sisäseinältä.

Minun on otettava yhteyttä kirvesmieheen, joka voi suorittaa työn.
Kiitos taas!
Ollakseen täysin varma, kannattaa katsoa rakennepiirustukset.

• Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
K karlssonjohan sanoi:
Minun täytyy ottaa yhteyttä puuseppään, joka voi suorittaa työn.
Kantavan seinän muutokset pitäisi mitoittaa rakenneinsinöörin toimesta ja ennen työn aloittamista pitäisi olla hyväksytty rakennusilmoitus. Puusepät eivät ole koulutettuja palkkien ja pylväiden mitoitukseen.

• Tykkään
guggen
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.