2 695 lukukertaa ·
2 vastausta
3k lukukertaa
2 vastausta
Kantavan seinän korvaaminen
Hei siellä!
Olen lukenut kaiken mitä olen löytänyt, mutta en silti onnistu pääsemään mihinkään lopputulokseen. Ajatuksena on poistaa kantava seinä ja korvata se liimapuupalkilla. Moelvenin laskelmien mukaan löydän sopivan vaihtoehdon 66x315 palkin muodossa. Vähimmäistilan pituus on 141 mm. Suurin mahdollinen koko pilareille, jotka voin sijoittaa ulkoseinään, on 115x115, jotta voisin rakentaa sen sisään. Tarkoittaako tämä, että minun täytyy valita toisenlainen palkki, jos haluan pilarin täysin sisäänrakennetuksi, vai olenko ymmärtänyt tämän väärin?
Ystävällisin terveisin
Olen lukenut kaiken mitä olen löytänyt, mutta en silti onnistu pääsemään mihinkään lopputulokseen. Ajatuksena on poistaa kantava seinä ja korvata se liimapuupalkilla. Moelvenin laskelmien mukaan löydän sopivan vaihtoehdon 66x315 palkin muodossa. Vähimmäistilan pituus on 141 mm. Suurin mahdollinen koko pilareille, jotka voin sijoittaa ulkoseinään, on 115x115, jotta voisin rakentaa sen sisään. Tarkoittaako tämä, että minun täytyy valita toisenlainen palkki, jos haluan pilarin täysin sisäänrakennetuksi, vai olenko ymmärtänyt tämän väärin?
Ystävällisin terveisin
141 mm kuulostaa uskomattoman suurelta niin heikolle palkille, joka on sisäänrakennettu seinään.
Luulen, että laskennassa on tapahtunut virhe.
Olen vakuuttunut, että 115 riittää hyvin tai että sen pitäisi olla paljon vahvempi palkki.
Leveämpi palkki voisi antaa pienemmän tukeutumispituuden.
Toinen vaihtoehto on ruuvata ja liimata kaksi 45x145, jolloin saat tolpan 90x145.
Luulen, että laskennassa on tapahtunut virhe.
Olen vakuuttunut, että 115 riittää hyvin tai että sen pitäisi olla paljon vahvempi palkki.
Leveämpi palkki voisi antaa pienemmän tukeutumispituuden.
Toinen vaihtoehto on ruuvata ja liimata kaksi 45x145, jolloin saat tolpan 90x145.
Minulla oli vastaava tilanne, jossa tarvitsin 115 mm ohjelman mukaan, mutta käytettävissä on vain 90 mm. Kysyin Moelvenilta ja sain alla olevan vastauksen.Martin93 sanoi:Hei siellä!
Olen lukenut kaiken mitä olen löytänyt mutta en silti pääse mihinkään johtopäätökseen. Ajatuksena on poistaa kantava seinä ja korvata se liimapuupalkilla. Moelvenin laskelmien mukaan sopiva vaihtoehto on 66x315 palkki. Minimitarvittava tuennuspituus on 141mm. Suurin mahdollinen koko pilarille, jonka voin asentaa ulkoseinään, on 115x115, jotta voin sisäänrakentaa sen. Tarkoittaako tämä, että minun pitäisi valita toisenlainen palkki, jos haluan pilarin täysin sisäänrakennetuksi, vai olenko käsittänyt jotain väärin?
Terveisin
Päätökseni lopulta oli käyttää Kerto-S palkkia, jolloin pystyin siirtymään 90x360 liimapuurungosta 45x400 Kerto-S johon tarvitaan vain 91 mm tuennuspituutta.Moelven sanoi:Ohjelmassa ei ole mukana 30 mm yleislisä pilarin mitasta, joten tuennuspituudesta sinun ei tarvitse huolehtia, 90 mm on ok.
(mitä muuten voi tehdä tuennan vahvistamiseksi on vetää sisään pitkät täyskierretyt ruuvit palkin alapuolelle sekä käyttää levyä pilarin välissä, jolloin tuennusta voidaan levittää pidemmälle palkin sisään)
Ja tervetuloa Byggahus-foorumille!
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Laske kuormat/korvaa kantava seinä palkilla
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Voiko korvata kantavan seinän, joka ei ole suora?
Rakennusfysiikka -
Korva kantava seinä palkilla, mitoitus?
HEB-palkki kantavan seinän korvaamiseen
Ersätta bärande vägg med balk
Rakennusfysiikka