Hei
Olen kotona remontoimassa ja olen kiinnostunut leventämään jotain oviaukoista väliseinässä keittiön ja olohuoneen välillä.
Oviaukot ovat 80 cm leveitä ja oviaukon yläreunasta on 50 cm kattoon, ja seinä on 15 cm paksu, paitsi pilari, joka on 20 cm.
Oviaukkojen ympärillä on pelkkää betonia, joten siellä ei ole palkkia tai muuta, seinä tuli varmaan yhtenä kappaleena oviaukon kanssa rakennettaessa. Sen sijaan oviaukkojen yläpuolella on raudoitusta.
Tiedoksi, että se on nelikerroksinen kerrostalo, ja minulla on kellarikerros sekä pohjakerros talossa.
Millaiset ovat mahdollisuudet leventää jotakin oviaukoista?
Ohitan kaikki ongelman muodolliset näkökohdat. Pilarin olemassaolo viittaa siihen, että talon kantava järjestelmä voisi olla jonkinlainen pilari/kantolevy järjestelmä. Jos näin on, laajentaminen voisi olla mahdollista. Sen jälkeen on varmistuttava tästä, mikä kohtuullisesti vaatii, että palkkaat rakennesuunnittelijan, joka voi dokumentoida olosuhteet ja kuvata, miten se tulee suorittaa.
Ja jotta otettaisiin huomioon hieman muodollisia näkökohtia, vaaditaan seinien muutoksiin hallituksen lupa ja kantavien rakenteiden muutoksiin rakennusilmoitus.
[linkki]
Kyllä, juuri kuten Birgit kirjoittaa!
Me teimme uuden oviaukon aiemmin asumaamme asuntoon, ja koska useampi asukas oli tehnyt saman, hallitus pystyi hyväksymään aukon suoraan.
Kun myöhemmin remontoimme toista asuntoa, jouduimme palkkaamaan rakennesuunnittelijan (n. 6000 kr) saadaksemme tietää, ettei aukkoa voi tehdä, koska rakennesuunnitelmat osoittautuivat lopulta virheellisiksi...
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.