797 lukukertaa ·
4 vastausta
797 lukukertaa
4 vastausta
Kantava sisäseinä (pääinfo englanniksi)
Hei! Anteeksi, että otan tämän englanniksi, DIY-sanakirjani ei ole vielä riittävä ja haluan varmistaa, että ymmärrän, mitä minulla on tässä 
Suunnittelen poistavani seinän asunnossani, joka erottaa keittiön ja päähuoneen. Aiemmin aioin käyttää urakoitsijaa mukavuuden vuoksi, mutta he siirsivät jatkuvasti päivämääriä, ja koska olen kärsimätön ja melko kätevä käsistäni, teen sen itse.
He lähettivät joitain piirustuksia ja määrittelivät, ettei pitäisi olla ongelmia tämän seinän poistamisessa (ja lopulta keittiön ja käytävän erottavan seinän)
Olen poistanut olkimaatti/kipsikerroksen, ja nyt minulla on jäljellä paksu 6 cm massiivipuuseinä, joka saa minut miettimään uudelleen urakoitsijan aiempaa arviota. Onko tämäntyyppinen seinä vain tapa, jolla asiat ennen tehtiin? Vaikuttaa yli rakennetulta ollakseen pelkkä jakava seinä.
Jotkin asiat, jotka saavat minut ajattelemaan, ettei se ole kantava, ovat että monet naapurini (kaikki saman kokoisia ja pohjaltaan/peilikuviltaan samanlaisia) ovat poistaneet tämän seinän. Myös, että pystylaudat eivät ole joissakin tapauksissa yhtenäisiä, mikä ei vaikuttaisi rakenteellisesti ihanteelliselta. Ja lopuksi myös, että osa tästä seinästä on jo poistettu.
Olen liittänyt joitain piirustuksia ja kuvia seinästä. Arvostan kaikkia apuja ja voin antaa lisää tietoa tarvittaessa!
Suunnittelen poistavani seinän asunnossani, joka erottaa keittiön ja päähuoneen. Aiemmin aioin käyttää urakoitsijaa mukavuuden vuoksi, mutta he siirsivät jatkuvasti päivämääriä, ja koska olen kärsimätön ja melko kätevä käsistäni, teen sen itse.
He lähettivät joitain piirustuksia ja määrittelivät, ettei pitäisi olla ongelmia tämän seinän poistamisessa (ja lopulta keittiön ja käytävän erottavan seinän)
Olen poistanut olkimaatti/kipsikerroksen, ja nyt minulla on jäljellä paksu 6 cm massiivipuuseinä, joka saa minut miettimään uudelleen urakoitsijan aiempaa arviota. Onko tämäntyyppinen seinä vain tapa, jolla asiat ennen tehtiin? Vaikuttaa yli rakennetulta ollakseen pelkkä jakava seinä.
Jotkin asiat, jotka saavat minut ajattelemaan, ettei se ole kantava, ovat että monet naapurini (kaikki saman kokoisia ja pohjaltaan/peilikuviltaan samanlaisia) ovat poistaneet tämän seinän. Myös, että pystylaudat eivät ole joissakin tapauksissa yhtenäisiä, mikä ei vaikuttaisi rakenteellisesti ihanteelliselta. Ja lopuksi myös, että osa tästä seinästä on jo poistettu.
Olen liittänyt joitain piirustuksia ja kuvia seinästä. Arvostan kaikkia apuja ja voin antaa lisää tietoa tarvittaessa!
Ensinnäkin, onko sinulla hallituksen OK BRF:stä tämän seinän purkamiseen? Yleensä sinun täytyy saada hallituksen lupa huoneiston pohjaratkaisun muutoksiin.
Sitten, tietääksesi varmasti, onko seinä kantava vai ei, tarvitaan rakennuksen poikkileikkaussuunnitelma. Pitäisi olla suunnitelma, jossa poikkileikkaus on piirretty, jotta näet, miten lattian palkit ovat suuntautuneet, mitä on poistettavan seinän alla ja yläpuolella, ja onko kattotuolit rakennettu sopimaan siihen.
Melko paksut laudat voivat olla merkki talon rakentamisajankohdasta, ja ne voivat olla kantavia huolimatta siitä, että ne on katkaistu, sillä ne ovat edelleen "linjassa" pohjalaattojen kanssa. Ohuemmat laudat pitävät ne yhdessä, jotta ne eivät mene pois linjasta.
Sinun pitäisi todella ottaa yhteyttä "konstruktöör"iin, jotta hän katsoo suunnitelmat ja mahdollisesti tarkistaa todellisen rakenteen.
Talo ei näytä kovin leveältä (mittoja ei ole annettu), joten on mahdollista, että lattian palkit ja kattotuolit ovat vapaasti riippuvia, mutta on vaikea sanoa sisällyttämiesi suunnitelmien perusteella.
Sitten, tietääksesi varmasti, onko seinä kantava vai ei, tarvitaan rakennuksen poikkileikkaussuunnitelma. Pitäisi olla suunnitelma, jossa poikkileikkaus on piirretty, jotta näet, miten lattian palkit ovat suuntautuneet, mitä on poistettavan seinän alla ja yläpuolella, ja onko kattotuolit rakennettu sopimaan siihen.
Melko paksut laudat voivat olla merkki talon rakentamisajankohdasta, ja ne voivat olla kantavia huolimatta siitä, että ne on katkaistu, sillä ne ovat edelleen "linjassa" pohjalaattojen kanssa. Ohuemmat laudat pitävät ne yhdessä, jotta ne eivät mene pois linjasta.
Sinun pitäisi todella ottaa yhteyttä "konstruktöör"iin, jotta hän katsoo suunnitelmat ja mahdollisesti tarkistaa todellisen rakenteen.
Talo ei näytä kovin leveältä (mittoja ei ole annettu), joten on mahdollista, että lattian palkit ja kattotuolit ovat vapaasti riippuvia, mutta on vaikea sanoa sisällyttämiesi suunnitelmien perusteella.
Kiitos vastauksesta!T Testarn sanoi:Ensinnäkin, onko sinulla BRF:n hallituksen lupa purkaa tämä seinä? Yleensä sinun on saatava hallituksen lupa muuttaa huoneiston pohjaratkaisua.
Sitten, jotta todella tietäisit, onko seinä kantava vai ei, tarvitaan rakennuksen poikkileikkaus. Sen pitäisi olla suunnitelmassa, jossa näkyy, miten lattian palkit on suunnattu, mitä on sen seinän alla ja yläpuolella, jonka aiot poistaa, ja onko kattoristikot suunniteltu sopimaan siihen.
Melko paksut laudat voivat olla merkki siitä, milloin talo on rakennettu, ja ne voivat olla kantavia, vaikka ne on leikattu ja ne seisovat edelleen "linjassa" pohjakappaleiden kanssa. Ohuemmat laudat pitävät ne yhdessä, jotta ne eivät asetu väärin.
Sinun kannattaisi todellakin hankkia "konstruktör" katsomaan piirustuksia ja mahdollisesti varsinaista rakennelmaa selvittääksesi asiaa.
Talo ei näytä kovin leveältä (mittoja ei ole annettu), joten on mahdollista, että lattian palkit ja kattoristikot ovat itse seissä riippuvia, mutta piirustuksistasi on vaikea sanoa.
Kyllä, minulla on lupa BRF:ltä, joten siinä mielessä kaikki on kunnossa. Luulen, että olet oikeassa, joten olen ottanut yhteyttä konstruktöriin tarkistaakseni asian (näen, että olet Tukholmassa, jos osaat suositella muita, olisin kiitollinen!). En halua arvioida asiaa pelkästään sen perusteella, mitä naapurini ovat tehneet, mikä voisi olla mahdollisesti kallis virhe.
Kiitos panoksesta. Olen melko varma, että se ei ole kantava, mutta koska teen työn itse, ajattelin pyytää toisenkin mielipiteen konstruktörilta. Vaikka ne, joihin olen ollut yhteydessä, perivät 5900kr tarkistuksesta...1 16386 sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
"Itsensä kantavat" ristikkopalkit osittain ulkoseinällä/osittain sisäseinällä.
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Identifiera bärande innervägg
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur kan jag bli säker på om innervägg är bärande eller inte?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Onko sisäseinästä tullut kantava?
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Kuinka rakennan ei-kantavan väliseinän liukuovella.
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka