Hei!

Aion siirtää seinän keittiön ja makuuhuoneen välillä, koska vaatekaapit on poistettu.
Aloin purkaa seinää, mutta mielestäni säännöt olivat melko suuret, 6 cm leveitä. Voiko seinä olla kantava?
50-luvun talo w-kattotuoleilla

Liitän piirustuksen ja kuvan säännöstä

• Seinärungon puu mitataan mittanauhalla, leveys noin 6 cm.
  • Pohjapiirros 50-luvun talosta, jossa näkyy huoneiden sijoittelu, kuten keittiö, olohuone ja kaksi makuuhuonetta.
Sommarstuga 2017 Sommarstuga 2017 sanoi:
Hei!

Aion siirtää seinän keittiön ja makuuhuoneen välillä, koska vaatekaapit on poistettu.
Aloitin seinän purkamisen, mutta huomasin, että säännöt olivat melko suuret, 6 cm leveät. Voiko seinä olla kantava?
50-luvun talo, jossa on w-kattoristikot

Liitän mukaan piirustuksen ja kuvan säännöstä
Kuvassa ja piirustuksessa ei ollut täysin selvää, mitä seinää tarkoitat?
Mutta talossa, joka on kohtuullisen leveä ja jossa on W-kattoristikot, yleensä ulkoseinät ovat kantavat. Joissakin tapauksissa voi olla myös keskiseinä.

60mm ei ole kovin suuret säännöt, 95x45 on yleistä. Tai tarkoitatko, että se on 95x60mm?

klaskarlsson klaskarlsson sanoi:
Oliko kuvassa ja piirustuksessa epäselvää, mikä seinä se on?
Mutta talossa, jolla on kohtuullinen leveys ja W-kattorakenteet, kantavat seinät ovat yleensä ulkoseiniä. Joissakin tapauksissa voi toki olla keskiseinä kantavana.

60 mm eivät ole kovin suuret karmit, 95x45 ovat yleensä tavallisia. Vai tarkoitatko, että se on 95x60 mm?
Hei, se on seinä vaatekaappien takana vasemmassa makuuhuoneessa.
Olen myös lukenut, että yleensä ne ovat ulkoseiniä ja mahdollisesti sitten keskiseinää kantavia.
Ei, se on 60 leveä, se on suurin mitoitus karmille.

Hei, se on seinä kaappien takana vasemmassa makuuhuoneessa. Olen myös lukenut, että yleensä ulkoseinät ja mahdollisesti silloin sydänseinä ovat kantavia. Ei se on 60 leveä, se on suurin mitatuksia säännöstä.
Ei tunnu todennäköiseltä, että kyseinen seinä olisi kantava. Se kulkee osin katon rajaa pitkin, ja osat vain 60 mm koolauksia.

• Tykkään
BirgitS ja 1 muu
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson sanoi:
Ei tunnu todennäköiseltä, että kyseinen seinä olisi kantava. Se kulkee sekä kattotuolien suuntaisesti että on vain 60 mm:n koolauksilla.
Kiitos!

Tässä olen paljastanut hieman enemmän koolauksia. Ylin ja alin (kattoa ja lattiaa vasten) ovat karkeampaa mittaa.

• Kuva paljastaa puiset seinän rakenteet, joissa ylin ja alin hirsi ovat vahvempia.
Todennäköisesti ei kantava, mutta en riskeeraisi.
Jos pääset tarkistamaan kattotuolit, ottaisin kattotuolin mitat sekä tyypin ja soittaisin rakennesuunnittelijalle tai vastaavalle tai googlaisin tiedot. Sen tiedon saaminen on varmasti lähes ilmaista eikä vie lainkaan aikaa.
Silloin voit varmasti päästää mahdollisesta huolesta, joka liittyy riskeeraukseen.

Tein niin, kun minulla oli samanlainen projekti.

kaikkea hyvää
Tomas

Seinä, joka kulkee ristikkopalkkien poikki yksikerroksisessa talossa, ei todennäköisesti ole kantava, mutta se voi silti vakauttaa taloa.

• Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
T tomas123 sanoi:
Todennäköisesti ei kantava, mutta en ottaisi riskiä.
Jos pääset tarkistamaan kattotuolit, ottaisin mitat kattotuolilta sekä selvittäisin kattotuolin tyypin ja soittaisin rakennesuunnittelijalle tai vastaavalle tai etsisin tietoa Googlesta. Tuo tiedonhaku on lähes ilmaista ja vie tuskin yhtään aikaa.
Sitten voit varmasti olla huoletta riskeeraamatta.

teinköhän niin, kun minulla oli samanlainen projekti.

kaikkea hyvää
Tomas
Hei! tarkoitatko, että minun pitäisi katsoa kattotuolia lukeakseni siitä?

Lulaua Lulaua sanoi:
Seinä, joka kulkee poikittain kattoparrujen kanssa yksikerroksisessa talossa, ei todennäköisesti ole kantava, mutta se voi silti vakauttaa taloa.
joo, ymmärsin sen yögooglauksieni aikana :) , ehkä minun täytyy ottaa yhteyttä rakennesuunnittelijaan ollakseni varma

Hej! menar du att jag ska se på takstolen för att läsa om den?
Otin kuvan sekä mitat ylä- ja alarungosta sekä tukijaloista. Kokonaispituus näyttää sinulla olevan piirustuksessa sekä kattokulma.
Silloin uskon, että ne, jotka osaavat laskea kantavuuden, saavat sen selville. Lumivyöhyke saadaan todennäköisesti selville myös.
He voivat takuulla ainakin selvittää, onko seinä, josta kysyt, kantava vai ei.
Tomas

Jos seinä on samalla suunnalla kuin kattotuolit, se ei ole kantava. Sydänseinä keskellä taloa voi olla osittain kantava yhdessä ulkoseinien kanssa.

• Tykkään
Sommarstuga 2017
  • Laddar…
Olin vintillä, minulla ei olekaan tavallinen fackwerkrakenne vaan se näyttää liitteenä olevasta piirroksesta.

Sisäseinän osalta reglit vain romahtivat erilleen, kun olin poistanut lankun... Se tuntui hieman koomilliselta.

• Talon leikkauspiirustus, jossa näkyy harjakatto ja kokoon liitettyjä osia ilman perinteisiä kattotuoleja, viiden ikkunan rivistö oikealla.
BirgitS
Aivan oikein, ne eivät ole ristikkokattorakenteita ja sinulla on kantava sydänseinä.

En ole asiantuntija lankkuseinien suhteen, mutta ymmärtääkseni itse lankut ovat tärkeä osa seinärakennetta.

• Tykkään
fahlis
  • Laddar…
Olin ullakolla, siellä ei olekaan tavallista ristikko, vaan se näyttää liitteenä olevalta piirustukselta.

Sisäseinään liittyen reglar siirtyivät vain erilleen sen jälkeen kun olin poistanut lankun... Tuntui vähän koomista
Liittämäsi piirustus täällä osoittaa, että seinät keittiön ja makuuhuoneen välillä eivät ole kantavia.

• Tykkään
Sommarstuga 2017
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.