Olen hankkinut talon ja suunnittelen remontteja ennen sisäänmuuttoa. Mietin, onko punaisella ympyröity seinä kantava jollain tavalla.
Rakennettu -46. Olen saanut vähän alkuperäisiä piirustuksia kunnalta, nyt on myös kellarin portaat ulkopuolelta ja talo on lisäeristetty+tiilitetty.

Tarvitaanko lisätietoja?

• Rakennuksen pohjapiirros, punaisella ympyröity seinä olohuoneessa. Kysymys on seinän kantavuudesta. Rakennus vuodelta 1946.
  • Suunnitelmapiirustus vuodelta 1946, esittää talon pohjapiirustuksia ja rakenteita. Esiin nostettu punaisella merkitty seinä mahdollisesti kantava.
  • Alkuperäinen rakennuspiirustus vuodelta 1946, jossa tarkastellaan maalarin merkitsemää seinää mahdollisena kantavana seinänä tulevaa remonttia varten.

Paras vastaus

Kattotuolit ovat samaan suuntaan kuin seinä ja tukevat keskiseinään ja ulkoseiniin kantaakseen katon, jolloin se ei ole kantava. Kuten näkyy, kulkee keskiseinä suoraan talon läpi kantaen kaikki palkit.

• Tykkään
BirgitS ja 1 muu
  • Laddar…
J jonaserik sanoi:
Kattopalkit ovat samassa suunnassa kuin seinä ja tukevat keskiseinää ja ulkoseiniä kantamaan katon, ja silloin se ei ole kantava. Kuten näkyy, keskiseinä menee suoraan talon läpi. kantamaan kaikki palkistot.
Kiitos nopeasta vastauksesta! Se oli minun epäilyni tutkittuani foorumia kantavista seinistä parin päivän ajan odottaessani piirustuksia.

Muista vain, että voi tulla ongelmia sähkössä, jos kaadat tuon seinän. Normaalisti sähkö tulee ylhäältä kytkimiin ja pistorasioihin + rasioihin seinässä. Ja sähköasioiden yhteensovittamiseksi, ehkä sinun täytyy olla palkki, jossa mahdollisesti joku rasia voi sijaita. Se ei ole vaan seinän kaataminen.

J jonaserik sanoi:
Muista vain, että voi tulla ongelmia sähkön kanssa, jos revit sen seinän. Yleensä sähkö tulee ylhäältä kytkimiin ja pistorasioihin + jakorasia seinässä.. Ja saadaksesi sähköt järjestykseen, saatat joutua asentamaan palkin, johon joku jakorasia voidaan sijoittaa. Se ei ole vain seinän purkamista.
Jajjamän. Ajatuksena on johdottaa talo kokonaan uudelleen vaiheittain, tietenkin sähköasentajien avulla, koska suuri osa sähköistä on vanhempaa lajia ja sisältää vähän tee-se-itse-ratkaisuja siellä täällä. Uudet pistorasiat/liittimet/ethernet. Yhtä hyvä hyödyntää tilaisuus, jos seinät aiotaan gyprokata uudelleen jne.

Ei vieläkään kantava? Purettu nyt mainittu seinä, näyttää koostuvan paksummista laudoista 2 kerroksessa, ei nähty mitään runkotolppia ollenkaan vielä, tehty reikä suoraan läpi, ei monta cm paksu. Koko seinä heiluu, kun siihen tarttuu sorkkaraudalla.

Kaikki puhuu minun puolestani edelleen kantamattoman puolesta, mutta ajattelin kuitenkin tarkistaa uudelleen.

• Puutaloseinän ja katon sauma, jossa näkyy puulankkuja ja leveä levy.
  • Tikkaat nojaavat purettuun puupaneeliseinään, lattialla lautoja ja kipsilevyn palasia, viittaa purettavaan ei-kantavaan seinään.
  • Rauta työnnetty puuseinän läpi; seinä koostuu paksuista, kahdesta kerroksesta laudoista.
Jos se heiluu, se on vain löysä seinä ja ehkä kisko katossa ja lattialla.

• Tykkään
Kattfan
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.