Hei, ajattelin avata keittiöni hieman purkamalla pari seinää. Olen katsonut piirustuksia ja olen melkein täysin varma, että seinät, jotka aion purkaa, eivät ole kantavia.

Kaikki seinät eivät tunnu olevan palkin alla. Tarkoittaako se, etteivät ne ole kantavia? Materiaali, josta ne on rakennettu, on kevytbetoni.

Seinät eivät vaikuta edes olevan mukana vanhemmassa piirustuksessa (alkuperäisessä piirustuksessa). Tarkoittaako se itsessään, etteivät ne ole kantavia? Mitä mieltä olette? Liitän piirustukset alle.

Kenen puoleen voi kääntyä saadakseen vahvistuksen? Olen kuullut, että arkkitehdit voivat arvioida sen. Miten löytää sellainen, joka ottaa tällaisia töitä?

vihreä väri = minun asuntoni
punainen väri = seinät, jotka haluan purkaa

Uudempi piirustus:
Pohjapiirros, jossa on esitetty huoneiston rajat vihreällä ja purettavat seinät punaisella.

Vanhempi piirustus:
Vanhat kerrostalon pohjapiirustukset, joissa vihreällä rajattu huoneisto ja punaisella halutut purkaa väliseinät.

Kysy suunnittelijalta. He pystyvät laskemaan sellaisia asioita. Voi olla vaikeaa löytää sellaisia meidän seuduilla näin pientä työtä varten kuitenkin. Jos seinä on kantava, sinun täytyy joka tapauksessa liittää suunnittelijan piirustus ilmoitukseesi kunnalle.

Kiitos vastauksesta, miten sellaisen suunnittelijan oikein löytää?
Onko se vain niin, että etsii rakennesuunnittelijaa Eniro-palvelusta ja alkaa soittaa?

Sain juuri tietää, että kollegallani oli sisar, joka on rakennesuunnittelija, joten se näyttäisi hoituvan.

Jos jotain tapahtuu, voi olla hyvä, että asian on hoitanut yritys, jolla on vastuuvakuutukset ja sellaiset...

Sen sijaan tuntuu siltä, että se ei voi olla kantava, koska seiniä ei ole edes alkuperäisessä piirustuksessa alareunassa. Seinät eivät näytä olevan edes palkin alla. Mutta kantava seinä voi ehkä olla suunniteltu nostamaan betonilaattoja palkkien väliin?

Punaiset seinät eivät todennäköisesti ole kantavia. Vanhempi piirustus on rakennesuunnitelma tai tarkemmin sanottuna välipohjapiirustus. Siinä ei yleensä piirretä yksityiskohtia, jotka eivät liity kantavaan rakenteeseen.

Mutta en ole rakennesuunnittelija, en edes insinööri, joten en voi luvata mitään.

Yksi vinkki vielä, koska kyseessä näyttää olevan kerrostalo, tarvitset luvan yhdistykseltä tai vuokranantajalta.

Kysy myös kunnan rakennustarkastajalta, katsovatko he sen ilmoituksenvaraiseksi muutokseksi...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.