Heippa!
En tiedä onko tämä kysymys sijoitettu oikeaan osioon foorumilla, mutta kokeillaan täällä.

Olen vastavalmistunut rakennusinsinööri, jolla on erittäin vähän käytännön kokemusta. Olemme juuri ostaneet talon kumppanini kanssa ja aiomme muutaman kuukauden päästä aloittaa remontointia.

Yksi asioista, joita aiomme tehdä, on kantavan betoniseinän purkaminen parantaaksemme pohjaratkaisua ja tunnelmaa kotiin astuessa. Olen tutkinut paljon tämä foorumilla ja muilla nettisivuilla, kysynyt neuvoja rakennusalalla olevilta kontakteiltani, mutta minulla on silti kysymyksiä ja pohdintoja...

Seinä, joka puretaan, on punaisella merkitty kuvassa. Rakennussuunnitelma, jossa punaisella merkitty kantava betoniseinä purettavaksi kodin pohjaratkaisun parantamiseksi. Mukana huoneiden ja mittojen pohjapiirros.

Olen puhunut kuntani kanssa, eikä rakennuslupaa tarvita, mutta rakennusilmoitus vaaditaan, enkä ole täysin varma, mutta luulen, että jonkinlainen rakennesuunnitelma kantavuuslaskelmalla vaaditaan? (Tyypillisesti frame-analysis.)
Voisin itse asiassa tehdä tämän itse, mutta suosittelisitteko kokemuksenne perusteella käyttämään kokeneempaa rakennesuunnittelijaa vai uskotko, että kunta hyväksyisi minut itse KA:na?

Kun rakennesuunnitelma on tehty, onko tämä työ sellainen, jonka voisin itse tehdä oikeilla työkaluilla? Vai pitäisikö palkata aukotusyritys?

Onko tapauksia, joissa ei tarvitse tukea?

Jos nyt pitää tukea ja vahvistaa palkilla, voiko joku selittää tarkemmin, kuinka tämä tehdään? En saa aivan kuvatuksi mielessäni...
Jos kyseessä olisi puurunko seinä, olisin enemmän "mukana pelissä", mutta mitä tulee juuri betoniin, en ole varma, kuinka se toimii eri kosketuspisteissä.

Pahoittelen sekavaa viestiä monine kysymyksineen, mutta toivon, että ymmärrätte mitä haen ja voitte vastata johonkin ainakin :D

Ystävällisin terveisin, Simon

Se tuntuu hieman kummalliselta, että omakotitalon alakerrassa on betoniseinä, varsinkin kun se ei ole erityisen vanha. Siihen täytyy olla jokin selitys. Miltä seuraava kerros näyttää ja miten välipohja on toteutettu?

Talo on vuodelta 1960. Seinää tuntuu kovalta ja äänettömältä, kun koputan sitä. Lattian rakenne en oikeastaan tiedä mitä se on =0 Minulle on kerrottu, että se on betonia, mutta voin mennä sinne ja leikata hieman nähdäkseni, mitä se todella on... Ehkä minun olisi pitänyt tehdä se ennen kuin kirjoitin viestin ^^

Hahmotuksesta päätellen piirustuksessa ei ole ainakaan betonia. Pikemminkin kevytbetonia tai tiiliä. Tarkista samalla yläpuolella oleva välipohja. Sillä on merkitystä sopivan toimenpiteen valinnassa.

J justusandersson sanoi:
Piirustuksen varjostuksesta päätellen se ei ainakaan ole betonia. Pikemminkin kevytbetonia tai tiiliä. Tarkista samalla yläpuolinen välipohja. Sillä on merkitystä sopivan toimenpiteen valinnassa.
Okei!
Kiitos vinkistä! Menen sinne ensi viikolla, ja tarkistan sen ja päivitän tiedot!

Nyt olen tarkistanut, seinässä on kiinteää betonia eikä siinä ole myöskään sähköjohtoja.
Joten, takaisin kysymykseen, miten tämä tehdään?
Poistetaan seinä parhaalla mahdollisella tavalla, ja sitten asennetaan 3 palkkia? 2 pystysuorassa ja sitten yksi, joka makaa näiden 2 pystyssä olevan päällä?
Miten te tekisitte?

Miten yläpuolinen palkisto on suoritettu ja mitä on seinän yläpuolella?

Paska myös, unohdin tarkistaa palkiston, kuten pyysit, kun olin siellä.....
Yläpuolella on joka tapauksessa ei-kantava seinä.
Olen etsinyt netistä jonkin aikaa yrittäen selvittää, miten voisi selvittää, miten palkisto on rakennettu, mutta en ole löytänyt mitään hyvää. Miten te teette sen? Reikä lattiassa? (ei ajankohtaista) Nostatteko listoista tai lattialaatasta?
Ystävällisin terveisin
Sussens

Hyppää sen päälle. Silloin huomaat, onko se puuta vai betonia.

• Tykkään
Mattias_Eson
  • Laddar…
Nyt olen puhunut suunnittelijan kanssa, ollut siellä ja tarkistanut kaikki seinät ja palkistot.

Olen tehnyt laskelmia kuormitusvaikutuksista ja reaktioista, jaettuna 1920, joka tulee olemaan aukko. HEA 160 kestää tämän hyvin marginaalisesti. Ymmärrän, miten minun pitäisi tehdä, mutta mietin nopeasti, kuinka paljon betonia palkin päiden alle pitäisi jäädä?
Aion leikata aukon betoniin, sitten sahata pienen osan ylhäältä sivuilta, johon aion laittaa palkin, mutta kuinka paljon minun pitäisi loveta? Riittääkö 160mm?

Voin lähettää kuvia ja piirustuksia hieman myöhemmin, istun huonosti nyt, mutta halusin kirjoittaa ja kysyä ennen kuin unohdan! hehe

Terveisin

Oletko todella varma, että seinissä on kyse paikalla valetuista teräsbetonista? Minun on todella vaikea uskoa sitä. Siinä tapauksessa huoneissa olisi kylmä kuin haudassa. Betoniharkko kuulostaisi siinä tapauksessa järkevämmältä.

Ei, olet aivan oikeassa! Se on muurattua kiveä, johon on sitten "laitettu" betonia, tai miten sitä nyt sanoisi. Mutta sillä ei ole merkitystä kantavuuden tai rakenteen kannalta =)
On vain hieman helpompaa purkaa :D

S sussens sanoi:
paljonko betongia palkin pitäisi levätä päissä?
Aion leikata aukon betongiin, sitten sahata pienen palan ylhäältä sivuille, jonne aion laittaa palkin, mutta kuinka paljon minun pitäisi lovea? Riittääkö 160mm?
Ota alas koko seinä ja aseta palkki esimerkiksi VKR 100:aan.
Tulee halvemmaksi kuin lovi ja tarvitsee vähemmän tilaa. (y)

Jos seinä olisi ollut betongista, 160 lepotila olisi riittänyt.
Reikätiilen kohdalla en uskalla arvata.

Jarlingar Jarlingar sanoi:
Ota koko seinä alas ja aseta palkki esim. VKR 100.
Tulee halvemmaksi kuin urakointi ja vie vähemmän tilaa. (y)

Jos seinä olisi ollut betonista, 160 tukea olisi riittänyt.
Ontelotiilillä en uskalla arvata.
Se oli ensimmäinen ajatukseni, mutta en täysin ymmärrä, miten "liitän" palkit toisiinsa, sekä vahvistan alas ja sisäänpäin seinään. Pitäisikö palkit hitsata yhteen?

Ymmärrän, että se vie vähemmän tilaa, mutta miksi se tulee halvemmaksi? =0 Sittenhän minun täytyy ostaa enemmän terästä. :thinking:

H
S sussens sanoi:
Ei, olet täysin oikeassa! Se on muurattu kivi, johon sitten on "laitettu" betonia, tai mitä nyt sanotaankin. Mutta sillä ei ole merkitystä kantavuuden tai rakenteen kannalta =)
On vain vähän helpompi purkaa :D
todennäköisesti rapattu sitten?
oletko alkanut miettiä, kuinka aiot tehdä purkamisen kanssa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.