Olen remontointipuuhissa ja aion tehdä uuden olohuoneen kahdesta olemassa olevasta makuuhuoneesta. Makuuhuoneiden välinen seinä ei ole kantava, joten sen voin purkaa ilman suurempia ongelmia. Mutta uusi suunniteltu aukko olohuoneeseen tulee kantavaan seinään.

Aukon on tarkoitus olla jossain 1500 ja 2000 mm välillä. Todennäköisesti lähempänä ensin mainittua.
Mikä olisi palkin sopiva koko kuorman siirtämiseen? Onko olemassa jokin kätevä palvelu, joka voisi auttaa minua laskemaan tämän?

Kiitos etukäteen

Se riippuu täysin siitä, mitä seinän yläpuolella on, joka aiotaan avata. Kuinka monta kerrosta, millainen katto se on? Onko kyseessä puurunko, hirsi vai kivitalo?

• Tykkään
Sandersson89 ja 1 muu
  • Laddar…
BirgitS
Ja lumivyöhykkeellä on vaikutusta.

Rakennusilmoitus kunnalle vaaditaan ja se on hyväksyttävä ennen töiden aloittamista.

• Tykkään
Sandersson89 ja 1 muu
  • Laddar…
A AG A sanoi:
Se riippuu täysin siitä, mitä on seinän yläpuolella, joka aiotaan avata? Kuinka monta kerrosta, millainen katto? Onko se puurunko, hirsi, vai kivitalo?
Tietysti, muuten se olisi kuin kysyisi "kuinka raskas on kivi?" :D mietin juuri, onko olemassa jonkinlainen "laskin" tämän tyyppisille kysymyksille. Mihin vois syöttää kaikki tiedot ja sitten saisi apua mitoituksien kanssa.

Mutta missä tapauksessa tahansa:
Talon alla on kellari + 1 kerros. Ylhäällä on ullakko ja katto koostuu kattotiilistä. Se on puurunko. Lumivyöhyke 3.0, jos olen katsonut oikein (Sundsvall). Voin lähettää muutamia piirustuksia, jos siitä on apua.

BirgitS BirgitS sanoi:
Ja lumivyöhyke vaikuttaa.

Rakennusilmoitus kunnalle vaaditaan ja se on hyväksyttävä ennen työn aloittamista.
Ehdottomasti!

Sandersson89 Sandersson89 sanoi:
Tietenkin on näin, muuten on vähän kuin kysyä "kuinka painava on kivi?" :D mietin vain, onko olemassa "laskinta" tämän tyyppisiin kysymyksiin. Missä voi syöttää kaikki tiedot ja saada apua mittojen kanssa.

Mutta miten tahansa:
Talo on kellarikerroksinen + 1 kerros. Yläpuolella on ullakko ja katto koostuu kattotiilistä. Se on puurunko. Lumi alue 3.0, jos olen katsonut oikein (Sundsvall). Voin lähettää piirustuksia, jos se auttaa.
Jos kyseessä on vain 1,5-2 metrin aukko, tarvitset todennäköisesti vain yhdistää pari 45x145 puuparrua ja käyttää niitä palkkina. Jos se ei ole epätavallisempi talon muoto tai kuorma ullakolla. Piirustus auttaa todennäköisesti. On olemassa laskentaohjelmia, mutta vaaditaan jonkin verran tietoa oikeiden tietojen syöttämiseksi ja tulosten tulkitsemiseksi.

Liimapuupalkkien toimittajilla on laskentaohjelmia, ongelma on kuten sanottu, ettei tiedetä mitä lukuja pitää syöttää tai onko malli relevantti juuri sinun taloosi.

30-40 cm korkea liimapuupalkki on luultavasti sopivan ylimitoitettu 2 m matkallesi, älä unohda rakentaa kunnollisia pylväitä, jotka lepäävät jonkin sellaisen päällä, joka ei liiku.

Katso apua, jonka Svenskt Trä tarjoaa täällä, https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/
Käytin sitä laskentatyökalua ensimmäisenä lähtökohtana, kun tein hieman suunnitelmia kotona. Annoin sitten nykyään edesmenneen foorumijäsenen justusandersson (RIP) myös laskea sen, ja ehdotukset olivat melko samanlaisia.

BirgitS
Talo on kellarillinen + 1 kerros. Yläpuolella on ullakko ja tiilikatto.
Millaiset kattoruoteet siellä on?
Jos ne ovat ristikkoruoteita ja talon normaalilevyisiä, niin sisäseinät eivät ole kantavia.
Voin lähettää vähän piirustuksia, jos se auttaa.
Leikkauspiirustus on hyvä.

• Tykkään
Sandersson89
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sanoi:
Millaisia kattotuoleja on kyseessä?
Jos ne ovat ristikkoja ja talon leveys on normaali, niin sisäseiniä eivät todellakaan ole kantavia.

Poikkileikkauspiirros on hyvä.
Tässä ovat alkuperäiset piirustukset! Nyt talo on remontoitu siitä lähtien, mutta se on seinä "sovrum 2" ja käytävän välillä, joka pitäisi poistaa. (Yläpuolella lukee "höjt golv")

Kyllä, olen myös kuullut, että niin pitäisi olla yksikerroksisissa taloissa. Mutta olen erittäin epävarma, koska minulla on ollut tietävämpiä henkilöitä kuin minä, jotka ovat katsoneet, ja jotkut sanovat kantava - toiset sanovat, ettei kantava...

BirgitS
Ei näytä ristikkoristikkoilta vaan siltä, että siellä on kantava sydänseinä sekä kellarissa että sisääntulokerroksessa.

• Tykkään
Sandersson89 ja 1 muu
  • Laddar…
BirgitS
Olen remonttihommissa ja aion tehdä uuden olohuoneen kahdesta olemassa olevasta makuuhuoneesta. Seinää makuuhuoneiden välillä ei ole kantava, joten sen otan alas ilman suurempia ongelmia. Mutta uusi suunniteltu avaus olohuoneeseen tulee kantavaan seinään.

Aukon on tarkoitus olla noin 1500 ja 2000 mm välillä. Todennäköisesti lähempänä ensin mainittua.
Minkä kokoinen pitäisi palkin olla, joka kantaa? Onko olemassa joku fiksu palvelu, joka voi auttaa minua laskemaan tämän?

Kiitos etukäteen
Miten seinän kanssa kävi @Sandersson89 ?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.