Onko olemassa jonkinlaista virhemarginaalia sille, kuinka paljon kantava tolppa saa kallistua? Meillä on kaksi tolppaa, jotka kannattelevat harjapalkkia, johon katto nojaa. Toinen tolppa kallistuu myös, mutta ei yhtä paljon kuin tämä. Liitteenä oleva kuva näyttää tolpan, joka kallistuu 8 mm vesivaa'alla mitattuna 180 cm:ssä.
Talo rakennettu 2019 ja meillä on ollut tarkastaja loppukatselmuksessa lokakuussa. Meillä on myös roikkuva holvi alakerrassa ja roikkuva sisäkatto alakerrassa. Tarkastaja ei koskaan mittannut mitään, vaan totesi, että talon rakentajan tulisi tutkia asiaa. Talon rakentajalla on ollut huoltoteknikko täällä, joka totesi, että kaikki on virhemarginaalin sisällä. Ei esittänyt konkreettisia faktoja virhemarginaaleista, joten mietin, voiko jostain löytää tietoa?
Tolppa on siis kallistunut 2,5 °. Kun kuormitettu tolppa kallistuu, sen kantokyky vähenee samalla kun siihen kohdistuu taivutusmomentti. Raja riippuu olosuhteista, kuormista ja tolpan mitoista. Kantavat tolpat tulee asentaa pystysuoraan, erityisesti jos ne tukevat harjapalkkia. Henkilökohtaisesti mielestäni kuvasi kallistuma on täysin mahdoton hyväksyä.
Kiitos vastauksesta.
Juuri niin ajattelen myös. Huoltoteknikko, joka oli täällä, "mittasi" (nopea vilkaisu vesivaa'an kuplaan) ja sanoi, että se on todennäköisesti sallitun rajoissa, mutta tarkistaisi asian. Kun katson HusAMA:sta, näen korkeuden/600 tai vähintään +/-8mm. Meidän pylväs on 14mm, jos se ei ole kaareva, ja kallistuminen vähenee korkeammalla. Tarkistan sen huomenna. Voiko siihen luottaa? Epävarma, olenko katsonut oikein sen..
Mutta jos olosuhteet määräävät. Kenelle ja millaisille ammattikategorioille minun pitäisi ottaa yhteyttä saadakseni se tarkastettua? Tiedän jo, mikä vastaus taloyhtiöltä tulee. Tarkastajamies täytyy vaihtaa, jos se on tarpeen. Tarkastusvastuullinen konsulttini voi saada kysymyksen myös. Onko ketään muuta, jonka unohdan?
Kokenut ja asiantunteva tarkastaja on mitä uskon sinun tarvitsevan. Helpompi sanoa kuin löytää valitettavasti. Valvojilla voi olla kaikenlaisia kykyjä. Hyvin hankala järjestelmä minun mielestäni. Olisin yllättynyt, jos liimapuupilari on kiero.
Kokenut ja taitava tarkastaja on mielestäni mitä tarvitset. Helppoa sanoa, mutta vaikeampi löytää valitettavasti. Valvontavastuullisia voi olla monenlaisia taitoja. Hyvin hankala järjestelmä minun näkökulmastani. Minua hämmästyttäisi, jos liimapuupalkki on käyrä.
Joo, se onkin harmi, että täytyy kääntää kaikki kivet löytääkseen sellaisen...
Pylväs (joka on 115x180) on vinossa koko matkalta ylös asti. Huomasin, että harjapalkkikin roikkuu. 5mm 180cm:ssä ja on kiertyneenä (vinon pylvään seurauksena?). Ei mikään kaunis näky paikan päällä.
Olen lähettänyt kaiken talonvalmistajalle saadakseni heidän vastauksensa kirjallisesti. Olen myös välittänyt sähköpostin valvontavastuulliselle ja tarkastajallemme kysyen, onko heillä mitään mielipidettä. Päivitän keskustelua jatkuvasti, jos kommentoijat ovat uteliaita lopputuloksen suhteen.