20 781 lukukertaa ·
61 vastausta
21k lukukertaa
61 vastausta
Kalkita raakoja kellariseiniä
Olen irrottanut kaikki vanhat sementtitiivisteet kellarin ulkoseinistä ja nyt siellä on karkea pinta paljasta betonia, jota ajattelin kalkkilaastia käyttämällä käsitellä kosteuden vuoksi.
Ajattelin asentaa rappausverkon (vai onko se liioiteltua?) ja sitten levittää kalkkilaastin. Onko muita niksejä, jotka pitäisi tietää pakkauksen ohjeiden lisäksi (olen ostanut Combimix Kalkbruk D Grov, toivottavasti se on oikea lajike)
Haluan "rustiikkisen" ilmeen, eikä seinän tarvitse olla tasainen.
Ajattelin asentaa rappausverkon (vai onko se liioiteltua?) ja sitten levittää kalkkilaastin. Onko muita niksejä, jotka pitäisi tietää pakkauksen ohjeiden lisäksi (olen ostanut Combimix Kalkbruk D Grov, toivottavasti se on oikea lajike)
Haluan "rustiikkisen" ilmeen, eikä seinän tarvitse olla tasainen.
Rappausverkko vahvistaa seinää. Mutta tärkeintä on, että sinun täytyy pohjustaa etukäteen, jos et aio mitata kaikkea. Vanhasta betonista rappaus tarttuu huonosti. Huomaa, että sinun täytyy laittaa vähintään 2 kerrosta sisemmästä kerroksesta. Betonia pohjalle. Tyyppi Yksi kerros b rappaus - yksi kerros c rappaus. Tämä estää halkeamia, joita rappaus ei ime. Jos haluat enemmän kalkkirappausta, valitse yksinkertaisesti laasti, joka ei sisällä yhtä paljon sementtiä. Periaatteena on kuitenkin, että alimpana kovempi ja ulospäin pehmeämpi.
Kiitos! Primer ei ollut mielessäni! Ymmärrän, että kalkkirappaus ei sisällä lainkaan sementtiä ja on hyvin pehmeää (ainakin tavallisen rappauksen kanssa)?Silver78 sanoi:
Verkonvahvistus lujittaa seinää. Mutta tärkeintä on, että sinun on pohjustettava, jos et aio mitata kaikkea. Vanha betoni tarttuu huonosti rappaukseen. Muista, että sinun on laitettava vähintään 2 kerrosta sisimmästä kerroksesta. Betonia pohjalle. Tyyppinen Kerros b rappaus - kerros c rappaus. Tämä estää halkeamia, jotka eivät imeyty rapaukseen. Jos haluat enemmän kalkkirappausta, käytät yksinkertaisesti laastia, joka ei sisällä yhtä paljon sementtiä. Periaate on kuitenkin kovempaa pohjalla ja pehmeämpää ulospäin.
Kalkkilaasti sisältää kalkkia ja 25 % hiekkaa. Tällaisella laastilla on etuja ja haittoja. Se imee helposti kosteutta, mutta päästää myös kosteutta helposti pois. Se on erittäin pehmeä ja voi ottaa vastaan suuria liikkeitä. Itse pidän enemmän kc-laltista. Se on eräänlainen eri ominaisuuksien sekoitus. Se on kovempi, mutta ottaa silti vastaan jonkin verran liikkeitä.
Tapauksessani haluan välttää rappauspäästöjä, vaikka kosteutta tulisi ulkopuolelta, ja olen ymmärtänyt, että hydraulinen kalkkirappaus on varmin vaihtoehto.
Täysin aloittelijana rappauksessa, kuinka parhaiten asennetaan rappausverkko? Biltema myy rappausverkkoa halvalla (noin puolet halvempi kuin Byggmaxilla) ja niillä on hakasia kiinnitysmenetelmänä. Vähän epävarma, voiko näitä hakasia iskeä suoraan betoniin? Betoniseinäni ovat kuitenkin aika huokoiset, he varmaan säästivät sementissä vuonna 1936. Näillä hakasilla verkon pitäisi tulla tiiviisti seinää vasten.
Olen nähnyt muita edistyneempiä kiinnitysjärjestelmiä etäisyyksillä, jotka ruuvataan seinään, ehkä se on parempi valinta?
Täysin aloittelijana rappauksessa, kuinka parhaiten asennetaan rappausverkko? Biltema myy rappausverkkoa halvalla (noin puolet halvempi kuin Byggmaxilla) ja niillä on hakasia kiinnitysmenetelmänä. Vähän epävarma, voiko näitä hakasia iskeä suoraan betoniin? Betoniseinäni ovat kuitenkin aika huokoiset, he varmaan säästivät sementissä vuonna 1936. Näillä hakasilla verkon pitäisi tulla tiiviisti seinää vasten.
Olen nähnyt muita edistyneempiä kiinnitysjärjestelmiä etäisyyksillä, jotka ruuvataan seinään, ehkä se on parempi valinta?
Nyt minulla ei ole aavistustakaan, miltä se näyttää. Mutta jos se on kalkkilaasti aikaisemmin, on olemassa muutamia eri tapoja saada se näyttämään siistiltä.G Galten sanoi:
Jos haluat tehdä sen kunnolla pohjasta asti, sinun tulee koputtaa kaikki alas, harjata ja pestä seinät, antaa kuivua, käyttää pohjustusainetta, verkottaa etäpalat. Kaksoisverkota kaikki kulmat ja alttiit paikat kuten ovenpielet jne. Levitä kerros kc-sementtilaastia, rappauslaasti d:tä tai kalkkilaastia, jos haluat, että seinä hengittää paremmin. Sitten maalaat silikaattimaalilla tai kalkkimaalilla. Molemmilla maalityypeillä on omat etunsa ja haittansa, mutta ennen kaikkea kyse on esteettisestä ilmeestä. Jos valitset hygroskooppisen kalkkilaastin, on kalkkimaali suositeltavaa, koska se ei halkeile yhtä helposti, jos seinässä on liikettä.
Vaihtoehto 2 on koputtaa kaikki alas, mikä on "kellut", eli missä rappaus on irronnut. Pese ja harjaa koko seinä, pohjusta koko seinä ja rappaa samantyyppisellä rappauslaastilla, jota muu seinä koostuu, kohtiin, joissa olet koputtanut alas. Maalaa koko seinä. Muista vain maalata koko seinä kerralla, muuten tulee värieroja. Jos maali loppuu eikä sitä riitä toiselle puolelle, käytä aivan uutta sekoitusta.
Ymmärrän, että minun pitäisi kiinnittää rappausverkko etäisyyspaloilla, jotka kiinnitetään kunnolla seinään (eli tulppia ja ruuvia).
Kostuta seinä ja levitä sitten kalkki- tai kc-laastia. Tasota pinta niin hyvin kuin pystyt pitkällä latalla. Seinä on aika epätasainen jo nyt, mutta minua ei haittaa, jos siitä tulee hieman "karhea".
Kostuta seinä ja levitä sitten kalkki- tai kc-laastia. Tasota pinta niin hyvin kuin pystyt pitkällä latalla. Seinä on aika epätasainen jo nyt, mutta minua ei haittaa, jos siitä tulee hieman "karhea".
Mikä on se punainen, jonka näen kuvan alareunassa? Vaikea nähdä. Mutta se näyttää olevan eri materiaalia.
Pinnasta on kuitenkin kadonnut niin paljon. Kun käytät verkkoa, poistat liike-efektin, joka syntyy, kun kaksi eri materiaalia kohtaavat toisiaan.
Pinnasta on kuitenkin kadonnut niin paljon. Kun käytät verkkoa, poistat liike-efektin, joka syntyy, kun kaksi eri materiaalia kohtaavat toisiaan.
Sen tarkasteltuani asiaa hieman tarkemmin, tekisin näin. Pese ja harjaa. Levitä primeri tai tee ohut pohjustus. Kiinnitä verkko nauloilla/ruuvitulppilla kriittisiin paikkoihin. Kaikki kulmat. Jos haluat sen suoraksi, kiinnitä ylöspäin menevät laudat, joita voit käyttää kahden metrin välein vertailupintana. Levitä kerros laastia c. Jätä kuitenkin noin kaksi senttimetriä pintakerrokselle. Anna kovettua ainakin yhden tikkauksen ajan. Levitä pintalaasti. Anna kovettua kaksi vuorokautta. Poista laudat ja täytä ensin laastilla c sisäpuolelta ja sitten pintalaastilla. Älä kiirehdi ollenkaan maalaamaan. Jos teet työskentelyä vapaalla kädellä, on tikkilauta erittäin kätevä, ja sitä tulisi olla eri pituisina. Mielellään vesivaaka. Yli kahden metrin pituuksia ei yleensä tarvita.
Kiitos kaikista vinkeistä!
Kuvassa oleva punainen on vanhaa rappausta maalilla, se pitää myös poistaa ennen kuin aloitan. Tein vähän huolimattomasti yksinkertaisesti. En ole mitannut seinän kulmaa, mutta silmämääräisesti se näyttää suorakulmaiselta. Se on enimmäkseen epätasainen, koska olen käyttänyt hiomakonetta epätasaisesti.
Kuvassa oleva punainen on vanhaa rappausta maalilla, se pitää myös poistaa ennen kuin aloitan. Tein vähän huolimattomasti yksinkertaisesti. En ole mitannut seinän kulmaa, mutta silmämääräisesti se näyttää suorakulmaiselta. Se on enimmäkseen epätasainen, koska olen käyttänyt hiomakonetta epätasaisesti.

Tämä etenee hitaasti, mutta nyt olen kalkkivedellä käsitellyt seinät niin, että ne pysyvät koossa eivätkä hajoa koskettaessa (näin tästä vinkin jossain blogissa, toivottavasti se on oikein).
ja asentanut rappausverkot. Nyt etsin sopivia rappaussäleitä. Arvelen, että tarvitsen noin 15 mm paksuja, jotta suorailauta mahtuu liikkumaan vapaasti. Mutta mistä niitä löytää? Kiitos, ohuinta sälettä Bauhausista on 28 mm paksu, tuntuu tarpeettoman paksulta rappaukseen?