4 692 lukukertaa ·
9 vastausta
5k lukukertaa
9 vastausta
Kaide ja käsijohde portaisiin?
Hei,
Olemme loppuvaiheessa kunnostamassa Furu-portaitamme.
On kuitenkin vähän ongelmia löytää sopivia kaide- ja yläpuulistoja. Useimmat valmiit osat ovat enintään 2300 mm, mikä ei oikein riitä koko matkan. Tietysti voidaan jatkaa, mutta en usko, että se olisi kovin hyvä ratkaisu?
Mitat ovat:
Portaat alas ensimmäisestä viimeiseen kaideritilään: 370 cm
Yläkaideritilä: 300 cm
Yläkaideritilän lyhyt sivu: 95 cm
Yläkaideritilä, korkeus: 103 cm
Emme ole vielä onnistuneet löytämään paikallista valmistajaa Kristianstadin ympäristöstä.
Onko jollain ehdotusta ratkaisuksi?
Olemme loppuvaiheessa kunnostamassa Furu-portaitamme.
On kuitenkin vähän ongelmia löytää sopivia kaide- ja yläpuulistoja. Useimmat valmiit osat ovat enintään 2300 mm, mikä ei oikein riitä koko matkan. Tietysti voidaan jatkaa, mutta en usko, että se olisi kovin hyvä ratkaisu?
Mitat ovat:
Portaat alas ensimmäisestä viimeiseen kaideritilään: 370 cm
Yläkaideritilä: 300 cm
Yläkaideritilän lyhyt sivu: 95 cm
Yläkaideritilä, korkeus: 103 cm
Emme ole vielä onnistuneet löytämään paikallista valmistajaa Kristianstadin ympäristöstä.
Onko jollain ehdotusta ratkaisuksi?
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Portaat ovat yleinen ilmiö, mutta käsijohteista ja kaiteista ei ole aina helppoa löytää tietoa. Olen puhunut parin muun jälleenmyyjän kanssa, jotka sanovat, että heillä on vain 2300 mm, eikä heillä ole tietoa siitä, kuinka tämä yleensä ratkaistaan. Miten ihmiset tekevät, kun he kunnostavat portaitaan? Päätyvätkö he todella jatkamaan?
Rakennusveteraani
· Norrland
· 340 viestiä
Mitä mallia haluaisitte kaiteelle? Voisi ehkä ostaa vähän pidemmän puutavaran ja sitten jyrsiä uria käsijyrsimellä saadakseen hieman eloa kaiteeseen, jos ette halua jatkaa? Onhan olemassa monenlaisia jyrsinteriä, joista valita. Itse jatkoin kaiteeni portaissani ja siitä tuli hyvä, joten se toimii myös.
Olemme melko joustavia ulkonäön suhteen, mutta haluamme kuitenkin EK:ta ja alun perin katselimme tätä, mutta oikean pituisia ei löytynyt:S Snickarkirre sanoi:
Käsijohde portaissa:

Kaide (mielellään litteämpi versio):
Jos pyöreä kaide saataisiin näyttämään hyvältä niin, että se kulkisi yhtenäisesti ylhäältä alas ilman katkoja, se voisi olla vaihtoehto.
Mitä kaidetta käytit? Voitko näyttää kuvia? Ehkä myös liitoksista?
Rakennusveteraani
· Norrland
· 340 viestiä
Okei jos se on tammi, voi olla vaikeaa valmistaa itse. Jos haluatte matalampaa, ettekö voisi käyttää sitä samaa, jonka aiotte käyttää portaassa yläkiskona, mutta laittaa sen vaaka-asennossa niin sanotusti?
Valitettavasti en voi laittaa kuvaa siitä, koska olen matkalla lomalla enkä tule kotiin ennen kuin kahden viikon päästä. Katsotaan, jos löydän jonkun kuvan, kun tein työn, mutta en usko, että otin kuvaa. Mutta minulla on sama malli, jota suunnittelitte asentaa yläkiskoksi, mutta mäntystä.
Mutta oletan, että aiotte asentaa konsolit kaiteelle? Ostin valmiit ja huolehdin siitä, että yksi tuli keskelle saumaa, jotta ruuvasin molemmat käsikiskot samaan konsoliin ja se onnistui todella hyvin. Jos haluat, voit laittaa puuliimaa saumaan ja sitten kiinnittää puristimen ylä- ja alapuolelle, kunnes liima kuivuu. Koska se on liimapuu, sen ei pitäisi vääntyä ollenkaan.
Olen löytänyt verkosta ainakin kaksi sivua, jotka toimittavat pyöreitä käsikiskoja mittatilaustyönä, maksimipituus 4 m, jos se voisi olla jotain?
Valitettavasti en voi laittaa kuvaa siitä, koska olen matkalla lomalla enkä tule kotiin ennen kuin kahden viikon päästä. Katsotaan, jos löydän jonkun kuvan, kun tein työn, mutta en usko, että otin kuvaa. Mutta minulla on sama malli, jota suunnittelitte asentaa yläkiskoksi, mutta mäntystä.
Mutta oletan, että aiotte asentaa konsolit kaiteelle? Ostin valmiit ja huolehdin siitä, että yksi tuli keskelle saumaa, jotta ruuvasin molemmat käsikiskot samaan konsoliin ja se onnistui todella hyvin. Jos haluat, voit laittaa puuliimaa saumaan ja sitten kiinnittää puristimen ylä- ja alapuolelle, kunnes liima kuivuu. Koska se on liimapuu, sen ei pitäisi vääntyä ollenkaan.
Olen löytänyt verkosta ainakin kaksi sivua, jotka toimittavat pyöreitä käsikiskoja mittatilaustyönä, maksimipituus 4 m, jos se voisi olla jotain?
Rakennusveteraani
· Norrland
· 340 viestiä
Joo, olen pohtinut sitä, mutta silti täytyy jatkaa, ja kysymys on, voiko sen tehdä hyvin.S Snickarkirre sanoi:
Alun perin aioimme käyttää kannattimia vain portaiden alapuolelle. Kaiteen toivoimme voivamme asettaa olemassa olevan päälle. Mutta tietysti, jos käytetään pyöreää kaidetta, tulee ongelmia, ja olisin todennäköisesti suunnitellut väliseinän hieman toisin.S Snickarkirre sanoi:Valitettavasti en voi lisätä kuvaa siitä, koska olen matkalla lomalla ja tulen kotiin vasta kahden viikon kuluttua. Katsotaanpa, jos voisin löytää jonkun kuvan, kun tein työn, mutta en usko, että otin koskaan kuvaa. Mutta minulla on sama malli, jota aiotte asentaa kaiteeksi, mutta mäntypuuna.
Mutta oletan, että aiotte asentaa kannattimia kaiteeseen? Ostin valmiita ja näin, että yksi tuli juuri jatkeen alle, joten ruuvasin molemmat kaiteet samaan kannattimeen ja se toimi todella hyvin. Jos haluat, voit levittää puuliimaa saumaan ja sitten kiinnittää puristimen ylös ja alas, kunnes liima kuivuu. Koska se on liimapuuta, sen ei pitäisi kiertyä ollenkaan.
Ehkä on olemassa kannattimia, jotka voi asentaa suoraan väliseinään ja jotka pitävät pyöreää kaidetta, joka menee sitten portaita alas, ehkä se voisi näyttää hyvältä. Mutta kysymys on, näyttäisikö hyvältä, jos jokaisessa väliseinässä olisi kannatin.
Kyllä, hieman enemmän etsimisen jälkeen löysin 2-3 "paikallista" valmistajaa, jotka tosin ovat lomalla juuri nyt. Mutta spontaanisti kuulostaa tosi kalliilta teettää erikoisvalmisteisesti portaidenkaiteet, toiveena on löytää kohtuuhintaisia pidempiä kaiteita kuin mitä yleensä on saatavilla ja että sitä kautta voisi itse koota jotain.S Snickarkirre sanoi:
Rakennusveteraani
· Norrland
· 340 viestiä
Ajattelin, että ehkä voisitte asentaa käsijohteet portaikkoon ja päättää ne ylhäällä, ja sitten asettaa ne, jotka ajattelitte käyttää kaiteena säleikölle?
Halvin ja helpoin tapa, jonka keksin ilman, että tilaisi joltain firmalta, on käyttää sitä käsijohdetta, joka teillä on portaikossa, mutta asetettuna vaakasuoraan säleikölle. Jos jatkat säleikköpylvään avulla, sen pitäisi onnistua hyvin. Jos poraat kaksi reikää yhteen liitokseen, jotta voit kiinnittää puutappeja reikiin, asenna se paikalleen ja jatka säleikköpylväällä. Sitten laitat sellaiset tapit, joita käytetään puutapin reikien merkitsemiseen asennetussa kaiteessa, asetat toisen kaidepalan löyhästi säleikölle ja varmista, että liitos on hyvä, ja puristat niitä saadaksesi merkinnän toisessa kaidepalassa. Ne reiät poraat 1-2 mm suuremmiksi. Sitten sinun täytyy liimata ja painaa puutapit ensimmäiseen ja antaa niiden kuivua, sitten otat toisen palan, täytä reiät joko pu-liimalla tai pl800:lla (tai vastaavalla), puristat ja sovitat liitoksen tarkasti puristimilla. Ehkä se voisi onnistua, jos ymmärrät, mitä tarkoitan?
Halvin ja helpoin tapa, jonka keksin ilman, että tilaisi joltain firmalta, on käyttää sitä käsijohdetta, joka teillä on portaikossa, mutta asetettuna vaakasuoraan säleikölle. Jos jatkat säleikköpylvään avulla, sen pitäisi onnistua hyvin. Jos poraat kaksi reikää yhteen liitokseen, jotta voit kiinnittää puutappeja reikiin, asenna se paikalleen ja jatka säleikköpylväällä. Sitten laitat sellaiset tapit, joita käytetään puutapin reikien merkitsemiseen asennetussa kaiteessa, asetat toisen kaidepalan löyhästi säleikölle ja varmista, että liitos on hyvä, ja puristat niitä saadaksesi merkinnän toisessa kaidepalassa. Ne reiät poraat 1-2 mm suuremmiksi. Sitten sinun täytyy liimata ja painaa puutapit ensimmäiseen ja antaa niiden kuivua, sitten otat toisen palan, täytä reiät joko pu-liimalla tai pl800:lla (tai vastaavalla), puristat ja sovitat liitoksen tarkasti puristimilla. Ehkä se voisi onnistua, jos ymmärrät, mitä tarkoitan?
Joo, olin vähän siinä suunnassa, mutta kysymys on, kuinka hyvin se sopii yhteen.S Snickarkirre sanoi:
Siis se voisi näyttää tyylikkäältä pyöreänä, mutta sen on oltava jotakin tällaista:S Snickarkirre sanoi:Halvin ja helpoin tapa, jonka voin keksiä tilaamatta mitään yritykseltä, on käyttää sitä kaiteen, joka teillä on portaissa, mutta vaakasuorana käsijohteessa. Jos liität sen käsijohdepylvääseen, sen pitäisi onnistua hyvin. Jos poraat kaksi reikää liitokseen yhdelle puolelle, jotta voit asentaa puutapit reikiin, sitten asennat sen paikalleen ja liität sen käsijohdepylvääseen. Sitten laitat sellaisia tappeja, joita käytetään merkitsemään reikiä puutappeja varten, asennettuun kaiteeseen, sitten asetat toisen kaiteen löyhästi käsijohteeseen ja varmistat, että liitos osuu hyvin, ja puristat ne yhteen saadaksesi merkinnän irtokaiteeseen. Nuo reiät poraat 1-2 mm suuremmiksi. Sitten sinä liimaat ja asetat puutapit ensimmäiseen ja annat kuivua, sitten otat toisen osan, täytät reiät joko pu-liimalla tai pl800:lla (tai vastaavalla), puristat yhteen ja sovitat liitoksen tarkasti puristimilla. Ehkä se voisi toimia, jos ymmärrät, mitä tarkoitan?
Se pitäisi voida tehdä itse. Mutta pelkään, ettei se näytä kovin hyvältä, kun on kannattimet kaiteelle jokaisessa käsijohteessa, ja jos jonkun jättää pois, se ei myöskään varmaan näytä kovin hyvältä.Kaiteiden asentaminen vaakasuoraksi ylös ja pystysuoraksi portaissa ei ole huono idea, jolloin saat hieman enemmän yhtenäisyyttä siihen. Se on 80x30 mm:

Rakennusveteraani
· Norrland
· 340 viestiä
Luulen, että se voisi sopia hyvin yhteen pyöreän kanssa portaikossa ja sitten toinen kaiteessa. Kauneinta olisi ehkä käyttää samaa. Mutta pyöreä, joka yhdistyy koko matkan portaikosta kaiteeseen, täytyy todennäköisesti tilata mittatilaustyönä ja silloin hinta luultavasti nousee. Sitten olen samaa mieltä kanssasi siitä, että se näyttäisi oudolta, jos kaiteeseen laitettaisiin kannattimia.
Ehkä parasta on käyttää sitä 80x30 sekä portaikossa että kaiteessa, sitten sinun tarvitsee vain ratkaista liitoskohta.
Ehkä parasta on käyttää sitä 80x30 sekä portaikossa että kaiteessa, sitten sinun tarvitsee vain ratkaista liitoskohta.
Klikkaa tästä vastataksesi