2 313 lukukertaa ·
7 vastausta
2k lukukertaa
7 vastausta
Jyrsinkö vesiputki laattaan ja vedänkö sen ulos reunapalkin läpi?
Hei!
Tarvitsisin saada vesiputken talon keskeltä ulkoseinälle korvaamaan olemassa olevan vesipostin sekä siirtämään sen paikkaa.
Kun talo rakennettiin 70-luvulla, he ajattelivat, että olisi hyvä idea vetää kupariputki laatikon alle talon keskiseinältä ulkoseinälle. Kupariputki nousee siis ulkoseinän kannakkeesta ja makuuhuoneen ulkoseinän sisällä vesiposti on kytketty.
Koska en halua vesipostia ruokailutilamme taakse julkisivulle tai vanhoja, mahdollisesti hauraita kupariputkia taloon, pohdin vaihtoehtoja ja olen tullut seuraavaan ratkaisuun, josta haluaisin mielipiteitä.
Makuuhuone kylpyhuoneen ja ulkoseinän välillä tullaan kunnostamaan ja sen yhteydessä mietin, että jyrsisin 25 mm kehikon PEX-putkelle eristämättömään laatikkoon. En halua sahata auki raudoitusta, joten ajattelin asettaa letkun melko matalalle laatikkoon ennen kuin valan sen päälle. Kylpyhuoneessa PEX-putki kytketään perinteisellä tavalla venttiilin kanssa, mutta ulkoseinän kohdalla en ajatellut käyttää tavallista vesipostia. Sen sijaan mietin poraamista viistosti alaspäin reunapalkin läpi siten, että letku tulee esiin julkisivun alapuolelta ja maanpinnan alapuolelta. Ulkopuolella voin laittaa letkun suurempaan letkuun tai putkeen suojatakseni sitä lisää, kun vedän sen nurmikolle tolppaan, johon asennan venttiilin.
Onko ongelma, että aion jäähdyttää laatta korkealla tasolla, kun huuhdon vettä? Eristämättömät laatat ovat jo riskirakenne, mutta tässä tapauksessa jäähdytys on hyvin paikallinen ja ainoastaan vuoden lämpiminä kuukausina.
Pitäisikö minun olla huolissani raudoituksen poraamisesta laatikon reunapalkissa, kun poraan 25 mm putkea varten?
Suunnitelma on tyhjentää putki joka syksy jäätymisen estämiseksi putkessa, vaikka PEX-putki selviäisi jäätymisestä. Koska asetan myös venttiilin kylpyhuoneeseen, linja ei normaalisti ole paineistettu ja vaikka se vuotaisi, se valuisi kehikkoa pitkin puutarhaan.
Onko tämä ylipäätään hyvä idea?
Tarvitsisin saada vesiputken talon keskeltä ulkoseinälle korvaamaan olemassa olevan vesipostin sekä siirtämään sen paikkaa.
Kun talo rakennettiin 70-luvulla, he ajattelivat, että olisi hyvä idea vetää kupariputki laatikon alle talon keskiseinältä ulkoseinälle. Kupariputki nousee siis ulkoseinän kannakkeesta ja makuuhuoneen ulkoseinän sisällä vesiposti on kytketty.
Koska en halua vesipostia ruokailutilamme taakse julkisivulle tai vanhoja, mahdollisesti hauraita kupariputkia taloon, pohdin vaihtoehtoja ja olen tullut seuraavaan ratkaisuun, josta haluaisin mielipiteitä.
Makuuhuone kylpyhuoneen ja ulkoseinän välillä tullaan kunnostamaan ja sen yhteydessä mietin, että jyrsisin 25 mm kehikon PEX-putkelle eristämättömään laatikkoon. En halua sahata auki raudoitusta, joten ajattelin asettaa letkun melko matalalle laatikkoon ennen kuin valan sen päälle. Kylpyhuoneessa PEX-putki kytketään perinteisellä tavalla venttiilin kanssa, mutta ulkoseinän kohdalla en ajatellut käyttää tavallista vesipostia. Sen sijaan mietin poraamista viistosti alaspäin reunapalkin läpi siten, että letku tulee esiin julkisivun alapuolelta ja maanpinnan alapuolelta. Ulkopuolella voin laittaa letkun suurempaan letkuun tai putkeen suojatakseni sitä lisää, kun vedän sen nurmikolle tolppaan, johon asennan venttiilin.
Onko ongelma, että aion jäähdyttää laatta korkealla tasolla, kun huuhdon vettä? Eristämättömät laatat ovat jo riskirakenne, mutta tässä tapauksessa jäähdytys on hyvin paikallinen ja ainoastaan vuoden lämpiminä kuukausina.
Pitäisikö minun olla huolissani raudoituksen poraamisesta laatikon reunapalkissa, kun poraan 25 mm putkea varten?
Suunnitelma on tyhjentää putki joka syksy jäätymisen estämiseksi putkessa, vaikka PEX-putki selviäisi jäätymisestä. Koska asetan myös venttiilin kylpyhuoneeseen, linja ei normaalisti ole paineistettu ja vaikka se vuotaisi, se valuisi kehikkoa pitkin puutarhaan.
Onko tämä ylipäätään hyvä idea?
Aha, oi, ei siis ollenkaan eristystä alaspäin? Luulin että se oli vain kellareissa, kuulostaa ei kovin miellyttävältäB Bordsduk sanoi:
No, eihän siitä ollutkaan kyse.
Mikä on tilanne muun putkiston kanssa? Kuulostaa siltä, että sinulla on, ainakin pitkällä aikavälillä, suurempi haaste kuin heittäjä?
Olen henkilökohtaisesti hieman skeptinen sisäänrakennettuihin kesävesiratkaisuihin. Olen nähnyt useita jäätyneitä sellaisia, joten ilmeisesti ne unohtuvat ennemmin tai myöhemmin. Mutta se on vain mielipide.
Lattia on rakennettu seuraavasti, alhaalta ylös:C cpalm sanoi:Aha, oj, ei ollenkaan eristystä alaspäin siis? Luulin, että sitä esiintyy vain kellareissa, ei kuulosta kovin mukavalta
No, mutta eihän kysymys koskenutkaan tätä.
Mikä on tilanne muiden putkistojen osalta? Kuulostaa siltä, että sinulla on ainakin pitkällä aikavälillä suurempi haaste kuin ulosmenevä putki?
Olen henkilökohtaisesti hieman epäileväinen sisäänrakennettuja kesävesiratkaisuja kohtaan. Olen nähnyt useita jäätyneitä sellaisia, joten ilmeisesti ne unohtuvat ennemmin tai myöhemmin. Mutta se on vain mielipide.
Tiivistetty hiekka
Muovi (suojaa kosteudelta alhaalta)
100 mm mineraalivilla
Raudoitettu betoni
Rakenteen huomioon ottaen oletan, että mineraalivilla ei ole kuiva. Muovi, joka suojaa maankosteudelta, on kondenssipisteen ulkopuolella.
Joten teknisesti ottaen se on eristys, mutta käytännössä olen skeptinen sen toimivuuden suhteen.
Talo on rakennettu aikana, jolloin sähkö oli halpaa ja tämä näkyy eristyksen vähäisyytenä yleensä lattiassa, seinissä ja katossa. Ei, talossa ei ole kovin korkea lattiamukavuus, mutta ei se myöskään niin huono ole kuin voisi luulla, sillä itse käytän sisätossuja vaikka ei ole ongelma kävellä vain sukissa.
Muiden putkistojen tilanne on arvioni mukaan melko (hyvin) huono. Ei vain siksi, että siellä on piilotettuja juotettuja liitoksia ja muita sisäisiä riskitekijöitä, joissa vuotoa ei huomata, vaan myös siksi, että putket ovat lisäksi melko ohuita joissakin kohdissa (luulen kuitenkin, että tämä koskee pääasiassa kuumavesiputkia). Putkimies onnistui katkaisemaan kupariputken viimeksi käydessään (hän ei ole poropeukalo, joten kyse ei ollut käsittelyvirheestä). Siksi en luota siihen, kuinka kauan putket pysyvät tiiviinä ja olen alkanut vaihtaa kupariputkia PEX-putkiin niissä huoneissa, joita olen remontoimassa. Joten kyllä, ulostulo ei ole ainoa ongelmani, mutta ainut, mikä ei ole helposti saatavilla putkistolle, paitsi keittiö.
Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että jäätymisriski on erittäin suuri ja tunnen itseni niin hyvin, että ei kestä montaa vuotta ennen kuin unohdan tyhjentää sen syksyllä ja se jäätyy putkissa. Siinä kohtaa luotan (ehkä uhkarohkeasti?), että PEX-putket kestävät jäätymisen ja jos putket kuitenkin murtuvat, niin suojaputken alimmalla pisteellä on ulostulo ulkona (ja sisällä oleva hana on suljettu, kun putkea ei käytetä, mikä rajaa vapautuvan veden määrää). Lisäksi olen tällä tavalla luonut itselleni mahdollisuuden melko helposti tulevaisuudessa vetää uusia putkia tyhjiin putkikouruihin, jos PEX-putket kuitenkin murtuisivat.
Vai sivuutanko riskit ja vain yritän vakuuttaa itselleni, että se on hyvä idea?
Ajattelen erityisesti viemäröintiä ja kuinka saapuva vesi tulee talon keskelle(?)B Bordsduk sanoi:
Siinä tuskin toimii putkien vetäminen lattian yläpuolelle.
Mitä haen on, että ehkä on syytä miettiä kysymystä laajemmasta näkökulmasta.
Tulojohtovesi on maahan kaivettu PE-letku ja se nousee ylös talon keskelle, joten siitä en ole kovin huolissani. Viemäri on muovia, niin kutsuttuja munankuoriputkia, ja paljon siitä, mikä ei ole maahan kaivettu, on korvattu nykyaikaisilla PE-putkilla. Maahan kaivettu osa on kuitenkin edelleen vanhaa haurasta muovia, mutta siitä en ole kuitenkaan kovin huolissani.C cpalm sanoi:
Mitä tarkoitat laajemmalla näkökulmalla? Purkaa lattia ja uusia kaikki? Suunnitelmani on ollut korvata kaikki viemärit ja vedet laatikon yläpuolella sitä mukaa kun taloa kunnostetaan. Syynä siihen, miksi haluan korvata puutarhaan menevän vesiputken (joka on jo maahan kaivettu), on seinien piilotetut liitokset, joita ei voida saada nykynormien mukaisesti, sekä virheellinen sijoittelu seinässä.
Ei, en tarkoittanut, että sinun pitäisi nyt tehdä kaikki uudelleen, mutta ehkä sinun pitäisi jo tänään alkaa miettiä, mitä menetelmää pitäisi käyttää esimerkiksi viemäriputkien vaihtamiseen, kun sen aika tulee, ja tehdä samalla tavalla putken kanssa ulosheittäjään kuin eräänlaisena "kenraaliharjoituksena".B Bordsduk sanoi:
Olen itse vaihtanut putkia vain tavallisten vahvistamattomien ja eristämättömien kellarilattioiden alla, joten minulla ei ole käsitystä siitä, mikä on tapana vahvistetun laatan kanssa. Oletan, että ainakin viemärin kanssa ei ole muuta vaihtoehtoa kuin hakata armeroinnin ympäri ja asettaa putket laatan alle(?)
Mitä tulee alakohtaisiin sääntöihin, voi olla hankalaa tehdä kuten ajattelet hyväksytyllä tavalla, vaikka olen samaa mieltä siitä, että tuntisin oloni turvallisemmaksi putki-putkessa -menetelmän kanssa kuin piilotettujen liitosten kanssa. Tiedän, että tarkoitusta varten on olemassa (uppoasennettuja) seinäkaappeja, jolloin liitäntä ulosheittäjään jää luukun taakse, mutta en tiedä, ovatko ne okei asentaa "kuiviin" huoneisiin.
Esimerkiksi: https://www.lksystems.se/sv/produkt...p/kopplingsskap/lk-kopplingsskap-vuk-77746965
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Kuinka paljon voi jyrsiä betonilattiaa ilman riskejä?
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Hur drar man vattenrör genom innervägg
Badrum -
Tillåtet att fräsa ner kabelrör i betonggolv i BRF?
Bostadsrätt -
Rinner från ingående vattenrör till toa
Vatten & Avlopp -
Ersätta dagvattenrör med dräneringsrör
Grund & Markarbeten