Hei!
Mitkä ovat allmoge-, MDF- tai mäntyjalkalistojen edut ja haitat?

Yksi selvä haitta MDF:lle on, että se ei näytä kovin hyvältä kuluneena, kun maali irtoaa, pinta ei kestä kovin paljon. MDF:n etuna on kuitenkin, että se on vakaampi vaihtuvan kosteuspitoisuuden suhteen siellä missä se on asennettu, mutta kunhan ostat listat hyvissä ajoin ja annat niiden olla siinä huoneessa, missä ne asennetaan pari viikkoa, niin se on hallittavissa oleva ongelma - erityisesti sokkeleissa. Listoissa on vähän hankalampaa välttää halkeamia.

Eikö allmoge ole koontinimi ja voi siten sisältää useita puulajeja?

Mänty on minusta helpoin käsiteltävä, jos ei ole aiemmin paljon listoittanut. Värjäys pysyy, se on kestävä, ehdottomasti helpoin naulata/ruuvata (listanaula jne. toimii myös tässä) - kallis.

MDF - Halpa, todella halpa. Väri irtoaa helpommin, mutta ei saisi irrota normaalissa kulumisessa, ei ainakaan minun kokemukseni. Vaikeampi asentaa kuin mänty, koska on esiporattava - tässä voi väri irrota ja halkeilla helposti, jos ei tiedä mitä tekee. Kiinnitän kaikki MDF-listani viimeistelynaulaimella, ehdottomasti helpointa minusta,,

Manteloidut Mdf-listat käytän minä. Suorat ja hienot ja kestävät paljon.

Olen ostanut oksatonta ja maalannut itse. Mielestäni se näyttää hienoimmalta ja käy nopeimmin. Ammun aina viimeistelynauloilla, koska silloin tulee vähiten reikiä. Sitten pakkeloi ja maalaa tarkasti. Kuuma vinkki, jos aiot laittaa lattialistan vanhaan taloon, on ostaa melko ohut (15mm) lattialista, jolloin sen saa helpommin paikalleen, vaikka seinä ei ole aivan suora.

N
Etuna mdf:ssä on, että kaikki listat ovat suunnilleen saman kokoisia, toisin kuin kokonaispuulistoilla, joissa voi olla noin 5 mm:n ero eri listojen välillä.

V verktygsgurun sanoi:
Käyttämäni viilutetut Mdf-listat. Suorat ja hienot ja kestävät paljon.
Onko joku merkki, jota voit suositella?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.