23 306 lukukertaa ·
18 vastausta
23k lukukertaa
18 vastausta
Jääkentän jäädyttäminen kotona
Hei.
Olen rakentamassa jäärataa/luistinrataa kotona pojalle, mitat ovat 12,5*8,5m kentällä.
Rakennuksen aikana huomaamme, että nurmikko kallistuu paljon enemmän kuin miltä se näytti. Yhdessä kulmassa kentällä on noin 1 dm jäätä ja toisella puolella 4 dm paksu.
Rakennusmateriaali on muottivaneria ja suuri vedenkestävä pressu, jotta siitä tulee kuin uima-allas.
Miten täyttö tehdään?
Täytetäänkö pari senttiä kerrallaan pitemmän ajan kuluessa?
Vai voiko täyttää koko kerralla?
Jos täyttää vähän kerrallaan, onko sitten odotettava, että se on täysin jäätynyt ennen kuin voi ruiskuttaa lisää vettä?
Monia kysymyksiä ja pohdintoja
Kiitos toistaiseksi, Kristoffer
Olen rakentamassa jäärataa/luistinrataa kotona pojalle, mitat ovat 12,5*8,5m kentällä.
Rakennuksen aikana huomaamme, että nurmikko kallistuu paljon enemmän kuin miltä se näytti. Yhdessä kulmassa kentällä on noin 1 dm jäätä ja toisella puolella 4 dm paksu.
Rakennusmateriaali on muottivaneria ja suuri vedenkestävä pressu, jotta siitä tulee kuin uima-allas.
Miten täyttö tehdään?
Täytetäänkö pari senttiä kerrallaan pitemmän ajan kuluessa?
Vai voiko täyttää koko kerralla?
Jos täyttää vähän kerrallaan, onko sitten odotettava, että se on täysin jäätynyt ennen kuin voi ruiskuttaa lisää vettä?
Monia kysymyksiä ja pohdintoja
Kiitos toistaiseksi, Kristoffer
Tärkeä kysymys on, millä lämpötila-alueella olette? Jos on 25 astetta pakkasta, letkua ei voi jättää makaamaan. Jos on vain miinus 2, letkun voi todennäköisesti jättää paikalleen. YouTubessa on paljon videoita tästä, ja niissä he yleensä vain asettavat letkun ja antavat sen valua tunnin tai kaksi, sitten siirtävät letkua. Suurin osa näkemistäni videoista on tietenkin Kanadasta, mutta ei pitäisi olla suurta eroa.
Mutta peruskonsepti on seuraava. Levitä vettä niin, että sinulla on "jääkakku" koko radan yli. Kun se on jäätynyt, voit levittää vettä "korkeisiin ja mataliin" kohtiin.
Perusedellytys on, että maan tulee olla jäätynyt ennen kuin aloitat kastelun. EI SAA sataa lunta, kun lisäät vettä. Silloin koko jäästä tulee todella rakeista. Olen tehnyt pienemmässä mittakaavassa hiekkalaatikossa, ja silloin satoi lunta. Se oli huonoa!
Mutta peruskonsepti on seuraava. Levitä vettä niin, että sinulla on "jääkakku" koko radan yli. Kun se on jäätynyt, voit levittää vettä "korkeisiin ja mataliin" kohtiin.
Perusedellytys on, että maan tulee olla jäätynyt ennen kuin aloitat kastelun. EI SAA sataa lunta, kun lisäät vettä. Silloin koko jäästä tulee todella rakeista. Olen tehnyt pienemmässä mittakaavassa hiekkalaatikossa, ja silloin satoi lunta. Se oli huonoa!
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 024 viestiä
Kokemukseni mukaan paksun kakun voi kyllä pakastaa, mutta se, mitä siihen kaadetaan päälle, ei saa olla enempää kuin joku senttimetri. Jos kaataa paksumman kerroksen, niin jännitykset jäässä kasvavat ja se räsähtää, kun astuu jään päälle, ja näyttää siltä, että paksu kakku irtoaa alemmasta jäästä.
Sitten en ymmärtänyt, mitä tarkoitat letkun kanssa, jos veden sammuttaa, letku jäätyy vaikka olisi vain -2 astetta. Jos veden antaa valua, voi olla -25 astetta ilman että se jäätyy.
Ei tarvita vähintään 10 cm paksua jäätä, muutama senttimetri riittää.
Protte
Sitten en ymmärtänyt, mitä tarkoitat letkun kanssa, jos veden sammuttaa, letku jäätyy vaikka olisi vain -2 astetta. Jos veden antaa valua, voi olla -25 astetta ilman että se jäätyy.
Ei tarvita vähintään 10 cm paksua jäätä, muutama senttimetri riittää.
Protte
Kun olimme noin 15-vuotiaita, jäädytimme kotikaupungin ulkojääkentän, täysikokoisen jääkiekkokentän. Paloslangalla tosin
mutta vanhemmat ukot sanoivat, että pitäisi jäädyttää ohut kerros. Silloin oli niin kylmä, että pystyimme menemään alas ja jäädyttämään noin kerran tunnissa. Sitten jää oli valmis yhden yön aikana.
Tarkoitin, että letku ei tule jäätymään lämpötilasta riippumatta. Mutta alue, johon lisäät vettä, alkaa jäätyä reunoilta jonkin ajan kuluttua, joten siitä tulee ikään kuin "kumpu" sinne, mihin kaadat vettä. Siksi saatat joutua siirtämään letkua paljon useammin kylmemmillä pakkasilla. On iso alue täytettävänä.prototypen sanoi:
Kokemukseni mukaan paksun kakun voi kyllä jäädyttää, mutta sen päälle kaadettavan veden täytyy olla vain muutamia senttimetrejä. Jos kaataa paksummin, jäässä syntyy jännitteitä ja kun kävelee jäällä, se paukahtaa ja näyttää siltä kuin paksu kakku irtoaisi alimmasta jäästä.
En myöskään ymmärtänyt, mitä tarkoitit letkun kanssa; jos suljet veden, letku jäätyy vaikka pakkasta olisi vain miinus 2. Jos taas annat veden juosta, se voi olla miinus 25 jäätymättä.
Ei tarvitse olla vähintään 10 cm paksu jää, muutama senttimetri riittää.
Protte
Täysin samaa mieltä muuten
Myös kaltevia luistinratoja voidaan saada aikaiseksi. Kun olin pieni, jäädytettiin joskus luistinrata Kronobergsparkenissa Kungsholmenilla. Se oli tarpeeksi kalteva, jotta pystyi luistelemaan yläosasta alaosaan ilman mitään ponnistelua. Minulla ei ole tarkempaa tietoa siitä, miten se jäädytettiin, muuta kuin että puistotyöntekijä tuli paikalle mopoautolla letku mukanaan ja jäädytti veden silloin tällöin.
Naulaa vanha räsymatto lankkuun kiinni ja kiinnitä siihen naru. Vedä sitten sitä ympäri, kun lisäät vettä, niin saat tasaisen ja hienon jään. Niin me aina teimme nuoruudessani, kun oli todella kylmä, välttääksemme sen patin, joka muuten aina muodostuu.
Hei olen tehnyt tätä useita kertoja ja asun Örebrossa. Eli ei niin monta pakkasastetta puhua. Olen ensin vain antanut veden valua kunnes se tulee tasolle. Odota, että se jäätyy. Sitten alkaa työ päästä jäälle, ja silloin voin suositella lämmintä vettä, jos sinulla on mahdollisuus. Tulee kuin jääkoneella. Jos käytät kylmää vettä, suihkuta ohut kerros, jotta vältät ilmakuplat. Ja tarkoitan käytännössä vain noin senttiä. Jos teet tätä viikon ajan, siitä tulee loistavaa.
Kiitos kaikista nopeista vastauksista. Lämpötila on täällä yöllä -2 - -6 asteen välillä.
Kokeilen täyttää illalla, kunnes vettä on koko alueella.
Sitten täytyy odottaa muutama vuorokausi, jotta koko "kakku" jäätyy läpi.
Ja kun ensimmäinen jää on jäätynyt läpi, lisään vähän lisää ja yritän saada aikaan hyvän luistelujään.
Kokeilen täyttää illalla, kunnes vettä on koko alueella.
Sitten täytyy odottaa muutama vuorokausi, jotta koko "kakku" jäätyy läpi.
Ja kun ensimmäinen jää on jäätynyt läpi, lisään vähän lisää ja yritän saada aikaan hyvän luistelujään.
Vitsi, miten iloinen olen tästä postauksesta! Millaisia muistoja heräsikään! Muistan nyt ketjun ansiosta, että faija teki luistinradan puutarhaan meille lapsille 70-luvulla. Itse ajoin jäänhoitokonetta (Zamboni) muutaman vuoden silloin kun poika pelasi jääkiekkoa, se oli muutama vuosi vuosituhannen vaihteessa.
Kaikkitietävä
· Härifrån
· 787 viestiä
Toivottavasti vähän kuvia! 
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 024 viestiä
Yksinkertaisesti silloin kun jää menee liian naarmuiseksi.
Tai onko se silloin kun "rakennat" jääkenttää, onko siellä kallistusta missä työskentelet?
Kylän kenttä, jota työskentelen, kastellaan noin 1 kerran viikossa, mutta se riippuu säästä, -5 asteessa luistellaan paljon enemmän kuin -20 asteessa.
Protte
PS miksi panostaa pressuun, kun pakkasta on, siitä tulee nopeasti vesitiivis. DS
Tai onko se silloin kun "rakennat" jääkenttää, onko siellä kallistusta missä työskentelet?
Kylän kenttä, jota työskentelen, kastellaan noin 1 kerran viikossa, mutta se riippuu säästä, -5 asteessa luistellaan paljon enemmän kuin -20 asteessa.
Protte
PS miksi panostaa pressuun, kun pakkasta on, siitä tulee nopeasti vesitiivis. DS