Rakennamme kotona ja aiomme purkaa kantavan seinän 1,5-kerroksisessa talossamme. Olen saanut naapureiden piirustukset, joilla on identtinen talo ja jotka ovat tehneet saman laajennuksen, katso liitteenä. Mutta siellä he käyttivät 2 kpl VKR 70x70x4 pylväinä sekä HEA200 palkkina, joka upotetaan kattoon.
Mitä nämä mitat vastaavat liimapuun muodossa? Ja HEA200:lle, mitä se vastaa samassa paksuudessa, eli kuinka leveä 200 (195?) korkea liimapuupalkki on oltava?
Lumivyöhyke 1,5
Ei voi suoraan kääntää teräksestä liimapuuhun tarkastelematta edellytyksiä. Joku 200 mm korkea liimapuupalkki, joka tekisi saman työn kuin HEA 200, ei kuitenkaan ole olemassa. Alin liimapuupalkki, joka tulee lähelle, on 215x315 tai 215x360 mm.
Ei voi suoraan vaihtaa teräksestä liimapuuhun tarkastelematta olosuhteita. Ei kuitenkaan ole olemassa 200 mm korkeaa liimapuupalkkia, joka pystyisi samaan kuin HEA 200. Lähimmäksi pääsevät liimapuupalkit ovat kooltaan 215x315 tai 215x360 mm.
kiitos paljon vastauksesta. Hyvä ohjeistus siitä, onko syytä tutkia asiaa tarkemmin (ja ei ole).
VKR-profiili 70x70x4, joka on noin 2,5 m korkea, kestää uskomattoman suuren kuorman, hieman alle 200 kN, eli noin 20 tonnia. Lujuuslaskennallisesta näkökulmasta se on ylimitoitettu tässä tapauksessa. Olen varma, että voit käyttää liimapuupilareita. 90x90 mm kestää noin 50 kN (5 tonnia) kyseisellä korkeudella. Se täytyy laskea oikeilla lähtökohdilla.
VK-profiili 70x70x4, joka on noin 2,5 m korkea, kestää uskomattoman korkean kuorman, hieman alle 200 kN, eli noin 20 tonnia. Lujuusopin näkökulmasta se on ylimitoitettu tässä tapauksessa. Olen varma, että voit käyttää liimapuu pylväitä. 90x90 mm kestää noin 50 kN (5 tonnia) kyseisellä korkeudella. Laskelmat on tehtävä asiaankuuluvilla edellytyksillä.
ok, ja miten sanoisit, että KKR eroaa? Ymmärretty, että se on kuumavalssattu verrattuna kylmävalssattuun, mutta lujuusopin näkökulmasta ja myös liittämisen kannalta mahdollisesti hitsatessa? Tai onko sinulla muita ehdotuksia liittämiseksi HEA-palkkiin ja miten se tulisi kiinnittää perusmuuriin?
KKR 70x70x4 kestää noin 2/3 VKR:n saman profiilin pilarikuormasta, mikä on aivan varmasti riittävä. Hitsauskysymykset eivät ole minun osastoani. Arvaisin, että yksinkertaisinta on hitsata levy pilarin päähän, joka sitten pultataan kiinni palkkiin, mutta täällä foorumilla on muita, jotka osaavat sen paremmin. Pilarin alaosaan tarvitaan varmasti kiinnitetty levy, jotta tukipaine ei olisi liian korkea. Tämä on laskettava perustuksen rakenteen kannalta.
KKR 70x70x4 kestää noin 2/3 VKR:n samalla profiililla, mikä on aivan varmasti riittävä. Hitsauskysymykset eivät kuulu minun alaani. Arvelisin, että yksinkertaisin tapa on hitsata levy pylvään päähän, joka sitten pultataan kiinni palkkiin, mutta foorumilla on muita, jotka tietävät siitä paremmin. Pylvään alapäähän tarvitaan varmasti kiinni hitsattu levy, jotta tuki ei kohdistaisi liikaa painetta. Tämä on laskettava perustuksen rakenteen huomioon ottaen.
uusi kysymys: kirvesmies sanoo, että 70x70x4 on liian tiukka, koska olemassa oleva puupylväs on ulkopuolella ja se tulee ulos huoneen sisäpuolelle. Mutta hän kysyi, onko ok käyttää 100x50x4 sen sijaan. Onko sillä samanlainen kantokyky kuin 70x70?
alapää seisoo suoraan perustuksella metallilevyn päällä.
Se riippuu siitä, miten se asennetaan. Jos se tuetaan heikossa suunnassa, se paranee, muuten huomattavasti huonompi. Aina on hyötyä tolppista, joissa on neliön muotoinen poikkileikkaus. Silloin ei tarvitse miettiä sitä.
Se riippuu siitä, miten se asennetaan. Jos se on vahvistettu heikossa suunnassa, se on parempi, muuten huomattavasti huonompi. On aina järkevää käyttää pylväitä, joissa on neliön muotoinen poikkileikkaus. Silloin sitä ei tarvitse miettiä.
Epävarma siitä, mitä tarkoitat, mutta jos se on kuten luulen, sen pitäisi olla ok yhdellä puolella, koska olemassa oleva träpelare tulee olemaan samassa linjassa. Toisella puolella en ole varma, mitä pitäisi tehdä, koska en halua rakentaa liikaa siihen suuntaan, koska seinästä tulee liian paksu. Mutta voisiko laittaa kaksi träreglar kummallekin puolelle niin, että 3 pylvään sivua ovat ”verhoiltuja” ja 4. puolelle asettaisi jonkin plåt yli, reglarien väliin sivulla?
Jos minulla olisi käytettävissäni oikeat tiedot, voisin tarkistaa, onko tämä ylipäätään ongelma. Muussa tapauksessa voit verrata tavalliseen puurunkoiseen seinään. Runkopuiden heikot suunnat tukevat yleensä pystypuun kaloilla, joten kantokyky jäykässä suunnassa on määrittävä.
Jos minulla olisi pääsy oikeaan dataan, voisin tarkistaa, onko tämä ylipäätään ongelma. Muuten voit verrata tavalliseen puurakenteiseen seinään. Rangan heikkoa suuntaa tuetaan yleensä poikittaisin tuilla, joten kantokyky on määräävä jäykässä suunnassa.
Kiitos, mutta kävin itse asiassa paikallisessa teräskaupassa tänä iltapäivänä ja ostin HEA200:n ja kaksi kkr 70x70x4. Kun näin HEA:n, tajusin, että siitä tulee varmasti kaikkein vakain osa talossamme 70-luvun paperirakenteessa.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.