1 122 lukukertaa ·
3 vastausta
1k lukukertaa
3 vastausta
Höyryjarru tai este tai ei mitään?
Mökillä on ympäri vuoden lämpö vähintään 15 astetta.
Paneelit on aika vaihtaa ja toivottavasti vaihdamme ne ensi kesänä sekä lisäeristämme ulkopuolelta 45mm.
Tällä hetkellä toisella puolella on paneeli-asfaboard-95mm lasivilla-rote ja toisella puolella on muovi ja lastulevy suoraan runkoon kiinnitettynä.
Suuri kysymys nyt, kun olen myös ajatellut lisäeristää sisältä 45mm, on kuinka minun pitäisi tehdä?
-Alt1: poistan rotet ja sitten laitan höyryjarrun, kiinnitän 45mm ja OSB+gyproc?
-Alt2: Jätän rotet paikoilleen, sitten laitan höyryjarrun, kiinnitän 45mm ja OSB+gyproc?
-Alt3: sama kuin 1 mutta höyrysulku.
-Alt4: sama kuin 2 mutta höyrysulku.
-Alt5: jätä se sellaisenaan ja lisäeristä? Ehdotuksia:
Paneelit on aika vaihtaa ja toivottavasti vaihdamme ne ensi kesänä sekä lisäeristämme ulkopuolelta 45mm.
Tällä hetkellä toisella puolella on paneeli-asfaboard-95mm lasivilla-rote ja toisella puolella on muovi ja lastulevy suoraan runkoon kiinnitettynä.
Suuri kysymys nyt, kun olen myös ajatellut lisäeristää sisältä 45mm, on kuinka minun pitäisi tehdä?
-Alt1: poistan rotet ja sitten laitan höyryjarrun, kiinnitän 45mm ja OSB+gyproc?
-Alt2: Jätän rotet paikoilleen, sitten laitan höyryjarrun, kiinnitän 45mm ja OSB+gyproc?
-Alt3: sama kuin 1 mutta höyrysulku.
-Alt4: sama kuin 2 mutta höyrysulku.
-Alt5: jätä se sellaisenaan ja lisäeristä? Ehdotuksia:
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 221 viestiä
Jos sinulla ei ole tällä hetkellä sulkua/jarrua, voit vain eristää ja laittaa jarrun/sulkua sisäpuolelle. Yleisesti ottaen 45 mm on, mitä useimmat asennuskerrokset ovat (silloin sulku/jarru on tämän ja pääeristeen välillä), mutta pääeristeen on oltava paksumpi, jotta kylmä puoli ei olisi väärin.H EmilPersson1 sanoi:Omistan mökin, jossa on ympäri vuoden vähintään 15 asteen lämpö.
Paneeli on vaihtokunnossa ja toivottavasti vaihdan sen ensi kesänä sekä lisäeristän ulkopuolelta 45 mm. Tällä hetkellä on -paneeli-asfaboard-95mm lasivilla-rötä toisessa osassa ja muovi ja lastulevy suoraan koolauksen päällä toisessa osassa.
Iso kysymys on nyt, kun aion myös lisäeristää sisäpuolelta 45 mm, miten minun tulisi toimia?
-Vaihtoehto 1: poistan rötän ja asetan höyrynsulkua, koolaus 45 mm ja OSB+kipsi?
-Vaihtoehto 2: Jätän rötän paikoilleen, sitten asetan höyrynsulkua, koolaus 45 mm ja OSB+kipsi?
-Vaihtoehto 3: sama kuin 1, mutta höyrykatkaisin.
-Vaihtoehto 4: sama kuin 2, mutta höyrykatkaisin.
-Vaihtoehto 5: jätän kaiken ennalleen ja lisäeristän?
Ehdotuksia:
Henkilökohtaisesti pidän enemmän höyrynsuluista kuin katkaisimista, koska on vaikea taata vanhojen talojen tiiviyttä, ja tuntuu myös paremmalta, että kosteuden on mahdollista löytää ulos, jos ei voi saada täydellistä tiiviyttä esim. uusien ja vanhojen osien välisissä saumoissa... mutta mielipiteitä on erilaisia.
Juuri niin, yleensä laitetaan 45, mutta ajattelen että siitä tulee aika samanlaista, kun sitten lisäeristän ulkopuolelta 45 mm 🤔klaskarlsson sanoi:
Onko sinulla tänään mitään estettä/jarrua, niin voit vain eristää ja laittaa jarrun/esteen sisäpuolelle. Yleisesti ottaen myös 45mm on mitä useimmat asennuskerrokset ovat (silloin jarru/este on tässä kerroksessa ja pääeristeen välissä), mutta silloin myös pääeristeen tulee olla paksumpi, jotta kylmä puoli ei olisi väärässä.
Henkilökohtaisesti pidän höyryjarrusta esteen sijasta, koska on vaikea taata, että kaikki on tiivistä vanhoissa taloissa, ja myös tuntuu paremmalta, jos kosteus voi löytää tiensä ulos uudestaan, jos ei voi saada sitä täysin tiiviiksi, esimerkiksi uusien ja vanhojen liitoksissa... mutta on olemassa erilaisia koulukuntia.
Mutta en ole varma, miten ehdotat minun tekevän😅, tarkoitatko että asennan 45 rotille ja eristän, sitten päälle höyryjarru jne. kipsilevy?
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 221 viestiä
Jos seinässä ei ole tällä hetkellä höyrysulkua/hidastetta, voit laittaa 45mm rangan olemassa olevan seinän päälle, eristää, lisätä höyrynsulun ja sitten laittaa kipsilevyn/sisäseinän.H Holmfrid1 sanoi:
Jos seinässä on jo jonkinlainen höyrysulku, jättäisin höyryjarrun pois sisäpuolelta, koska emme halua sulkea mahdollisesti kosteutta kahden kerroksen väliin, vaikkakin kyseessä on hidaste sulun sijaan.
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Höyrysulku/höyryjarru tai ei ulkoseinässä?
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Ångspärr, ångbroms, eller inget i garage (en till tråd!)
Isolering -
Ångspärr eller ångbroms för isolera golv med betongplatta
Golv -
Ångspärr, ångbroms eller inget?
Isolering -
Använda ånspärr/ångbroms eller ingenting vid tilläggsisolering?
Isolering