Asumme vuonna 1943 rakennetussa rinnerinnetalon alakerrassa, jota olemme sisustamassa. Olemme poistaneet lattian, asentaneet vesikiertoisen lattialämmityksen ja valaneet uuden lattian. Olemme nyt siirtyneet seinien pariin. Puolet talosta on maanpinnan yläpuolella ja puolet maanpinnan alapuolella. Ymmärrämme, että maanpinnan alapuolella olevat seinät on rapattava. Mutta nyt pohdimme, voimmeko asentaa kipsilevyn suoraan reikäbetonin päälle niihin seiniin, jotka ovat maanpinnan yläpuolella. Seinät on aiemmin rapattu, mutta haluaisimme asentaa kipsilevyt, jos se on mahdollista.

//Petra

Tässä on minun ketjuni kipsin liimaamisesta Lecaan, HUOM tämä koskee sisäseiniä!

https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-limma-gips-mot-lecavaegg.41593/

Minä henkilökohtaisesti EN liimaisi ulkoseinään mahdollisten kosteusongelmien vuoksi, vaan ehdotan sen sijaan:
  • Rimoita 45 mm metallikehikko ulkoseiniä vasten (nyt sinulla on tilaa sähkövedot ym.)
    a) Yläpuolella voi voida eristää ja muovata
    b) Alapuolella ei eristystä sisäpuolella (tämän tulee olla ulkopuolella Pordrän/Isodrän), ei muovia
  • Mahdollinen OSB/Plyfa, jotta voi helpommin ruuvata/naulata asioita seiniin
  • Kipsi

Ratkaisuni on luultavasti metallirangat + kuitukipsi (helppo ruuvata ja vähemmän kosteusherkkä kuin osb+kipsi). Eristys laitetaan TALON ULKOPUOLELLE kellareissa. Ei muovia.

Jos käyttää metallirankoja, kuinka paljon ne vievät tilaa seinästä, pitääkö jättää ilmarako väliin? Huoneet ovat pieniä ja haluamme yrittää minimoida niiden koon pienentämisen niin pitkälle kuin mahdollista.

• Tykkään
Domarn84
  • Laddar…
Peltopalkit ovat saatavilla kaikenlaisissa kokoluokissa kuten puupalkit, mutta kuten mainitsin, käytä 45 mm koska se on myös pienin vaihtoehto.
Ei tarvita ilmarakoa ulkoseinää vasten.

Meillä on myös rinneratkaisutalo. Se on kuitenkin vuodelta -79 ja siten sisäpuolelle on laitettu lisärakenteita. Nyt laitamme Pordrän ulkopuolelle ja harkitsen vaihtaa sisäpuolen lisärakenteet metallirankkoihin ja eristeisiin maan yläpuolella, kuten täällä foorumilla on aiemmin ehdotettu. Meillä ei ole ollut mitään ongelmia vielä, joten se saa jäädä siihen, kunnes alakerran huoneet muutenkin remontoidaan joskus tulevaisuudessa.

Yksi kysymys kuitenkin: Tuntuu siltä, että tulee "bongorummun efekti", jos laittaa levyjä metallirankkoihin ilman eristystä, vai onko tähän jotain fiksua tapaa kiertää sitä?

• Tykkään
Takgrund ja 1 muu
  • Laddar…
Kuten aiemmin kirjoitettu tässä foorumissa, kiinnitä OSB-levy kipsilevyn taakse niin suurin osa bongorummun äänestä katoaa. Voit myös eduksi eristää sen osan, joka sijaitsee maanpinnan yläpuolella, joten eristämätön tila ei ole niin suuri.

hmm nyt tulee vähän ristiriitaisia viestejä tässä...Ei mitään orgaanista, mutta silti ihmiset kannattavat osb:tä, mikä on hyvin kummallista. Tarkoitan, että on olemassa myös jotain, jota kutsutaan maankosteudeksi, mutta mutta. Henkilökohtaisesti laittaisin varmaan 30 cm kipsiä pohjalle...Vaihtoehtoisesti minerit...

A
mr Z sanoi:
hmm nyt tulee vähän kaksijakoisia viestejä täällä...Ei mitään orgaanista mutta silti ihmiset suosittelevat osb
Ja kipsi lisäksi! Stachybotrys chartarum eli paperihome eli mustahome tarvitsee selluloosaa ravinnoksi ja tulee siten viihtymään kipsin takapuolella..

Olisin panostanut 45 mm metallitolppaan (vakaudettu metallikulmilla ulkoseinää vasten) minerit-verhoilulla.

Stop, stop......

Kipsi
OSB (halutessasi)
Muovi (vain maanpinnan yläpuolella)
Eristys (vain maanpinnan yläpuolella)
Leca
Rappaus
Pordrän (maan alla)
Paneeli (maan yläpuolella)

Jos kipsi/OSB nyt homehtuisi, tapahtuisi se kaikesta huolimatta seinärakenteesta riippumatta? Voin todistaa, että olen säilyttänyt sekä OSB:tä/kipsiä nojallaan Lecaseinää vasten noin 18 kuukautta, eikä tietenkään ole mustaa hometta nähtävillä!
Voiko joku selittää, miten tämä voisi tapahtua?

Totta kai, maan kosteus on olemassa niille, joilla ei ole eristystä laatan alla. Kipsi/OSB tai vastaavan, ei kuitenkaan tulisi koskaan seistä suoraan laatalla. Aseta ensin tilapäinen etäisin ennen kuin ruuvaat levyt kiinni.

ByggaNytt sanoi:
Stop, stop......

Jos nyt kipsi/OSB alkaisi homehtua, tapahtuisi se riippumatta seinärakenteesta? Voin itse todistaa, että olen säilyttänyt sekä OSB/kipsin nojaavan Lecaseinään ~18 kuukauden ajan, eikä niissä tietenkään ole mustahometta!
Voiko joku selittää, miten tämä voisi tapahtua?
Tärkeä ero on ilmanvaihto. Jos nojaat levyjä seinää vasten (olen tehnyt niin itse), sinulla on hyvä ilmanvaihto levyn ympärillä. Seinän sisä/takasivu on aivan eri asia. En kuitenkaan voi sanoa, onko kipsi kellarissa ongelmien kerjäämistä.

Minerit ei tunnu vaihtoehdolta. Silloin voisin yhtä hyvin rapata olemassa olevan kellariseinän. Mielestäni kuitukipsi oli hyvä kompromissi "hyvä ruuvata" ja kosteudenkestävyyden välillä. Voihan sitä aina nähdä hieman ylimääräistä vaivaa ja rakentaa tuuletetun seinän, se on oikeastaan aika helppoa. Kunnollisella seinäilmastoinnilla voisi jopa olla "turvallista" käyttää OSB:ta..... ::)

• Tykkään
jon021
  • Laddar…
Olen jopa rakentanut sisäseinän yllä olevan reseptin mukaisesti pannuhuoneessa ulkoseinää vasten. Tämä on kuitenkin 70 mm metallinen ranka johtuen kaikista VP-putkista ym., ja se on ollut "käytössä" vain 11 kuukautta, joten sitä täytyy arvioida vielä lisää ;)

No, olen vakuuttunut siitä, että ehdotettu rakenne ei tule homehtumaan. Kuten sanottu, ilmanvaihto on tässä avainkysymys ja 45 mm ilmarako on varmasti enemmän kuin riittävä. Olen ollut mukana rakentamassa pari "volyymitaloa" ja silloin "paras" rakenne oli 22 pystylautaa suoraan Lecaa vasten, sitten kipsilevy.... >:(

Sekä OSB/kipsilevy ovat seinän "lämpimällä puolella" ja molemmat materiaalit voidaan katsoa olevan diffuusion avoimia.

A
ByggaNytt sanoi:
Jos nyt kipsi/OSB homehtuisi, tekisi se sen joka tapauksessa seinärakenteesta riippumatta? Voiko joku selittää, miten tämä voisi tapahtua?
Tietenkin voi tapahtua, että mikä tahansa rakenne, jossa kipsi on mukana, alkaa homehtua, jos ympäristö on väärä. Tämä koskee myös paperitapetteja, maalattua kangasta ja erilaisia puumateriaaleja.
Mustahome kasvaa +2:sta +40:een celsiusasteeseen, mutta viihtyy parhaiten 23–37 asteessa. Kasvulle se vaatii korkean kosteuden, RH >90-95%.
En tiedä tarkkoja olosuhteita Petran kotona, joten suositus on henkseleitä ja vyötä..

• Tykkään
Huddingehemul
  • Laddar…
Miksi ei putsata koko seinää?
Sehän ei ole eristys, jota kysymme, ja hyvin tehty rappaus on yhtä sileä kuin levyt. Pahimmassa tapauksessa täytyy tasoittaa leveästi. Käytä sitten paperitapettia, jotta kosteus voi kulkea ulos, jos tarvitaan.

Mineritin etuna on, että sen alkalinen koostumus ehkäisee homekasvua.

A
poiu sanoi:
...Käytä sitten paperitapettia, jotta kosteus voi siirtyä ulos tarvittaessa..
Paperitapetti + kosteus = home

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.