677 lukukertaa ·
3 vastausta
677 lukukertaa
3 vastausta
Hieman mitoitusapua pergolalle
Hei,
puoliso haluaa pergolan ja tarvitsisin vähän apua mitoittamiseen, jos joku tietää asiasta.
Liitteenä oleva kuva on periaatekaavio, mutta oikeilla mitoilla. Olisi mahtavaa selvitä yhdellä pylväällä kulmassa, mutta jos siitä tulee massiivinen liimapuupalkki, saatan joutua harkitsemaan toisen asentamista keskellekin. Poikkilaudat ovat cc60:ssä tässä.
Toinen pitkä sivu ja pääty voidaan ruuvata talon runkoon.
Kiitos etukäteen.
puoliso haluaa pergolan ja tarvitsisin vähän apua mitoittamiseen, jos joku tietää asiasta.
Liitteenä oleva kuva on periaatekaavio, mutta oikeilla mitoilla. Olisi mahtavaa selvitä yhdellä pylväällä kulmassa, mutta jos siitä tulee massiivinen liimapuupalkki, saatan joutua harkitsemaan toisen asentamista keskellekin. Poikkilaudat ovat cc60:ssä tässä.
Toinen pitkä sivu ja pääty voidaan ruuvata talon runkoon.
Kiitos etukäteen.
Mmm, olen nähnyt ja testannut sen, mutta mielestäni se antaa vähän outoja vastauksia, tai vaihtoehtoisesti olen unohtanut lujuusopin/mekaniikan. Jos muutetaan kattopalkkien CC-mittaa, ohjelmisto sanoo, että ne on kasvatettava mitoissa, mikä tuntuu vähän oudolta, sillä ne kantavat vain oman painonsa. On ymmärrettävämpää, että kantavien palkkien mitat muuttuvat, koska kattopalkkien kokonaispaino vähenee.
Tuon pystyt kyllä rakentamaan 45*70mm, koska sen tarvitsee kantaa vain oman painonsa. Itse valitsisin kuitenkin huomattavasti karkeamman mitoituksen, koska heikko puu ei anna mitään vankkaa vaikutelmaa. Lisäksi mitoittaisin niin, että siihen voi asentaa oikean katon, joka kestää lumen painon, koska kesämme ovat lyhyitä ja viileitä, ja pergolat sopivat paremmin paikkoihin, joissa on pitkät aurinkoiset kesät ilman paljon sadetta.
Klikkaa tästä vastataksesi