4 679 lukukertaa ·
28 vastausta
5k lukukertaa
28 vastausta
Kotikuntosali teräsputkilla
Hei! Minulla on huone, joka on 5x10m. Suunnitelmana on tehdä siitä kuntosali. Jos otan sisään kuntosalilaitteita, treenialue ei ole niin käyttökelpoinen muihin aktiviteetteihin. Siksi ajattelin näin:
-Joukko 5m teräsputkia, jotka muodostavat eräänlaisen kuution.
-Mikään ei kiinnity seinään tai kattoon.
-Poikittaisten putkien kohdalla voi sitten ripustaa nyrkkeilysäkin, trx-nauhat, renkaat ym.
-Putkien kiinnittäminen toisiinsa käy varmaankin samalla tavalla kuin rakennustelineissä tai putkien liittämisessä?
Nyt kysyn, kuinka paksujen putkien täytyy olla kestääkseen 200kg:n painon keskellä 5m? Onko olemassa sellaisia putkia?
kuvassa on vastaava "crosscage", mutta haluan 5m pituiset putket
-Joukko 5m teräsputkia, jotka muodostavat eräänlaisen kuution.
-Mikään ei kiinnity seinään tai kattoon.
-Poikittaisten putkien kohdalla voi sitten ripustaa nyrkkeilysäkin, trx-nauhat, renkaat ym.
-Putkien kiinnittäminen toisiinsa käy varmaankin samalla tavalla kuin rakennustelineissä tai putkien liittämisessä?
Nyt kysyn, kuinka paksujen putkien täytyy olla kestääkseen 200kg:n painon keskellä 5m? Onko olemassa sellaisia putkia?
kuvassa on vastaava "crosscage", mutta haluan 5m pituiset putket
Saat lisää mittasuhteita, kun kyseessä on 5 m pituus.
Aiotko kiinnittää telineen lattiaan? Jos et, sekin lisää tarvittavaa mittasuhdetta.
Sitten myös, miten olet ajatellut kiinnittää ne yhteen.
Onko mahdollisuus käyttää poikkipuita/muuta tyyppistä vahvistusta?
Aiotko kiinnittää telineen lattiaan? Jos et, sekin lisää tarvittavaa mittasuhdetta.
Sitten myös, miten olet ajatellut kiinnittää ne yhteen.
Onko mahdollisuus käyttää poikkipuita/muuta tyyppistä vahvistusta?
Yritän saada tämän selville päässäni. Huoneen leveys on viisi metriä, siksi haluan pystyä kulkemaan koko leveyden ilman kompastumista. Ruuvata lattiaan kiinni ei ole ongelma.Violina sanoi:
Ei mahdollisuutta tukijaloille keskellä?D dkhansson sanoi:
Kyseessä ei ole staattinen kuorma, kun vain roikkuu 200 kg, vaan harjoitellessa ja tehdessä eri liikkeitä tulee myös dynaaminen kuorma..
Onko sinulla mahdollisuus saada jotain hitsattua?
Edit: pultit lattiaan tekevät, että kuormat otetaan huomattavasti paremmin
Lattiaan voimme pultata parhaan tahtomme mukaan. Mutta haluan, että harjoittelijat voivat pelata myös pingistä tai salibandya tai tanssia, jos he haluavat. Joten paksu putki ei olisi ongelma. Ei myöskään raha, vertailemme siihen, että ostamme paljon kuntosalilaitteita.Violina sanoi:
Eikö ole mahdollisuutta tukea keskeltä?
Kyse ei ole staattisesta kuormituksesta kun roikotetaan 200 kg, vaan kun harjoittelee ja tekee erilaisia harjoituksia, syntyy myös dynaaminen kuormitus.
Onko mahdollisuus hitsata jotain?
Edit: lattiaan kiinnitetyt pultit ottavat kuormitukset huomattavasti paremmin vastaan![]()
Sanoisin, että sinun on päästävä vähintään VKR 80*40*5 ei liian suurelle taipumalle..D dkhansson sanoi:
Muokkaus: mielellään kulmiin vinot tukirakenteet
VKR 120x60x4 S355J2H:llä ei ole ongelmia lujuuden kanssa (sis. laskettuna dynaaminen suurennuskerroin 1,5) sekä mitoitusarvot kuormille (kuormat suurennetaan tietyllä kertoimella dynaamisen suurennuskertoimen lisäksi).
Deformaatiot huomioon ottaen saan tulokseksi 17 mm (verrattavissa esim. L/300), kun olen laskenut suurennetulla kuormalla sekä omapainolla, mutta en mitoitusarvoilla sen lisäksi.
Olen laskenut 2D-kehystä, jossa olen oletuksena käyttänyt ei-momenttijäykkää kiinnitystä lattiaan (pultattu).
Deformaatiot huomioon ottaen saan tulokseksi 17 mm (verrattavissa esim. L/300), kun olen laskenut suurennetulla kuormalla sekä omapainolla, mutta en mitoitusarvoilla sen lisäksi.
Olen laskenut 2D-kehystä, jossa olen oletuksena käyttänyt ei-momenttijäykkää kiinnitystä lattiaan (pultattu).
Viimeksi muokattu:
wow. Kiitos!S scorp1on sanoi:VK 120x60x4 S355J2H:n avulla ei tule ongelmia kestävyyden kanssa (sis. laskettuna dynaaminen suurennuskerroin 1.5) sekä mitoittavat arvot kuormille (kuormia suurennetaan tietyllä kertoimella dynaamisen suurennuskertoimen lisäksi).
Kun tarkastellaan muodonmuutoksia, saan arvoksi 17 mm (verrattuna esim. L/300), olen laskenut suurennetulla kuormalla sekä omapainolla, mutta en mitoittavilla arvoilla sen lisäksi.
Olen laskenut 2D-kehyksen, jossa olen olettanut epäjäykän jännityksen lattiaan (pultattu).