3 902 lukukertaa ·
11 vastausta
4k lukukertaa
11 vastausta
Heikentynyt kantavuus "loveuksessa"?
Hei,
Aloitteleva kotirakentaja ilman aiempaa kokemusta rakennusalalta, olen ryhtynyt rakentamaan kattoa tarvittaville seinille (kaksi kappaletta, pääty sekä yksi pitkä sivu à la autokatosratkaisu) pyörävarastoon.
Katto koostuu 10mm kennolevystä ja pinta-ala on noin 2000mm x 1700mm. Se on olemassa oleva varaston ulkoseinä, joka toimii kantavana palkkina, ja toisessa päässä/pitkällä sivulla on 3 valettua pylvästä, jotka yhdessä kolmen palkin (95x45) kanssa tukevat kattoa suunnassa varastosta ulospäin.
Yritän kuvata kysymystäni, mikä vaikuttaa melkein vaikeammalta kuin alkuperäinen ongelma.
Tässä tulee yritys;
Alla oleva kuva on toisesta katosta - tukemaan kattoa pituussuunnassa, nämä palkit on asetettu kulmateräksillä. Uudessa pyörävarastossani haluan mieluummin välttää kulmateräksiä ja sen sijaan "liittää" kolme palkkia (95x45) (varaston seinästä kullekin pylväälle) ja asettaa pituussuuntaiset palkit, kuten liitteenä olevassa kuvassa, (esim. 45x45) siihen.
Ymmärrän, että 95 x 45 palkin liittäminen vaikuttaa kantavuuteen, mutta onko se niin paljon, että minun pitäisi luopua ajatuksesta "liittää" palkit saadakseni siistimmän ratkaisun?
Asun länsirannikolla, joten äärimmäisistä lumimääristä ei ole kyse.
Onko se sekavaa?! Ymmärrättekö?!
Kiitollinen vastauksista
Aloitteleva kotirakentaja ilman aiempaa kokemusta rakennusalalta, olen ryhtynyt rakentamaan kattoa tarvittaville seinille (kaksi kappaletta, pääty sekä yksi pitkä sivu à la autokatosratkaisu) pyörävarastoon.
Katto koostuu 10mm kennolevystä ja pinta-ala on noin 2000mm x 1700mm. Se on olemassa oleva varaston ulkoseinä, joka toimii kantavana palkkina, ja toisessa päässä/pitkällä sivulla on 3 valettua pylvästä, jotka yhdessä kolmen palkin (95x45) kanssa tukevat kattoa suunnassa varastosta ulospäin.
Yritän kuvata kysymystäni, mikä vaikuttaa melkein vaikeammalta kuin alkuperäinen ongelma.
Tässä tulee yritys;
Alla oleva kuva on toisesta katosta - tukemaan kattoa pituussuunnassa, nämä palkit on asetettu kulmateräksillä. Uudessa pyörävarastossani haluan mieluummin välttää kulmateräksiä ja sen sijaan "liittää" kolme palkkia (95x45) (varaston seinästä kullekin pylväälle) ja asettaa pituussuuntaiset palkit, kuten liitteenä olevassa kuvassa, (esim. 45x45) siihen.
Ymmärrän, että 95 x 45 palkin liittäminen vaikuttaa kantavuuteen, mutta onko se niin paljon, että minun pitäisi luopua ajatuksesta "liittää" palkit saadakseni siistimmän ratkaisun?
Asun länsirannikolla, joten äärimmäisistä lumimääristä ei ole kyse.
Onko se sekavaa?! Ymmärrättekö?!
Kiitollinen vastauksista
Jäsen
· Västra Götaland
· 185 viestiä
Ei ole hyvä idea irrottaa niin paljon mielestäni. Jos sinulla on tilaa, helpointa olisi naulata tai ruuvata rima 45x95-puutavaran päälle, jonka päälle kanavamuovi sitten lepää.
Jos leikkaat 45x45 pois 90x45:sta, sinulla jää 45 mm jäljelle. On siten parempi, että käytät suoraan 45x45 ja jätät leikkaamatta ne.S seerikand sanoi:Hei,
Olen noviisi kotirakentaja ilman suoraa aikaisempaa kokemusta rakenteista, ja olen ryhtynyt rakentamaan kattoa ja siihen liittyviä seiniä (kaksi, yksi päätyseinälle ja toinen pitkä sivuseinä alà carport-ratkaisu) pyörävarastolle.
Katto tulee koostumaan 10mm kanavanmuovisesta ja noin 2000mm x 1700mm kokoisesta alasta. Yksi olemassa olevan varaston ulkoseinä toimii kantavana palkkina, ja kolme valettua tolppaa toisessa päässä/pitkällä sivulla, joiden kolme palkkia (95x45) kannattavat kattoa suunnassa varastosta ulospäin.
Kysymykseni kuvaileminen tuntuu melkein vaikeammalta kuin alkuperäinen ongelma
Tässä yritys:
Alla oleva kuva on toisesta katosta - tukeakseen kattoa pitkittäisessä suunnassa, nämä palkit on asetettu kulmateräksellä. Uudessa pyörävarastossani haluaisin välttää kulmaterästä ja sen sijaan "leikata pois" kolmen palkin (95x45) (varastoseinästä kullekin tolpalle) ja asettaa pitkittäiset palkit, kuten esimerkissä liitetyssä kuvassa, (esim. 45x45) siihen.
Ymmärrän, että kantokykyyn vaikuttaa, jos leikkaa 95x45, mutta onko se niin paljon, ettei kannata harkita "leikkaamista" siistimmän ratkaisun saamiseksi?
Asun länsirannikolla, joten äärimmäisiä lumimääriä ei ole kyseessä.
Onko tämä hölynpölyä?! Ymmärrättekö?!
Kiitollinen vastauksista![]()
Jos katto on 2 m leveä, voit käyttää 90x45 poikittain sen sijaan.
Viimeksi muokattu:
Uratoiminnan jälkeen voit vahvistaa palkkia ruuvilla, joka estää sitä halkeamasta urituksen kohdalta.S seerikand sanoi:Hei,
Aloittelija kotirakentajana ilman suoraa kokemusta rakentamisesta olen ryhtynyt rakentamaan kattoa ja siihen liittyviä seiniä (kaksi kappaletta, toinen pääty ja yksi pitkäsivu à la carport-ratkaisu) pyörävarastolle.
Katto koostuu 10 mm kennomuovista ja sen pinta-ala on noin 2000 mm x 1700 mm. Se on olemassa oleva varaston ulkoseinä, joka toimii kantavana palkkina, sekä 3 valettua pylvästä toisessa päässä/pitkällä sivulla, joihin kolme palkkia (95x45) kantavat kattoa varastosta ulospäin.
Kysymykseni kuvaaminen tuntuu olevan melkein vaikeampaa kuin alkuperäinen ongelma
Tässä yritys;
Alla oleva kuva on toisesta katosta - kannattamaan kattoa pituussuunnassa nämä palkit on asetettu kulmaraudoilla. Uudessa pyörävarastossani haluaisin mieluiten välttää kulmaraudat ja sen sijaan "loveta" kolme palkkia (95x45) (varastoseinästä kuhunkin pylvääseen) ja asettaa pituussuuntaiset palkit, kuten liitetyssä esimerkissä kuvassa, (esim. 45x45) siihen.
Ymmärrän, että kantavuuteen vaikuttaa 95 x 45 lovettaminen, mutta onko vaikutus niin merkittävä, että minun pitäisi luopua ajatuksistani "lovettaa" saadakseni siistimpi ratkaisu?
Asun länsirannikolla, joten äärimmäisistä lumimääristä ei ole kyse.
Onko tämä sekavaa?! Ymmärrättekö?!
Kiitollinen vastauksista![]()
No, ajattelin nyt sitä käytännöllistä käsittelyä. Kun teet puusepäntyötä, et saa sitä täysin täydelliseksi, vaan se tulee varmasti olemaan hieman liikaa jossain kohdassa. Ja riittää, että on pieni kohta, ja se on se, mikä tekee pienimmän mitan. Mutta muutin viestiäni, jotta autistit, jotka lukevat ketjua, välttyvät epämukavuudelta.K Kane sanoi:
Toinen vaihtoehto, joka näyttää siistimmältä, on korvata kulmalevy yhdellä (tai useammalla) puupalalla, jotka liimataan/ruuvataan kiinni alapuolelle ja sivuille. Vaakasyinen puu alapuolella ja pystysyiniset sivuilla, eli kolme palaa jokaiseen poikittaiseen palkkiin. Katkaisu- ja jiirisahan avulla on erittäin nopeaa tuottaa nämä puupalat. Esiporaa reiät, jotta ne eivät halkeile ruuvattaessa (ruuvaus on sitä varten, että kaikki pysyy paikoillaan kunnes liima kovettuu/kuivuu). Jollakin tavalla myös minä häiriinnyn kulmalevyistä, jotka tekevät ulkonäöstä "halvan, huolimattoman ja halvan näköisen". Kun niiden toiminta korvataan puupaloilla, jotka täyttävät saman tehtävän, näyttää se sijaan huolitellulta ja siistiltä...
kiitos hyvästä vastauksesta! Tyhmä kysymys; vaakasuora/pystysuora syykuvio...?!L Limpan4all sanoi:Toinen vaihtoehto, joka näyttää tyylikkäämmältä, on korvata kulmalevy puukappaleilla, jotka liimataan/ruuvataan kiinni alapuolelle ja sivuille. Vaakasuora syykuvio alapuolella ja pystysuora syykuvio sivuilla, siis kolme palikkaa jokaiselle poikittaiselle säännölle. Katkaisu- ja jiirisahalla nämä puukappaleet valmistuvat erittäin nopeasti. Esiporaa reiät, jotta ne eivät halkeile ruuvatessa (ruuvaus on tarpeen, jotta kaikki pysyy paikoillaan, kun liima kovettuu/kuivuu). Jollain tavalla minuakin häiritsevät kulmalevyt, jotka tekevät, että se näyttää "nirkoselta, huolimattomalta ja halvalta". Kun heidän toimintonsa korvataan puupalikoilla, jotka täyttävät saman funktion, se näyttää hyvin tehdyltä ja tyylikkäältä...
Ne palat, jotka ovat poikittaisen säännön kummallakin puolella, tulisi olla pystysuunnassa (seisova syy). Sillä välin sen, joka on poikittaisen alla, tulisi olla vaakasuunnassa (makaava syy).
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Bärighet invid vägg
Badrum -
Förlägga golvvärme utan försämrad bärighet och utan att höja 22mm
Värme allmänt -
Samfällighets gångväg 0,5m högre än trädgård vid tomtgräns, vems ansvar för gångvägens bärighet?
Juridik -
Heikkeneekö liimapuupalkin kantavuus, jos siinä on paljon ruuveja?
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Försämrad isolering vid glipa taklist?
Frågor och svar om byggnation

