Tulee olemaan pitkä viesti kaiken kuvaamiseksi..
Olemme ostaneet 70-luvun talon. Talo on rinnetalo, jossa on puolikkaat portaat kerrosten välillä. Molemmat kerrokset ovat maanvaraisella laatalla. Talossa on ollut valettuja rankoja, mutta kaikki on purettu ja koko taloon on asennettu nivellilattia. Mekaaninen poistoilma.
Koimme katsastuksessa heikkoa hajua ja mainitsimme siitä katsastajalle. Hän sanoi, että se oli vanhoja tapetteja ja huonekaluja, jotka voisivat antaa hajua. Hölmöinä uskoimme sen, ostimme ja muutimme sisään. Emme tienneet mitään hajuongelmasta silloin.
Seinät ovat sisäpuolelta kolmeex (joskus kipsillä päällä) raakapontti, eristys, asfaleera, eristys (ei näytä olevan ilmarakoa) ja tiili.
Sokkeli seisoo aluskatteen päällä eikä näyttänyt olevan kyllästetty mitä saatoin nähdä.
Melko pian huomasimme, että vaatteet haisivat.
Ei home, mutta tunkkainen. Pesu etikalla poistaa hajun.
Henkilöt, jotka ovat käyneet meillä ja ovat herkkiä homeelle eivät tunne mitään ja se ei tartu vaatteisiin heti, voi kestää muutaman päivän talossa ennen kuin sen alkaa tuntea.
Jotkut sanovat kun kysyy todella, että he tuntevat hieman vanhan hajun, jotkut eivät tunne mitään.

Meillä on ollut ”asiantuntija” täällä, hän sanoi, ettei hän tuntenut ilkeää ilmaa, vain vanhan talon haju nokeista ja ruoanhajusta. Yksi tila 2 neliömetriä (vaatehuone tila portaiden alla) hän havaitsi hajun keskusteltuani hänen kanssa hetken, että siellä on luultavasti ilkeä haju mitä hän tuntee.
Se on perustuksen vieressä toista talon osaa vasten, noin 1,20 korkea. Siellä on muurattu kevytsoraharkoilla ja rangat suoraan vasten. Olen poistanut sen ja kaiken materiaalin paitsi raakaponttia. Siitä huolimatta se haisee. Se on täysin kuivaa, ei kosteutta.
Ajettu otsonigeneraattorilla ja homeenpoistolla, haisee yhä.
Epäilen, että se on kevytsoraharkoissa, onko jollain kokemusta siitä?

Epäilen, että tämä haju leviää talossa.
Ajattelemme vaihtaa kaikki pinnat mukaan lukien katto talossa, koska haluamme päästä eroon kolmeexista ja kankaasta, mutta pelkäämme hajun tulevan takaisin.

Asiantuntija testasi myös nivellijärjestelmän toimintaa savukynällä. Lattian ilmanvaihtoaukot eivät imeneet savua. Kun avasimme pellit kokonaan ja asensimme korkeimman nopeuden, näki kuinka savua imettiin lattian alle. Tarvitaanko sitä? Voiko valittaa piilevänä virheenä vai olisiko pitänyt testata toiminta etukäteen?
Tuntuu, että poistoilmassa on paha haju.

Olemme asentaneet 2 lisäyssyöttöventtiiliä, koska alakerrassa (70 neliömetriä) olevat olivat lasiterassia vasten ja pienempää mallia.

Olemme remontoineet yhden huoneen ja kun aamulla lähtee sieltä, kohtaa toinen haju (huone maalattu noin 2 kuukautta sitten), kuitenkin olemme tunteneet erittäin heikon hajun vaatteissa, jotka roikkuvat siellä.

Miten olisitte edenneet tässä asiassa?

Mietin kaikkien pintojen vaihtamista, mukaan lukien raakapontin vaihtoehtoinen sulkumaalaus.

Asettaminen tuuletettu matto koko perustamuurille kerrosta 2 varten ventiloimaan mahdollinen haju betonista.

Katsoa jos voin löytää epäkohdat lattiasta nivellijärjestelmän toiminnan parantamiseksi.

Kiitollinen avusta ja kokemuksista tähän liittyen!

Oletko suorittanut oikean otsoni puhdistuksen?
Voisi ehkä olla kokeilemisen arvoista.

Kokemukseni mukaan Tretex usein haisee alussa kuvaamallasi tavalla (tunkkainen mutta ei homeen haju). Olen itse menestyksekkäästi "Tretexsanerat" koko talon, jossa oli "mökkihaju".

• Tykkään
Matlof
  • Laddar…
hscn hscn sanoi:
Kokemukseni mukaan Tretex haisee usein alussa kuvatulla tavalla (tunkkaista, mutta ei hometta). Olen itse hyvällä menestyksellä "Tretex-saneraanut" kokonaisen talon "mökiltä lemuavalta".
Haiseeko se niin paljon, että se tarttuu vaatteisiin?

Ei tarttunut vaatteisiin mitä huomasimme. Tretex vaikuttaa olevan erittäin altis "hajutartunnalle". Meidän talossa se johtui aiempien omistajien elintavoista, huonosta ilmanvaihdosta, pitkään haudutettavista ruoista keittiössä ja tupakoinnista.

A
Nivellilattian tulee olla hyväksytty nivellin asiantuntijan toimesta... Onko sinulla paperit siitä? Ne, jotka asuivat ennen meitä, sanoivat tehneensä tuuletetun lattian, mutta se oli valhe... he eivät olleet tehneet sitä kunnolla.... olivat vain laittaneet tuulettimen ja eristys makasi edelleen suoraan platan päällä, joten ei ollut tuuletusta. Onko yritys poistanut painetut säädöt? Vai onko yksityishenkilö tehnyt sen? Onko teillä paperit siitäkin?

Siellä on nivellilattia eristyksellä ja kunnon tuuletin. Asennus näyttää suoritetulta oikein ja yritys on tehnyt aiemmin useampia lattioita. Säätöpöytäkirjaa emme kuitenkaan ole saaneet.
Näemme kuitenkin, että siellä on jäljellä muutamia koolauksia, joita ei ole poistettu, kun olen purkanut vähän (2 kappaletta). Ne ovat paikoissa, joihin on vaikea päästä. En tiedä, ovatko ne edelleen sisäseinäpalkkien alla.
Olen kuitenkin porannut hieman niihin upotettuihin koolauksiin, jotka olen nähnyt, ja ne näyttävät kuivilta, eivätkä haise niin pahalta. Mielestäni nivellilattian pitäisi tuulettaa haju pois. Kuitenkin omistajan suullisissa tiedoissa on kirjoitettu tarkastusraporttiin, että upotetuista koolauksista on ollut hajuhaittoja, mutta ne on korjattu. Kuitenkin on vaikea todistaa, että haju tulee lattiasta...

• Tykkään
tampe
  • Laddar…
A
M Matteg01 sanoi:
Siellä on nivell-lattia eristyksellä ja kunnollisella tuulettimella. Asennus näyttää oikein tehdyltä ja yritys on tehnyt aiemmin useampia lattioita. Emme kuitenkaan ole saaneet säätöprotokollaa. Näemme kuitenkin, että siellä on joitakin tukirakenteita, joita ei ole poistettu kun revimme vähän (2 kappaletta). Ne ovat paikoissa, joissa on vaikea päästä käsiksi. Emme tiedä, onko niitä jäljellä sisäseinien alaosien alla. Olen kuitenkin porannut vähän upotettuihin tukirakenteisiin, joita olen nähnyt ja ne näyttävät kuivilta, eivätkä haise pahalta. Mielestäni nivell-lattian pitäisi tuulettaa hajua pois. Omistajan suullisten tietojen mukaan katsastuspöytäkirjassa on kirjoitettu, että on ollut ongelmia upotettujen tukirakenteiden hajun kanssa, mutta että se on korjattu. On kuitenkin vaikea todistaa, että haju tulee lattiasta...
Meidän eivät olleet kosteat ollenkaan... Ja usein ne eivät ole sitä. Se on cuprinoli, joka hajotessaan alkaa haista, ja ehkä ne ovat kerran olleet kosteita ja sitten kuivuneet. Saimme vinkin tarkistaa, ettei höylää ole laitettu höyläpaperin alle. Upotetut... teidän pitäisi varmaan poistaa kaikki tryx-kyllästetty varmuuden vuoksi. Se on neuvo, jonka olemme saaneet ja aiomme poistaa viimeisetkin nyt, vaikka emme oikeastaan uskokaan siihen. Meillä on pieni osa jäljellä kylpyhuoneen lattiamme alla alhaalla, ja sen kylpyhuoneen teimme kuntoon noin 4 vuotta sitten.

Kiitos vinkistä, tarkistan myös sylen alta, jos siellä on jotain!

Olen varmaan tarkistanut talon ilmanvaihdon. On olemassa ilmanvaihtoventtiilejä lämmön talteenotolla, nämä toimivat vuorotellen. Kun toinen imee ulos, toinen puhaltaa sisään ja päinvastoin. Vakavin vaihtoehto olisi asentaa oikea ftx.

hscn hscn sanoi:
Kokemukseni mukaan Tretex haisee usein juuri kuten kuvaat alussa (tunkkainen mutta ei homeinen). Olen itse onnistuneesti ”Tretex-puhdistanut” koko talon, jossa oli ”mökkihaju”.
Miten "tretex-puhdistit" talosi? Vaihdoitko kaikki tretexit toiseen materiaaliin vai teitkö sen jollain muulla, vähemmän työläällä tavalla? Itse mietin, vaikuttaako meidän tretex kodin hajuun, mutta kaikki sisäseinät alakerrassa ovat tretexiä, joten niiden vaihtaminen on paljon työtä.

Olen repinyt pois kaiken Tretexin ja korvannut sen remonttikipsilevyllä. Remonttikipsilevy, 6mm, on hieman kalliimpi mutta paljon helpompi työstää verrattuna tavalliseen 13 mm levyyn. On myös joustavampi siellä, missä seinät eivät ole täysin suoria tai ovat kuperat/koonkaarit, kuten on vanhoissa taloissa.

hscn hscn sanoi:
Olen repinyt pois kaiken Tretexin ja korvannut sen remonttikipsillä.
Remonttikipsi, 6mm, on hieman kalliimpaa, mutta paljon helpompaa työskennellä verrattuna tavalliseen 13 mm:ään. Se on myös joustavampaa, jolloin seinät eivät ole täysin suorat tai koverat/kuperat, kuten vanhoissa taloissa.
OK, kiitos vinkistä. Melko laaja remontti/puhdistus.

Mutta
"Lattiaventtiilit eivät imeneet savua. Kun avasimme pellit täysin ja ajoimme suurimmalla nopeudella, nähtiin, että savua imeytyi lattian alle. Ulosvirrasta voi tuntea, että se haisee pahalle."
Eikö tämä olekaan ongelmasi?
Oletan, että jotta Nivell toimisi, sen tulisi olla ohut 'kalvo' ilmaa, joka virtaa koko levyn yli ja ulos toisella puolella maankosteuden kanssa.

tretex ei ole niin kiva, mutta että se haisee, ellei se ole kostunut, sitä en tiedä. Tosin minulla ei ole kovin herkkä nenä :)

Se on melko hyvin kuvattu Nivellin verkkosivuilla:
https://www.nivellsystem.se/produkter/ladda-ner-34603390

spekuloin taloa, jossa on betonilaatta ilman muovia alla, ja luin aiheesta melko perusteellisesti. On tärkeää, että ilmavirtaukset kulkevat oikein eikä niiden tiellä ole mitään. Jos kyseessä on suuri talo, se täytyy jakaa vyöhykkeisiin. Voisit ottaa esiin reiän ja mitata kosteuspitoisuuden lähellä betonia.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.