Puuhaillaan parhaillaan pienen taloprojektin parissa kotona, ja nyt kun on kattotyöt edessä, niin täytyy rakentaa rakennusteline. Yleensähän vuokrataan teline, mutta nyt kun sää on ollut niin huono, on ollut aikaa miettiä vähän, ja silloin minulle tuli mieleen, että voisi ehkä rakentaa itsekin. Onko joku kokeillut?
Edut itse rakentamisessa ovat mielestäni seuraavat:
- Kustannukset saattavat olla melko samat, mutta kaikki materiaali voidaan käyttää uudelleen.
- Hyvä tapa käyttää rakennustyömaalta jäänyttä puutavaraa
- Aina on hauskaa tehdä itse! =)
Minulla on käytännössä rajaton saatavuus kuormalavoihin, joten ajattelin yrittää käyttää niitä kulujen alentamiseksi. Ajattelin jotain tällaista (katso liitetty kuva). Olen säästänyt puutavaraa niin paljon kuin uskallan, haaste on saada se mahdollisimman halvaksi! =). Kuvassa oleva puutavara on seuraava:
vihreä - trallilaudoitus 28x120
keltainen - runkopuu 45x70
punainen - rima 25x5
Jos katsotaan byggmaxin hintoja, hinta on noin 1050kr jos ostaa kaikki puutavarat uutena. Itse asiassa käytetään tietysti ensin kaikki mahdollinen jäännöspuu. Poikittaiset trallilaudoitukset voi esimerkiksi korvata kuormalavan pitkittäisellä puulla, niin säästää sen kustannuksen, riittää vain purkaa joitakin kuormalavoja.
Onko jollakulla parempaa ratkaisua seinäosalle esimerkissä? Ja ehkä tärkeintä kaikesta, uskallatteko käyttää tätä rakennustelinettä?!
Teline ei ehkä olisi kärsinyt etuosan diagonaali tuesta, mutta kysymys kuuluu: TARVITSEEKO se sitä? Se onhan vääntöjäykkä takareunassa, ja lavat ruuvataan kiinni, joten ne antavat merkittävän panoksen myös etureunaan.
Ei ole tarkoitus, että tuntuisi siltä kuin naulaisi kiinteään alustaan, jos haluaa lyödä naulan mihin tahansa paikkaan. Tavoite on olla halvin, mutta ilman, että on riski siitä, että se antaa periksi.
Testasin muuten lavan kantavuutta tänään, kun se lepäsi vain sivutuilla, kuten kuvassa. Meitä oli kaksi miestä hyppimässä keskellä, ja pystyi juuri ja juuri tuntemaan jouston. Positiivisesti yllättynyt!
Fiksu! Se on kuitenkin hullu määrä lasteja vedettäväksi, mutta pystyssä olevat lavat pystyisi laittaa lyhyelle puolelle välitasoksi, se voisi toimia =)
Ei ole ongelma rakentaa luotettava teline rakennusjätteestä ja kuormalavoista. Ongelmat tulevat odottamattomasta tai huolimattomuudesta. Viistoruuvit, jotka ovat ohittaneet kuormalavan, jolloin se ei ole kiinni. Vauriot kuormalavassa, joita ei huomata ajoissa. Jos olet huolellinen rakentaessasi, en näe suurta ongelmaa.
Jos sinulla on nyt niin paljon kuormalavoja, miksi et vain pinoa niitä ja yhdistä jollakin hukkapuulla?
Halvemmaksi se ei kai voi tulla?
Pinotut eu-lavat ovat horjuvia korkeudessa. Lataan paljon lavat, mutta en koskaan haluaisi seisoa 15 lavan päällä ja työskennellä, koska se on liian horjuvaa. Muuten eu-lavan maksimipaino on 1500 kg, joten ne kestävät suhteellisen paljon. Mutta rakennustelineen rakentamista en henkilökohtaisesti koskaan tekisi.
Olen äskettäin rakentanut telineen rakennukselleni. Minulla ei ole tarkkaa tietoa kustannuksista, mutta sillä ei ole suurta merkitystä minun tapauksessani, koska kaikki puutavara käytetään sisäseiniin ym.
Käytin suoraan 45x95 OSB:n kanssa, johon voi astua. Erilaisia lattalistoja ja raakalautaa ristituina ja listana. Tuli erittäin vakaa ja sen pystyi siirtämään tunnissa kahden miehen voimin.
Olen rakentanut kuinka paljon telineitä tahansa puutavarasta, nopeasti ja helposti. Perusta on 3 kpl hyviä telineitä lankkuja, sitten on vain ollut jämäpuuta ja 4" nauloja.
Nauloja ei lyödä täysin sisään, joten ne on helppo vetää ulos taas.
Mitään kuormalavoja en ole koskaan käyttänyt, kuulostaa raskaalta ja kömpelöltä.
Lankut siirretään helposti tarpeen mukaan.
Kuten aiemmin sanottu, risti on vaatimus, se tekee telineestä vakaan kuin graniitti.
Aasiassa rakennetaan telineet pilvenpiirtäjien ympärille bambusta ja märistä köysistä, jotka kutistuvat kuivuessaan.
Lainasin Hakitelineen naapurilta, kun piti maalata, se oli vain raskas, kömpelö ja aikaa vievä verrattuna puutavarasta rakennettuun telineeseen.
Ok, kokeillaanpa uutta versiota. Voimme varmasti olla yhtä mieltä siitä, että Violina sai palkinnon kaikista säästeliäimmästä rakennelmasta, eli pelkillä kuormalavoilla, mutta käytännössä se on tuskin toteutettavissa, erityisesti kun en pääse auton kanssa tässä paikassa. Vaikeaa myös epätasaisella pohjalla. Joten se vaihtoehto ei ole.
Olen ottanut kritiikin huomioon ja lisännyt ristin, sekä muuttanut hieman rakennetta. Tämä on helpompi rakentaa, koska se ei ole riippuvainen seinä koolauksen c-c-mitasta. Luulen, että alamme lähestyä parasta kuormalavaratkaisua ottaen huomioon vakauden, talouden ja rakennettavuuden tekijät.
Hep sanoi:
Spontaani vastaus viimeiseen kysymykseen: Ei.
Oletko edelleen skeptinen?
Minä en epäröisi kävellä sillä, uskon, että tästä tulee todella vakaa, mutta toisaalta en ole koskaan aiemmin edes vaivautunut rakentamaan telineitä, joten tämä on ylellisyyttä joka tapauksessa . Nyt en kuitenkaan ole enää 20-vuotias, joten kiipeilyn haaste kattotuolien ja väliaikaisesti laitettujen tikkaiden keskellä ei houkuttele yhtä paljon kuin ennen.
en tiedä oikein mitä ja onko minulla mitään mielipidettä asiassa, ainoa mitä spontaanisti haluan tuoda esiin on, että sana "snål" on sanavarastossani sana, jolla on negatiivinen sointi.
Erittäin negatiivinen.
en tiedä oikein mitä ja onko minulla mitään mielipidettä asiasta, ainoa asia, jonka haluan spontaanisti tuoda esiin, on se, että sana "snål" sanastossani on sana, jolla on negatiivinen kaiku.
Vahvasti negatiivinen.
Sano sitten ekonomisk. Uskon, ettei kukaan halua käyttää enemmän rahaa kuin on tarpeen telineeseen, joka on kuitenkin vain tilapäinen rakenne. Tavoitteen voinee muotoilla uudelleen siten, että etsin keinoa rakentaa halpa, helposti rakennettava ja vakaa rakennusteline kuormalavoilla, sekä omaksi hyödyksi että avuksi muille, jotka pohtivat samaa asiaa.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.