191 lukukertaa ·
5 vastausta
191 lukukertaa
5 vastausta
Gullringshus 1-kerroksinen Kantava Seinä
Hei,
Voiko liitteenä olevan piirustuksen avulla selvittää, mitkä seinät ovat kantavia?
Seinä kahden 7 neliömetrin makuuhuoneen välillä oli jo poistettu ennen kuin ostimme.
Voiko liitteenä olevan piirustuksen avulla selvittää, mitkä seinät ovat kantavia?
Seinä kahden 7 neliömetrin makuuhuoneen välillä oli jo poistettu ennen kuin ostimme.
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 46 172 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 46 172 viestiä
Poikkileikkauspiirroksen mukaan kattoristikot ovat itsestään kantavia, ja siinä tapauksessa sisäseiniä ei pitäisi olla kantavia. Edellyttäen, että ei ole kyse moduuli- tai elementtirakenteisesta talosta. Kaikkia/suurinta osaa sisäseiniä ei kuitenkaan voi poistaa, koska seinillä on vakauden ylläpitävä tehtävä, esimerkiksi estää taloa liikkumasta tuulen vaikutuksesta, ulkoseinien taipumista ulospäin.
Kiitos paljon vastauksesta!BirgitS sanoi:
Poikkileikkauspiirustuksen mukaan kyseessä on itsensä kantavat ristikko kattotuolit, ja siinä tapauksessa sisäseinät eivät pitäisi olla kantavia. Edellyttäen, ettei ole kyse moduuli- tai elementtitalosta. Toisaalta kaikkia/suurinta osaa sisäseinistä ei voi poistaa, koska seinillä on vakauttava tehtävä, esim. estää talon liikkuminen tuulessa, ulkoseinien taittuminen ulospäin.
Ajankohtaista on poistaa seinä, jonka olen merkinnyt keltaisella kuvaan.
Se, joka on merkitty violetilla, on jo aiemmin poistettu.
Mitä mieltä olet ”keltaisesta” seinästä?

BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 46 172 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 46 172 viestiä
Se voi olla herkkää, kun koko pitkällä sivulla ei ole lainkaan sisäseiniä. On hyvä, että jokin varmistaa, että lattian ja seinän sekä seinän ja katon väli pysyy 90 asteen kulmassa. Voiko jossain olla esimerkiksi puolen metrin seinä, joka on tukevasti kiinnitetty lattiaan, seinään ja kattoon? Jonkinlainen rajaus huoneen eri toimintojen välillä?
Huom! Olen amatööri ja perustan näkemykseni rakennussuunnittelijoiden/arkkitehtien kirjoittamiin viesteihin, mutta saatan olla ymmärtänyt jotain väärin. Jos haluaa taattuja oikeita vastauksia, on syytä kääntyä rakennussuunnittelijan puoleen.
Huom! Olen amatööri ja perustan näkemykseni rakennussuunnittelijoiden/arkkitehtien kirjoittamiin viesteihin, mutta saatan olla ymmärtänyt jotain väärin. Jos haluaa taattuja oikeita vastauksia, on syytä kääntyä rakennussuunnittelijan puoleen.
Minulla oli sama tunne, että talon sama puolisko menettää kaikki sisäseinänsä.BirgitS sanoi:
Se voi olla herkkä paikka, kun koko pitkä seinä on vailla sisäseiniä. On hyvä, että on jotain, joka varmistaa, että lattian ja seinän sekä seinän ja katon välinen kulma pysyy 90 astetta. Voisiko jossain kohtaa olla esimerkiksi puolimetrinen seinä, joka on tukevasti kiinnitetty lattiaan, seinään ja kattoon? Jonkinlainen erottelu eri huoneen toimintojen välillä?
Huom! Olen amatööri ja perustan kommenttini rakennusinsinöörien/arkkitehtien kirjoittamiin teksteihin, mutta voin olla ymmärtänyt jotain väärin. Jos haluaa varmoja oikeita vastauksia, kannattaa palkata rakennusinsinööri.
Olen myös amatööri (jos se ei ole jo käynyt ilmi) ja aion ehdottomasti ottaa yhteyttä ammattilaiseen, jos purkaminen tulee ajankohtaiseksi.
Mutta palautteesi perusteella näyttää siltä, että kannattaa jatkaa eteenpäin kuitenkin.
Ehkä avata portaali "keltainen" seinään sen sijaan, että se purettaisiin kokonaan, vai vaikuttaako sekin liikaa?
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Bärande vägg i Gullringshus SOLRINGEN 531, GLE 47
Planlösningar -
bärande väggar i ett gullringshus byggår 1973
Hustillverkare -
Är väggen bärande? Gullringshus byggt 1966
Planlösningar -
Ovatko seinät kantavia? Gullringshus vuodelta 1963
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Kantava seinä? Yksikerros, Gullringshus, -67 lähtien