7 134 lukukertaa ·
34 vastausta
7k lukukertaa
34 vastausta
Harventaa 21x70 sijaan 28x70?
Hei!
Toivon saavani vastauksia ja apua pohdintoihini.
Olemme aloittamassa makuuhuoneen remontointia ensimmäisessä talossamme, joten olen hieman noviisi.
Olemme päättäneet pari asiaa, joita emme halua muuttaa.
Olemme tänään purkaneet kaiken, ja ainoa jäljellä oleva on 3 mm paksu muovimatto lattialla, joka on lastulevyä.
Sitten muovi kattotuolien kohdalla.
Tämä antaa huonekorkeudeksi 2420 mm.
Olemme ostaneet osan materiaaleista.
Nimittäin 14 mm parketti, joka asennetaan 2 mm vaahdolla.
Sisäkatto koostuu Elittak-levyistä, jotka ovat 12 mm paksuja.
Nämä ovat 12x300x1200.
Joten nämä on kiinnitettävä 300 cc:iin.
Vaatekaapit ovat hyvin määrätietoisia. niiden tulee olla 236 cm korkeita. jossa on ovet eikä liukuovet.
Ongelmani on, että IKEA:n vaatekaapit sanovat vaativan 237 mm pystyasennukseen.
Jos harvennan 28x70:llä, joka on ymmärtääkseni standardi, kun kattotuolit ovat 1200 cc välein.
Silloin huonekorkeus on 2364 mm..
Jos kokoan vaatekaapit ennen lattian asentamista, saamme 2380 mm ja voimme silloin koota ne.
Mutta olen huolissani, että jos ne kallistuvat vähäsen, ovet osuvat sisäkattoon?
Ajatus oli kuitenkin, että jos voi harventaa 21x70:llä, se riittäisi, jolloin korkeus olisi 2371 mm.
Ja pitäisi näin ollen voida koota ne lattian asentamisen jälkeen.
Katon paino on 8 kg/m2 ja huoneen pinta-ala on 15 m2.
Joten se on noin 120 kg sisäkattoa.
Mitä luulette kaikki täällä?
Mitä tekisitte minun tilanteessani?
En halua ehdottomasti matalampia vaatekaappeja. enkä myöskään halua olla asentamatta lattiaa vaatekaappien alle...
Toivon saavani hieman tukea ja apua täällä.
Toivon myös, että olen laittanut tämän oikeaan forumin osioon!
Kiitos etukäteen!
/Robin
Toivon saavani vastauksia ja apua pohdintoihini.
Olemme aloittamassa makuuhuoneen remontointia ensimmäisessä talossamme, joten olen hieman noviisi.
Olemme päättäneet pari asiaa, joita emme halua muuttaa.
Olemme tänään purkaneet kaiken, ja ainoa jäljellä oleva on 3 mm paksu muovimatto lattialla, joka on lastulevyä.
Sitten muovi kattotuolien kohdalla.
Tämä antaa huonekorkeudeksi 2420 mm.
Olemme ostaneet osan materiaaleista.
Nimittäin 14 mm parketti, joka asennetaan 2 mm vaahdolla.
Sisäkatto koostuu Elittak-levyistä, jotka ovat 12 mm paksuja.
Nämä ovat 12x300x1200.
Joten nämä on kiinnitettävä 300 cc:iin.
Vaatekaapit ovat hyvin määrätietoisia. niiden tulee olla 236 cm korkeita. jossa on ovet eikä liukuovet.
Ongelmani on, että IKEA:n vaatekaapit sanovat vaativan 237 mm pystyasennukseen.
Jos harvennan 28x70:llä, joka on ymmärtääkseni standardi, kun kattotuolit ovat 1200 cc välein.
Silloin huonekorkeus on 2364 mm..
Jos kokoan vaatekaapit ennen lattian asentamista, saamme 2380 mm ja voimme silloin koota ne.
Mutta olen huolissani, että jos ne kallistuvat vähäsen, ovet osuvat sisäkattoon?
Ajatus oli kuitenkin, että jos voi harventaa 21x70:llä, se riittäisi, jolloin korkeus olisi 2371 mm.
Ja pitäisi näin ollen voida koota ne lattian asentamisen jälkeen.
Katon paino on 8 kg/m2 ja huoneen pinta-ala on 15 m2.
Joten se on noin 120 kg sisäkattoa.
Mitä luulette kaikki täällä?
Mitä tekisitte minun tilanteessani?
En halua ehdottomasti matalampia vaatekaappeja. enkä myöskään halua olla asentamatta lattiaa vaatekaappien alle...
Toivon saavani hieman tukea ja apua täällä.
Toivon myös, että olen laittanut tämän oikeaan forumin osioon!
Kiitos etukäteen!
/Robin
Sanoisin, että se on huono idea. Ei 21x70 harventaminen, se ehkä toimii. Mutta ovien ulottuminen juuri kattoon asti luulen aiheuttavan ongelmia. Sahaa vaatekaappi pohjasta, 20 mm matalampi jalusta ei kai haittaa? Upotussahalla kiskolla se on helposti korjattavissa. Varaumalla, koska en tiedä tarkalleen miltä vaatekaapit näyttävät.
Ehkä olisi pitänyt liittää mitkä vaatekaapit ne ovat.
Ne ovat nämä : https://www.ikea.com/se/sv/p/pax-garderobsstomme-vitlaserad-ekeffekt-vitlaserad-ek-30183989/
Samaan aikaan IKEA itse sanoo, että 237 riittää sen pystyasennossa kokoamiseen, ja silloinhan sen pitäisi onnistua, jos vain saan sen 237..?
Ne ovat nämä : https://www.ikea.com/se/sv/p/pax-garderobsstomme-vitlaserad-ekeffekt-vitlaserad-ek-30183989/
Samaan aikaan IKEA itse sanoo, että 237 riittää sen pystyasennossa kokoamiseen, ja silloinhan sen pitäisi onnistua, jos vain saan sen 237..?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
21x70 kattotuolit c/c 1200 eivät ole hyviä. Käytä sen sijaan 21x170 lautoja, se on täysin verrattavissa 28x70:een.
Kiitos!J justusandersson sanoi:
Etkö usko, että se voisi toimia, jos kokoaa vaatekaapit ennen lattian laittamista ja nostaa ne sitten lattialle?
Vai onko niin, että ne vaativat korkeuden avatakseen ovet jne.?
Voisiko mahdollisesti käyttää 21x145?
170 tuntuu todella leveältä haha!
Kuinka paljon eroaa lujuudeltaan?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Oma yleinen kokemukseni on, että ei pitäisi olla liian pieniä marginaaleja korkeudessa. Onko se tässä olennaista, en tiedä. 21x170 vastaa 28x70:ää 100 %, näin laskin sen. Jäykkyysmielessä 21x145 on 70 % näistä mitoista. Yksi vaihtoehto on ottaa 21x95 ja halkaista se puoliksi ja liimata ne sitten uudelleen yhteen. Vähän askartelua, mutta pitäisi tulla hyvä.
Ei, niin se on varmaankin marginaaleilla. Siksi tarvitsen todennäköisesti jonkinlaista "gles" 21mm paksuudella, jotta saan valmiin 237,1 cm, eli silloin jää 1 cm ylimääräistä valmiin vaatekaapin päälle.
Voiko 70 % jäykkyys riittää kantamaan 120 kg sisäkattoa yhteensä 15m2?
Ja pitäisikö käyttää esimerkiksi 4,5x60 mm ruuveja pitämään ne ylhäällä?
Se, että halkaisee, kuulosti liian monimutkaiselta haha, mutta puhtaasta mielenkiinnosta: tuleeko lautasta paljon jäykempi vain siksi, että se on haljennut ja sitten liimattu?
Voiko 70 % jäykkyys riittää kantamaan 120 kg sisäkattoa yhteensä 15m2?
Ja pitäisikö käyttää esimerkiksi 4,5x60 mm ruuveja pitämään ne ylhäällä?
Se, että halkaisee, kuulosti liian monimutkaiselta haha, mutta puhtaasta mielenkiinnosta: tuleeko lautasta paljon jäykempi vain siksi, että se on haljennut ja sitten liimattu?
Huomioi myös, että lattiat ja katot eivät ole koskaan täysin suoria ja tasapainossa. Ei tarvita paljonkaan, jotta muutaman millimetrin marginaali katoaa.
Asensin kerran 8 ikea 236 vaatekaappia yläkertaan, jonka huonekorkeus oli noin 237 cm. Muistaakseni runkojen korkeus oli 2365 mm. Lopulta jouduin leikkaamaan useimmat rungot alareunasta, jotta ne mahtuivat paikalleen. Ei sinänsä ongelma, mutta vähän ylimääräistä askartelua.
Asensin kerran 8 ikea 236 vaatekaappia yläkertaan, jonka huonekorkeus oli noin 237 cm. Muistaakseni runkojen korkeus oli 2365 mm. Lopulta jouduin leikkaamaan useimmat rungot alareunasta, jotta ne mahtuivat paikalleen. Ei sinänsä ongelma, mutta vähän ylimääräistä askartelua.
Niin se voi myös olla..N nybyggarn3 sanoi:Huomioi myös, että lattia ja katto eivät ole koskaan täysin suoria ja tasaisia. Ei tarvita paljon ennen kuin muutaman millimetrin marginaali katoaa.
Asensin kerran 8 kpl IKEAn 236 vaatekaappia yläkertaan, missä katon korkeus oli noin 237 cm. Kuten muistan, rungot olivat 2365 mm korkeita. Lopulta jouduin lyhentämään useimpia runkoja alareunasta, jotta ne mahtuisivat. Ei itsessään ongelma, mutta vähän ylimääräistä askartelua.
Luulen, että teen näin.
Teen harventamista 21:n mukaan justuksen vastausta noudattaen.
Sitten toivon, että se toimii. Muuten leikkaan 1 cm sokkelista hätävarana.
Olisitteko poistaneet muovimaton, joka minulla on tänään pohjassa?
Se on liimattu lastulevyyn... tuntuu siltä, että se voisi irrottaa paloja lastulevystä ja vain aiheuttaa enemmän työtä?
Että se on paljon työtä vain 3 mm säästämiseksi?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Myöskään 28x70 ei ole mikään jäykkyyden ihme. Ajaisin 21x170.