Miten jiirisahataan kattolista portaikon kulmassa niin, että se sopii oikein? Olen yrittänyt monella tavalla, mutta siitä ei tule hyvää. Laitan mukaan kuvan. Sekä lattia- että kulmalistan olen tehnyt, mutta tämä tuntuu olevan sellainen, että se on voittanut minut.
Vaikea lista kahdessa kulmassa. Minulla ei ole "oikeaa" ratkaisua. Mutta olen nähnyt, että jotkut jakavat kulman siten, että teet tavallisen 45/45 kulman kulmassa ikään kuin sitä ei pitäisi myös kallistaa alaspäin. Tämä kiilan muodossa, jossa pohja on 0. Kiilan toinen puoli jaetaan kulmaan liittyvän listan kanssa alhaalta eli noin 22,5.
Toinen ratkaisu on laittaa kulmalohko. Ehkä ei toivotuin ratkaisu, mutta voi olla todella tyylikäs, jos löytää tai valmistaa oikean tyylisen.
Yksi vaihtoehto on työskennellä kahden pienen passbitarin kanssa. Näiden tehtävänä on toimia mallina, jotta löydät oikean kulman. Passbitarit työstetään raspilla, kunnes olet tyytyväinen. Sen jälkeen yrität säätää sahaa niiden mukaan. On useita vaiheita, (koesahaus, kunnes saha on oikein säädetty), ennen kuin oikea lista asetetaan sahaan, jolloin ei tule yllätyksenä, että se sopii.
Katkaisusaha ja käytä hukkapalaa, jota sahaat kunnes se sopii oikein (pidä saha käden ulottuvilla) ja sitten otat pitkän kappaleen, kun saha on asetettu. Varmista, että ensimmäinen kappale on todella oikeassa paikassa, kulman keskellä, millimetrin virhe ja on mahdotonta onnistua siististi.
Ongelma on, että leikkauspinnat eivät ole yhtä pitkiä, joten on täysin mahdotonta saada ne sopimaan yhteen hyvin.
Samaa mieltä, mutta jos tekee kuten aiemmin kirjoitin, huomaa, että yläpuolisella viilalla viimeistely tai viilaaminen alaosan päällä on tarpeen. Siinä saa vähän maalia laittaa pinnalle, juuri kulmaan.