Edellisessä ketjussani autoitte minua ilmanvaihdon kanssa, joka tuli kuumaksi aiheeksi remonttihakemuksessani hallitukselle. Halusin rakentaa suoran seinän muuttaakseni pienen yksiöni kaksioksi, ja monien epämukavien sähköpostien, kutsumisieni asioiden sekä 5000 kr teknikko- ja lausuntokulujen jälkeen he vihdoin hyväksyivät sen – olipa helpotus, ajattelin (olin väärässä jatka lukemista...)!
Ventilaatioinsinöörien tekemässä piirustuksessa he olivat rastittaneet seinän, joka pitää ylhäällä nykyistä "ventilaatiorasiaa", mikä olen ymmärtänyt, että sitä ei tarvita. Ajattelin siis ehkä purkaa seinän A vapauttaakseni säilytystilaa, kun asuu niin pienesti. Sen lisäksi on toinen noin 10 cm seinä B, jossa näyttää olevan jotain mystistä, koska sisämuodonsa (katso alla oleva kuva). Sen seinän osaan ajattelin sijoittaa makuuhuoneen oven.
Kun koputtaa molempiin seiniin, ne kuulostavat pehmeältä kuin kipsiseinä. Tilasin kerrospiirustukset rakennus- ja paikkapalvelusta, eikä siellä ollut edes seinää B (katso alla oleva kuva), eikä ollut mainintaa, onko seinä A kantava. Otin mukaan sekä kirvesmiehen että sähköasentajan (maksaa rahaa), he eivät tienneet sisältöä (ei ainakaan sähköä), epäilimme vesiputkia ja tarkistimme LVI-piirustuksesta, ei löytynyt mitään. Sekä käsityöläiset viittasivat kysymään yhdistykseltä - heidän on pakko tietää.
Kuuntelen tietenkin asiantuntijoita ja esitän yleisen kysymyksen yhdistykselle, mutta sitten helvetti repeää!!! Minut tekee tyhmäksi jälleen, ja epäystävälliset vastaukset tulevat "miten voimme tietää, mitä sinulla on seinissäsi" jne. Nyt he uhkaavat perua hakemuksen. Lisäksi he vaativat, että tuon paikalle rakennusinsinöörin. Tämä hakemus on maksanut minulle valtavasti rahaa ilman vertaa. Olen luullut, että säännöstö sanoo, että ei-kantavia seiniä saa muuttaa ja kyse on enemmän muodollisuudesta ilmoittaa yhdistykselle.
Voitteko ystävällisesti auttaa minua, ovatko seinät kantavia? / Surullinen kana
Edellisessä ketjussa autoitte minua ilmanvaihtoon liittyen, mikä oli kuuma kohta remonttihakemuksessani hallitukselle. Halusin rakentaa suoran seinän muuttaakseni pienen yksiöni kaksikoksi. Monien epämiellyttävien sähköpostien, nimittelyn sekä teknikon lausunnon ja 5000 kruunun jälkeen he viimein hyväksyivät sen - ajattelin, mikä helpotus (olin väärässä, lue eteenpäin...)!
Ilmanvaihtoteknikoiden tekemässä piirustuksessa he olivat merkinneet seinän, joka tukee nykyistä "ilmanvaihtolaatikkoa", jonka koin olevan tarpeeton. Ajattelin siis ehkä purkaa seinän A vapauttaakseni lisää säilytystilaa, kun asuu näin pienesti. Lisäksi on toinen, noin 10 cm seinä B, joka näyttää sisältävän jotain mystistä muotonsa vuoksi (katso kuva alla). Ajattelin sijoittaa makuuhuoneen oven osaan sitä seinää.
Kun koputtaa molempia seiniä, ne kuulostavat pehmeiltä kuin kipsiseinä. Tilasin kerrospiirrokset rakennus- ja paikkapalvelusta ja siellä ei ollut edes olemassa seinä B (katso kuva alla), eikä ilmaistu, onko seinä A kantava. Pyysin paikalle sekä puusepän että sähköasentajan (maksaa rahaa), he eivät tienneet sisältöä (ei ainakaan sähköä), epäilimme vesiputkia ja tarkistimme LVI-piirroksen, ei mitään siellä. Molemmat käsityöläiset viittasivat kysymään yhdistykseltä - heidän täytyy tietää.
Tietenkin kuuntelen asiantuntijoita ja esitän yleisen kysymyksen yhdistykselle, mutta sitten helvetti repeää!!! Minua pidetään jälleen typeränä, ja tyly vastaukset satelevat "kuinka me voimme tietää, mitä sinulla on seinissäsi", jne. Nyt he uhkaavat peruuttaa hakemuksen. Sen lisäksi he vaativat nyt, että kutsun paikalle rakennusohjaajan, tämä hakemus on maksanut minulle uskomattoman paljon rahaa. Olen luullut, että säännöissä sanotaan, että ei-kantavia seiniä saa muuttaa ja se on enemmän muodollisuus ilmoittaa yhdistykselle.
Voitteko ystävällisesti auttaa minua, ovatko seinät kantavia? / Surullinen kana
[kuva]
[kuva]
Muista, että se ei ole asuntosi, siksi he ovat kiinnostuneita.
Se mitä ilmastointiteknikko on rastinut yli, on tuloilmaventtiili katon yläpuolella, EI seinässä. Saattaa olla, että seinä B:n aukon yläpuolella on palkki.
Seinä A ei ole kantava minun silmissäni.
Mutta seinä B voi olla, voi olla pilari oudossa kulmassa.
Miten tiedän, ovatko ne kantavia? Hallitus ei näköjään tiedä mitään, onko se todellakin näin? Minkä ammattiryhmän voi ottaa yhteyttä saadakseen apua.
Miten tiedän, ovatko ne kantavia? Hallitus ei ilmeisesti tiedä mitään, pitäisikö sen todella olla näin? Minkä ammattiryhmän voi ottaa yhteyttä saadakseen apua.
Rakennusinsinööri/rakennesuunnittelija ratkaisee sen puolestasi.
En nyt tiedä, missä päin Ruotsia sinulla on asunto. Mutta käy osoitteessa sbr.se niin löydät varmasti jonkun läheltäsi.
Rakennusinsinööri/-suunnittelija ratkaisee sen puolestasi.
En tiedä missä päin svearikea asuntosi on. Mutta käy sbr.se-sivustolla, niin voit varmasti löytää jonkun läheltäsi.
Tiedätkö kuinka paljon minun täytyy maksaa ? Asun Tukholmassa
Miten tiedän, ovatko ne kantavia? Hallitus ei ilmeisesti tiedä mitään, pitäisikö sen todellakin olla niin? Minkä ammattiryhmän kanssa voi ottaa yhteyttä saadakseen apua.
Miksi "hallitus", joka on naapureitasi, tietäisi enemmän asuntosi rakenteista kuin sinä itse, joka asut siinä?
Kycklingen sanoi:
Miten tiedän, ovatko ne kantavia? Hallitus ei ilmeisesti tiedä mitään, pitäisikö sen todellakin olla niin? Minkä ammattiryhmän kanssa voi ottaa yhteyttä saadakseen apua.
Haluan vain korostaa, että hallitus on naapureitasi, jotka tekevät tehtävän vapaaehtoistyönä (symbolisella palkkiolla tai ilman). Usein uudet kokemattomat jäsenet luulevat, että se on jokin ammattiryhmä, ja heillä on kohtuuttomia odotuksia, ikään kuin se olisi kokopäivätyö. Keskustelisin teknisemmät asiat kiinteistönhoitajan kanssa, jos teillä on joku ulkopuolinen sellainen. He yleensä pystyvät löytämään rakennesuunnittelijan, joka voi tutkia asiaa. Tietenkin sinun kustannuksellasi.
Koska asut Tukholmassa, suosittelisin aloittamaan kirjautumalla sisään Stadsbyggnadskontoret-sivustolle ja etsimällä rakennuspiirustukset kiinteistöstä, erityisesti kerrostasoltasi. Mutta perustuen niihin piirustuksiin ja kuvaan, jotka olet ladannut, pidän lähestulkoon poissuljettuna, ettei kantava seinä asunnossasi olisi betonia. Koska listaa puuttuu seinästä B, mietin, onko se mahdollisesti rakennettu myöhemmin, jonkun aikaisemman omistajan toimesta.
On monimutkaista remontoida, ellet työskentele ammattimaisesti sen parissa, sinun täytyy itse selvittää, mitä määräykset koskevat, olipa kyse kantavista seinistä tai ilmanvaihdosta. Samalla oppii jotain jokaisesta projektista
Tyttäreni muutti kotoa tänä keväänä, hän opettelee myös kantavista seinistä ja siitä, miten hän voi selvittää asian. Hän on myös oppinut, että erilaiset seinät tarkoittavat erilaisia tapoja ripustaa tauluja. Ja että hallinto ei osaa niin hirveästi enempää kuin hän itse.. Tällä hetkellä hän uskoo kuitenkin, että äiti osaa
Tiedätkö kuinka paljon joudun maksamaan ? Asun Tukholmassa
Ottaen huomioon, että yrittäjien tuntipalkka Tukholmassa on korkea, en yllättyisi, jos se olisi yli 1000 kr/h. Mutta sen tietävät varmasti toiset paremmin.
On mahdotonta sanoa varmuudella annettujen tietojen perusteella, onko seinä b kantava vai ei. Voit yrittää löytää K-piirustuksia ja jaettuja tietoja.
Olisin kuitenkin varovainen luottaessani täysin henkilöön, jonka tietoja ja kokemusta et voi varmistaa.
Siksi sbr.se.
Mitä määräykset sanovat ei-kantavista seinistä; täytyykö minun todella palkata suunnittelija antamaan lausunto 10 cm seinän purkamisesta?
Sen tekeekö hallitus, ulkopuoliset ylläpitäjät tai rakennus-/palvelupiirustukset eivät voi kertoa onko se kantava seinä. Onko todella niin, että kukaan ei tiedä? Kuulostaa todella oudolta, voin ymmärtää ettei hallitus tiedä, mutta entä ylläpitäjä? Vai eikö kukaan tiedä kantavista seinistä kun rakentaa Tukholmassa?
Mitä säädökset sanovat ei-kantavista seinistä, täytyykö minun todella palkata insinööri, joka antaa lausunnon 10 cm seinän purkamisesta?
Sitten ei voinut hallitus, ulkopuoliset hoitajat tai rakenne/piirustukset sanoa, onko se kantava seinä. Onko todella niin, ettei kukaan tiedä? Kuulostaa tosi kummalliselta, voin ymmärtää että hallitus ei tiedä mutta sitten hoitajat? Tai ettei kenelläkään ole tietoa kantavista seinistä kun rakennetaan Tukholmassa?
Mutta, miksi et vain avaa seinää ja katso itse?
Usein voi nähdä, onko seinä kantava, jos katsoo miten se on rakennettu.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.