Olemme suunnittelemassa erikoisrakennusta ja tarvitsemme apua taitavalta suunnittelijalta/insinööriltä mitoittamaan ja laskemaan seuraavan konseptuaalisen rakennuksen kattotuolit:
Talo on noin 10 x 10,5 metriä, jossa on kaksi asuinkerrosta ja parvikerros, jossa jänneväli on enintään 10 metriä. Meillä on useita huoneita asuinkerroksissa, mutta haluamme mielellämme välttää rajoittamasta tarkkaa pohjapiirrosta päättämällä etukäteen, missä kantavat seinät sijaitsevat. Mietimme siksi, voisiko käyttää esimerkiksi kahta poikittaista teräspalkkia kussakin kerroksessa (tai enemmän?) kantamaan ja käytännössä pienentämään jänneväliä 5 metriin.
Meidän tarvitsee ymmärtää kattotuolien mitat, kuten kattotuolien/kerroslaattojen paksuus, jotta tämä on mahdollista ja mahdolliset muut rajoitukset, jotta voimme edetä yksityiskohtaisemmassa pohjapiirroksessa. Kuvassa annetut mitat ovat ne, jotka haluaisimme "lukita".
En usko teräspalkkien ratkaisuun. 10,5 metrin jänneväli tekee niistä valtavia. On parempi tehdä koko kattotuolit, mukaan lukien lattian palkit, liimapuurakenteella. Yläosat todennäköisesti noin 90x315, alaosat ehkä 215x405. Korotettu seinälinja vaatii vinotuet (merkitty punaisella muokkauksessani). Koko projekti, mukaan lukien mitoitus, tulisi jättää kattotuolitehtaalle. 45° kattokaltevuus helpottaa jalanrakenteen mitoitusta.
1) Jänneväli on 10m, ei 10,5m (mutta tuskin on suurta merkitystä)
2) Olen samaa mieltä, että teräspalkit eivät ole vielä täysin mietittyjä, MUTTA ajatus oli, että nämä kaksi poikittaista kiinnitettäisiin pystysuoriin teräspalkkeihin pohjalevyä vasten. Eräänlaisena:
XXXXX
X. X
XXXXX
X. X
X. X
pohjalevy
=> näiden kantavuus täytyy kai olla vähintään yhtä suuri kuin ulkoseinien tai olenko väärässä?
=> eikö tällöin "käytännöllinen" jänneväli pienene 5m:iin? ja senhän pärjää ilman liimapuuta?
3) Liimapuuratkaisulla: Tarkoitatko, että välipohjan mitat kasvavat 315+ ja 400+? Haasteena tässä on, että se vie huonekorkeutta... Kun ennen rakennettiin taloja, eikö liimapuuta ollut ja silti se tuntui onnistuvan?
Jopa 5 m jänneväli vaatii liimapuuta (tai masoniittipalkkeja tai kertopalkkeja). Uskon, että teräksen käyttäminen kattoristikoissa tekee siitä tarpeettoman monimutkaista ja kallista. Rakennuskorkeus ei ole varmaankaan ongelma, kun rakennat uutta? Amerikkalaiset arkkitehdit saivat vastauksen "The sky is the limit", kun he kysyivät, kuinka korkealle he saavat rakentaa. Ero entiseen on mielenkiintoinen. Toisaalta käytettiin tukkeja paljon jykevämmissä rakenteissa kuin mitä on tänään saatavilla, toisaalta hyväksyttiin paljon enemmän joustoa lattioissa. Lisäksi tietoisuus siitä, kuinka puun lujuus heikkenee kosteuden ja pitkäaikaisen kuormituksen vuoksi, ei ollut kovin hyvä.
Rakennuskorkeus on ongelma asemakaavan ja huonekorkeusvaatimusten vuoksi. Olen valmis maksamaan korkeampia kustannuksia (esim. teräspalkit, liimapuuta jne.) rajoittaakseni välipohjan paksuuden enintään noin 300 mm:iin, jos se on mahdollista. Olen myös kiinnostunut siitä, millaiset kattotuolien mitat ovat, koska tämä vaikuttaa sisäpuoliseen tilavuuteen/pinta-alaan.
Jos muuten ostaa rungon pystytettynä talotoimittajalta, voivatko he auttaa rakennusratkaisuissa?
Minulla on vain yksi kommentti/kysymys yhdestä mitasta, arvaan, että 70 cm yläpuolelta palkistosta kattoon on, koska haluatte luokitella sen ullakoksi, eikä sitä luokiteltaisi kaksikerroksiseksi. Olen puhunut kunnassani tästä ja saanut vastauksen, että katon linja tulee vetää, kun kattotyöt on tehty eli laskea raakapontista ja mahdollisesta rimoista ja kattotiilistä katon yläpuolella, muuten se on 70 plus noin 10 cm, mikä voisi luokitella talon kaksikerroksiseksi. Itse mietin kattorakenteita, ja onhan se helpompaa ja antaa paremman korkeuden laskea kattoparrun katon linjasta, kuten on tehty omassa piirustuksessasi, haluaisin itse tehdä näin.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.