Olen laittanut XPS:ää (från byggmax) terassin alle, kun rakensin lasitetun kuistin. Monien vinkkien ja neuvojen perusteella foorumilta ja muualta.

Mutta nyt kun olen valmis, törmäsin tietoon, että XPS on erittäin helposti syttyvä/palovaarallinen materiaali.

Haluaisin oikeastaan vain tietää, olisiko minun pitänyt tehdä jotain toisin vai näyttääkö tämä hyvältä. Laitoin XPS-levyt olemassa olevien tukitukien väliin hieman kallistettuna, jotta mahdolliset nesteet voivat valua pois, sekä 0,5-1 cm päähän terassilaudasta.

Näin sanoo pelastuslaitoksen palotekniikan insinööri Storgöteborgissa:

"Paloluokka F tarkoittaa, että tuote ei täytä mitään palovaatimuksia tai sitä ei ole testattu. Nykyisessä voimassa olevassa BBR:ssä on näin ollen yleensä luokka E alin taso, joka vaaditaan, kun materiaalin ominaisuuksille asetetaan vaatimuksia. Kuitenkin muita materiaaleja voidaan joissakin tapauksissa käyttää, jos ne rakennetaan sisään tai muuten suojataan. Tällaisessa ratkaisussa on kuitenkin huomioitava, että luokittelematonta materiaalia suojaavan materiaalin on täytettävä BBR:ssä asetetut vaatimukset eikä se saa lisätä alapuolella olevan materiaalin syttymisriskiä.

Mikä vaatimus koskee, riippuu jälleen siitä, minkä rakennusluokan ja missä tilassa materiaali on.

Meillä ei valitettavasti ole mahdollisuutta antaa tarkempia vastauksia erityisiin kysymyksiin, mutta suosittelemme ottamaan yhteyttä paloteknisesti pätevään konsulttiin, jos sinulla on jatkokysymyksiä erityistapauksestasi."

Pitäisikö täydentää jollain tavalla?

Tässä on joitain kuvia! Kiitos :)
Inglasad uterum pågår, XPS-isolering lagd mellan reglar under trall. Soligt väder. Verktyg och material runt omkring. Inglasat uterum med XPS-skivor under trallgolvet, några verktyg och byggmaterial ligger på golvet.

(Kysyin alun perin Trädgård & Utomhus › Altan & Uteplats, mutta tajusin, että se oli luultavasti väärä osa foorumia)

Se ei taida olla optimaalinen ratkaisu, pelkään. Voisi kuvitella, että kipinä grillistä avoimen liukupaneelin ulkopuolella voisi sytyttää solumuovin, jos huono tuuri käy. Kivivillapohjainen maalevy ja tuulensuojaolki kenties olisivat olleet parempia. Sen avulla voit lisäksi hyvällä omallatunnolla laittaa eristyksen kiinni puutukiin ja saada koko rakenteen tuulenpitäväksi ja huomattavasti lämpimämmäksi kuin XPS:n ja raon kanssa. Tietenkin on oltava tuuletus alapuolella ja viherhuoneessa, mutta kuten tavallista, tuuletuksen tulee olla joko säädelty tai oikein mitoitettu, ei hallitsemattomasti vapaasti puhaltava.

F fb35523 sanoi:
Se ei taida olla optimaalinen ratkaisu, pelkään. Voisi kuvitella, että kipinä grillistä avoimen liukuoven ulkopuolella voisi sytyttää solumuovin, jos huono tuuri käy. Kivivillapohjainen maanvara ja tuulensuojapaperi ehkä olisivat olleet parempi vaihtoehto. Sen kanssa voit myös hyvällä omallatunnolla asettaa eristyksen puurunkojen viereen ja saada koko rakenteen tuulenpitäväksi ja huomattavasti lämpimämmäksi kuin XPS:n kanssa ja raolla. Tietenkin alapuolella ja kuistilla on oltava tuuletus, mutta kuten tavallista, tuuletuksen on oltava joko säädettyä tai mitoitettua oikein, ei hallitsematonta vapaata ilmaa.
Tuhannet kiitokset vastauksestasi, melkein epäilin että tällainen vastaus tulisi! Valitettavasti olen nähnyt useita ehdotuksia valitsemastani ratkaisusta (täällä foorumilla).

Onko jotain muuta vaihtoehtoa mielestäsi kuin purkaa ja tehdä kaikki uudelleen?

Lasinen kuisti, jossa on harmaat sohvatyynyt, musta pöytä ja puulattia. Taustalla on ulkoseinä, jossa roikkuvat lamput.

Rickard.
Älä grillaa lähellä tai tee muita tulenarkoja toimintoja siellä. Xps ei ole helposti syttyvä, mutta ei tietenkään ole hyvä palavassa rakenteessa, jossa se voi ruokkia tulta, mutta se ei pala hyvin itse.

En tietenkään tiedä tarkalleen, mitä tämä on, mutta se on luultavasti samankaltaista.

• Tykkään
fekberg
  • Laddar…
Rickard. Rickard. sanoi:
Älä grilla lähellä tai tee muita helposti syttyviä toimintoja siellä. Xps ei syty helposti, mutta ei tietenkään ole hyvä palokaaviossa, jossa se voi ruokkia tulta, mutta ei se itse pala hyvin.

[media]
En tietenkään tiedä tarkalleen, mitä tämä on, mutta se on luultavasti samanlainen.
Mielenkiintoinen video, ja vielä mielenkiintoisempia kommentteja!

XPS sijaitsee vain katetun terassin alla eikä mikään ole paljastettuna ulkopuolella. Koko rakenteen ympäri on reglar.

Muutama pohdinta:
- Olisiko pitänyt laittaa suodatinkangas/tuulensuojapaperi lautojen ja XPS:n väliin?
- Onko olemassa säänkestäviä terassimattoja, jotka on käsitelty palonestoaineella, pitäisikö ehkä olla sellainen?

Vai pitäisikö vaan purra happamaan omenaa, repiä XPS irti ja vaihtaa se. Ei uskalla tuskin sytyttää tuikkuakaan lähellä :)

Luulen, että liioittelet pelkoa hieman, monet materiaalit ovat enemmän tai vähemmän helposti syttyviä. Näyttää siltä, että sinulla on pari hienoa helposti syttyvää tyynyä ja pehmustetta ulkokalusteissa esimerkiksi. Ota käyttämäsi levyn palanen ja tee oma testi, eri tuotemerkit voivat käyttäytyä eri tavalla. Oletan, ettet aio ryhtyä kaasu- tairomaanipolttimella suoraan ulkoiluhuoneessa.

• Tykkään
pennybridge ja 1 muu
  • Laddar…
F fekberg sanoi:
Tuhannet kiitokset vastauksestasi, melkein epäilin, että sellainen tulisi! Valitettavasti olen nähnyt useita ehdotuksia valitsemalleni ratkaisulle (täällä foorumilla).

Onko jotain muuta vaihtoehtoa, jota suosittelisit, kuin purkaa ja tehdä kaikki uudelleen?

[kuva]
Riskit ovat pienet, mutta on myös ymmärrettävä, että videota kaasupolttimella ei voi verrata kunnolla syttyneeseen tulipaloon, jossa lämpö aiheuttaa kaikista materiaaleista palokaasuja. Jos sinulla olisi ollut videon XPS (?) 300-asteisessa uunissa ennen kuin katsoit sitä olisi kunnon tulipalo! Se on se ympäristö, joka syntyy paikallisesti tulipalon alussa. Olet varmaan huomannut, että yksi polttopuu on vaikea saada syttymään, mutta jos sinulla on 3-4 kappaletta lämmittämässä toisiaan, siitä syntyy mukava tulipalo.

En oikeastaan tiedä mitään paloturvallisuusmääräyksistä, mutta ihmettelen, onko sellainen ratkaisu jopa kielletty. Vähintäänkin sinun tulisi olla yhdistetyt palovaroittimet terassilla ja sisätiloissa, jotta saat varhaisen varoituksen, jos jotain tapahtuisi. En usko, että suurin paloriski tulee ulkoa sisälle, mutta jos pahin tapahtuisi ja johdot seinässä syttyisivät palamaan ja palaisivat läpi, terassi voi aiheuttaa, että vahingot kasvavat tarpeettomasti.

Edit: löysin tämän: "Monet luulevat, että solumuovi on turvallista rakentamiseen, koska se on sallittu, mutta materiaalia käytetään nykyään siten, että se aiheuttaa suuren palovaaran. Turvallisuus perustuu siihen, että kaikki on täydellistä, että se on rakennettu täsmälleen testatulla tavalla, että se on huollettu ja vahingoittumaton, ja että mikään syttymislähde ei pääse suojapinnoitteiden ohi."
https://www.brandskyddsforeningen.se/brandsakerhet/byggsektorn/cellplast/

F fb35523 sanoi:
Riskit ovat pienet, mutta on myös ymmärrettävä, ettei videota voi verrata kaasupolttimeen ja alkuperäiseen palopesäkkeeseen, jossa lämpö aiheuttaa palokaasujen muodostumisen kaikista materiaaleista. Jos sinulla olisi ollut videon XPS (?) ensin uunissa 300 asteessa, olisit nähnyt kunnon nuotion! Se on se ympäristö, joka syntyy paikallisesti palon alussa. Olet varmasti huomannut, että yksittäistä halkoa on tuskin mahdollista sytyttää, mutta jos lämmitys tapahtuu kolmella tai neljällä, tulee siitä mukava nuotio.

En oikeastaan tiedä, mitä paloturvallisuusmääräykset sanovat, mutta ihmettelen, onko tällainen ratkaisu suoraan kielletty. Vähintäänkin sinun pitäisi olla kytketyt palovaroittimet terassilla ja sisätiloissa, jotta saat aikaisen varoituksen, jos jotain tapahtuu. Nyt en usko, että suurin paloriski tulee ulkopuolelta sisään, mutta jos pahin tapahtuu ja joudut sähköjohtojen vuoksi palon keskelle seinässä, joka palaa läpi, terassi saattaa vaikuttaa tarpeettoman suureen vaurioon.

Edit: löysin tämän: ”Monet luulevat, että solumuovia on turvallista käyttää rakentamisessa, koska se on sallittua, mutta nykyisin käytettynä se aiheuttaa suuren paloriskin. Turvallisuus perustuu siihen, että kaikki on täydellistä, että se rakennetaan tarkasti testatulla tavalla, että se on huollettu ja vahingoittumaton ja ettei mikään syttymislähde pääse suojapintojen ohi.”
[linkki]
Olet täysin oikeassa.

Olen myös lukenut tuon, he viittaavat siihen, että pitäisi olla kipsilevyt tai vastaavaa suojakerroksena.

Ei ole täysin helppoa löytää tarkalleen, mitä koskee, tai miten tulisi tehdä.

Juttelin paloasiantuntijan kanssa, joka, kuten muutamat muutkin rakentajat, huomautti, että solumuovi/XPS ei ole sopivaa käyttää, ellei sitä rakenneta palonkestävien materiaalien (kuitusementti, kipsi tai vastaavat) sisään.

Sitä tulisi oikeastaan suojata alapuolelta rossipohjalla sekä levy päällä.

Paloasiantuntija sanoi, että jos onnettomuus tapahtuu ja solumuovin lähellä alkaa palaa, se on käytännössä mahdoton sammuttaa ja edistää palon leviämistä. Hän huomautti myös, että vakuutusyhtiö voi ottaa kantaa, jos on rakennettu näin.

Tämän sanottuaan pitäisi ehkä vaihtaa rockwooliin (kivivilla) tai vastaavaan.

• Tykkään
HGR.
  • Laddar…
Luulen, että suurin riski rakenteessasi on hiiret/mustamuurahaiset, joilla on hyvät oltavat, suojaisa paikka ja lämmin sekä kodikas mtrl rakentaa sen kanssa/sisällä.
Minun hoitosuosituksessani solumuovin tulee olla peitettynä vähintään 7 cm betonilla yläpuolelta ja sijaita hyvin maan alla muilla puolilla, joten se on tarpeettoman monimutkainen mtrl käyttää, jos ei ole valettua laattaa.

• Tykkään
fekberg
  • Laddar…
F fribygg sanoi:
Luulen, että suurin riski rakenteessasi on hiiret/mustat muurahaiset, niillä on paljon tilaa, suojaisa paikka ja lämpimät ja mukavat materiaalit rakentaa sillä/neissä.
Mun hoitoni mukaan solumuovia tulee peittää vähintään 7 cm betonilla päällä ja olla hyvin maan alla muilla puolilla, eli tarpeettoman monimutkainen materiaali käyttää ilman valettua laattaa.
Se onkin hyvä pointti! Jos olisin tiennyt sen mitä tiedän tänään, en olisi koskaan valinnut solumuovia.

Näyttää siltä, että aion laittaa pari hukkapalaa pohjalle ja vain asettaa kivivillan siihen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.