Aion eristää varaston 10 neliömetriä ja ajattelin tarkistaa teiltä, jotka tiedätte, kuinka tulisi toimia. Tällä hetkellä ulkoa katsottuna on paneeli, tuulensuoja suoraan paneelissa ja 100 mm koolaukset seinissä ja 150 mm koolaukset katossa. Katso liitetyt kuvat...

Nyt kysymyksiini: Pitääkö seinissä olla ilmarako tuulensuojan ja eristyksen välillä? Pitäisikö eristeen ja kipsin välissä olla muovikalvo?

Katon tekemisestä minulla on käsitys. Luin foorumilta, että katossa tulisi olla ilmarako ja että sen voi järjestää laittamalla rimoja ja sitten kovalevyjä ja saavuttamalla pari senttimetriä ilmarakoa raakapontin ja kovalevyn väliin. Sitten eristys laitetaan kovalevyjen päälle.

kiitos etukäteen!!

Andreas

• Puurakenne, jossa näkyy tuulensuojalevy ja puupaneelit sisäremonttia varten.
  • Vinttiprojektin puukaton alla olevat puiset tukirakenteet, joissa on musta tuulensuojakangas ja eristystilan valmistelu.
Avsaknad av luftspalt brukar allmänt falla in under 'riskkonstruktion', dvs det kan bli problem.

Plastfolie är beroende på vilken temperatur du tänker ha som lägst i lokalen. Om du använder plast bör temperaturen inte understiga ~16C, i annat fall skippa den.

Se on vaikeaa saada sinne ilmanväliä nyt, tuolla rakenteella!

Toki voi kutsua sitä riskirakenteeksi jos haluaa, mutta jotkut autotallivalmistajat tekevät ilman ilmanväliä. Tärkeä tekijä siinä, onko se sopivaa vai ei, on, mitä väriä käytetään julkisivussa. Falu-rödfärg esimerkiksi ei tukkeudu lainkaan, eikä sen pitäisi aiheuttaa ongelmia.

Kemisti tarkoittaa lämpötilaa yli +16 astetta.
Pienessä vajassa ei ole niin vaarallista, onko siellä ilmanväliseinä vai ei. Mutta jos haluaa olla varma, voi vain eristää selluloosalla ja jättää muovin ja ilmanväliseinät pois. Sekä seinissä että katossa. Varmista vain, että laitat tuulensuojapaperin myös sisäpuolelle.

Yksi ongelma, jonka näen, on:

Kuinka aiot tuulettaa ilmarakoa?

On samanlainen ongelma, mutta se on varastotila autotallissa.

Ystävällisin terveisin

Kemisten sanoi:
Ilman ilmarakoa pidetään yleensä 'riskirakenteena', eli se voi aiheuttaa ongelmia.

Muovikalvo riippuu millaista lämpötilaa aiot pitää alhaisimmillaan tilassa. Jos käytät muovia, lämpötila ei saisi laskea alle ~16C, muuten jätä se pois.
Kiitos palautteestanne!

Varasto sijaitsee autokatoksen yhteydessä, ainoa vaatimus varastolle on, että lämpötila ei saa laskea talvi-aikaan alle 0 (laitan lämmitysvahdin), mutta ei ole vaatimusta, että sen pitäisi olla huonelämpötilassa.

Kuten näette kuvissa, tuulensuoja on suoraan paneelia vasten, jos olen ymmärtänyt oikein, ei ole järkevää luoda ilmarakoa tuulensuojan ja eristeen välille? Vaan laittaa eristys suoraan lokeroihin tuulensuojaa vasten ja sitten kipsi eristyksen päälle?

Andreas

Aivan! Saadaksesi ilmarako, sinun täytyy poistaa paneeli, tehdä koolaus ja laittaa paneeli takaisin. Jätä se väliin ja käytä maalia, joka ei ole tiivis!

injonil sanoi:
Totta! Saadaksesi ilmarakoa, sinun täytyy poistaa paneeli, tehdä uusi kehys ja laittaa paneeli takaisin. Jätä se väliin ja käytä maalia, joka ei ole tiivis!
Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että minun täytyy purkaa koko varasto ja rakentaa se uudelleen. Kysymys on, onko niin suuri toimenpide perusteltua, kun ajattelen, että minulla ei ole korkeampia vaatimuksia kuin että varaston tulisi olla muutaman asteen yli nollan talvella, jotta herkät tuotteet eivät jäädy?

Paneeli on jo maalattu ulkopuolelta pari kertaa, joten maalaaminen läpäisevällä maalilla ei ole vaihtoehto minun nähdäkseni.

Onko täysin kiellettyä rakentaa varasto ilman ilmarakoa? Eli voiko ottaa riskin, että eristys toimii suoraan tuulensuojapaperin päällä ja sitten kipsilevy viimeisenä kerroksena sen päällä.

Miten te olisitte tehneet?

Ajattelen niin, että jos minun joka tapauksessa täytyy poistaa paneeli saadakseni ilmarakoa, voin yhtä hyvin kokeilla ilman, ja jos osoittautuu parin vuoden päästä, että se ei toiminut - sitten puran koko paneelin ja teen sen kunnolla alusta alkaen.

Viimeksi muokattu:
copello2 sanoi:
[...] Perustelen asiaa niin, että jos minun joka tapauksessa on otettava paneli alas saadakseni ilmarako, voin yhtä hyvin kokeilla ilman, ja jos parin vuoden kuluttua osoittautuu, ettei se toiminut - silloin revin kaiken panelin pois ja teen sen kunnolla alusta.
Ilmarako panelin ja paperin/tuulisuojan välillä on, jotta paneli voisi kuivua (riittävän nopeasti), kun se on altistunut sateelle jne., onko paneli ponttilautaa?

Riski on, että jos se ei toimi, saatat joutua vaihtamaan muutakin kuin vain panelin, ehkä myös mm. eristyksen (mikä tulee kalliimmaksi). Nyt en usko, että ongelmia tulee, mutta raon lisääminen varmistaa asiaa...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.