Minulla oli akustiikkakonsultti täällä perjantaina. Yksi kahdesta huoneesta, jotka hän tutki ja piirsi, sijaitsee kellarissa. Hänen ajatuksenaan oli eristää etu- ja vasen sivuseinä 95 mm lasivillalla ja takaseinä 195 mm:llä. Olen pian saanut valmiiksi kaksi seinää, ja nyt kaverini väittää, että kellaria ei missään nimessä pitäisi eristää sisäpuolelta lasivillalla.
Tältä se nyt näyttää:
Tältä se näytti:
Pitäisikö se vain repiä irti?! Akustiikkainsinööri ei maininnut mitään mahdollisista kosteusongelmista, joten en ole edes ajatellut sitä.
Oletan, että eristys on huoneakustiikkaa varten ja se tulee verhoilla myöhemmin. Sinun pitäisi olla tuuletettu ilmarako, kun rakennat ulkoseinää vasten. Voit poistaa eristyksen ja viilata levyt kolmanneksen verran (ei vaikuta absorption erityisesti paljon alataajuuksilla, jos rakennussyvyys säilyy). Sitten varmistat, että rako on tuuletettu, joko mekaanisesti tai rakojen avulla.
Ylhäällä vasemmalla etuseinässä on venttiili (kuva 1)
valitettavasti olen itsekin karvaasti oppinut, että ilmanvaihto tuossa välikerrostilassa ei koskaan riitä, ellei siihen panosta kunnolla. Eli esimerkiksi kosteudensäädöllä varustettu kylpyhuonepuhallin, joka kestää hieman kellariympäristöä. On tärkeää, että tuo tila eristeen takana pysyy kuivana. Ulkoinen salaojitus ja eristys voivat auttaa paljon, mutta kosteus tulee usein sisään siitä huolimatta. Miten se sitten poistuu? Useinhan se poistetaan ilmanvaihdon kautta. Joko se otetaan kellariin ja sieltä tuuletetaan pois tai suoraan ulos.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.