T
Hei!
Olen ajatellut täyttää eteisen puupalkkikerroksen EPS-betonilla, sitten asentaa 17mm lattialämmityksen ja sen jälkeen tasoittaa sen itsetasoittuvalla massalla.

Kysymys on, kun ei halua käyttää enempää kuin tarpeen (puhtaasti taloudellisista syistä), kuinka ohut kerros voi olla niin, että se silti kestää kuormituksen?
Toinen kysymys on, voiko käyttää 12mm, 18mm tai 22mm vanerilevyä pohjalevynä (riittääkö 12mm)?

L
Lisätietoa tarvitaan
Mitä on hallin alla, kuinka pitkä se on, mihin suuntaan menee palkisto, luonnos miltä se näyttää
ajatuksinesi, niin foormilla tulee vastaus.

tommib
Mikä on tarkoitus olla ohut? Kuitulaasti vai EPS?

Jos kyseessä on taloudellinen kysymys, jättäisin EPS:n kokonaan pois ja laittaisin uritetut lattialastulevyt sen sijaan. Jos sinulla on enemmän aikaa kuin rahaa, voit itse jyrsiä urat tavalliseen lattialastulevyyn. Putkien peitto riippuu putkien koosta ja siitä, mitä aiot laittaa päälle, sekä sietokyvystä "raidallista" lattiaa kohtaan.

• Tykkään
Snabelhund
  • Laddar…
T
Kiitän nopeasta vastauksesta!
Kyseessä on suurempi halli (eli ei sisäänkäyntihalli). Liitän kuvan siitä, miten olen ajatellut. Toivottavasti se auttaa....?
Haluan, että EPS on mahdollisimman ohut, mutta tietenkään ei niin, että siitä olisi mitään riskiä...

• Pohjapiirros suuremmasta eteisestä; kuva näyttää lattiarakenteen EPS-betonilla, eristyksellä ja vesikiertoisella lattialämmityksellä. Koko 4,3m x 3,3m.
L
Sinun täytyy kertoa, mitä lattian alla on, se liittyy kantavuuteen.

Edit kellari alla, onko palkiston alla seinät?

T
Kellari on se, mikä on alapuolella, unohdin kirjoittaa sen...

tommib
Mikä on EPSn idea? Miksi ei vain kiinnitettäväksi ruuviliimaamalla lattialastulevy, jonka päällä sinä voit liikkua? Jos haluat pitää korkeuden alhaalla, voit upottaa lattialastulevyn palkkien väliin. Koska kyseessä ei ole märkätila, ei ole elintärkeää, että siitä tulee täysin jämäkkä. Mitä pintamateriaalia aiot käyttää?

T
Minulla on klinkkerit.
Se mitä sanot lattiaslastulevyn asettamisesta palkkien väliin oli ajatus, jonka minulla oli aluksi. Mutta en uskonut, että siitä tulisi tarpeeksi jäykkä/ että on riski, että tasoitemassa halkeaa palkkien kohdalla?

tommib
Armeroi, se sinun on kuitenkin tehtävä. En itse asiassa tiedä, tuleeko siitä riittävän jäykkä, mutta miksi se olisi parempi EPS:llä koolauksen välillä?

Se tulee olemaan erittäin raskasta. Kun käytetään 5 cm EPS-betonia ja 2 cm tasoitemassaa, omapaino on noin 1,2 kN/m². 45x220 koolaukset ovat heikointa mahdollista.

T
Totta... ei pitäisi olla eroa xD

Taidan valita tämän, laitan cc 300mm välein välillä koolingit (riittääkö 45x70?) ja laitan uritetut lastulevyt päälle. Sitten jyrsin koolingista (että lattialämmitysputki pääsee alas). Laitan lattialämmityslevyt päälle (tarvitaanko niitä?), sitten raudoitusverkon ja sitten tasoitemassan (kuinka monta mm sen pitäisi olla levyn/putken yläpuolella, kun ei ole märkätila?)

Kiitoksia kovasti avustanne!

Todella raskas? Nyt en muista eps:n kuivapainoa, mutta säkki painaa 17 kg ja riittää 5 cm yli yhden neliömetrin, sitten lisätään vettä mutta osa haihtuu. Tasoitteen menekki on yleensä 17 kg/m²/cm, joten kuivapaino on noin 50 kg/m² yhteensä 7 cm:lle, MUTTA silloin sinulla on yhdistetty rakenne.

Luulen, että eps:n rakenne lattiassa on noin 17 cm eps ja vähintään 20 mm tasoitetta, sitten sinun pitäisi olla vähintään 20 mm tasoitetta putken vaipan päällä tai sama peitto kuin putken halkaisija.

Kun asentaa lattiavanerin palkkien väliin, lattialevyn jäykistävät ominaisuudet katoavat, joten ei ole toimittajia, jotka suosittelisivat tekemään niin, ellei esimerkiksi valeta itsestään kannattavaa ROT-betonia, mutta silloin on ehkä 40 mm putken päällä ja todennäköisesti lattiapalkkien päällä.
Mutta on monia, jotka ovat tehneet kuten ajattelit, ja saaneet sen toimimaan.

• Tykkään
Plattsättaren84 ja 1 muu
  • Laddar…
T
Nino, joten tarkoitatko, että pitäisi olla vähintään 17cm eps ja sitten 40mm tasoitemassa, jotta saadaan OK rakenne? Siitä tulee sitten "omaisuus" tasoitemassassa...

T
Mitä enemmän ajattelen sitä, tuntuu siltä, että on helpointa laittaa uritetut lastulevyt ja sitten tasoittaa valu. Mutta olisin halunnut säästää ne 22 mm lastulevyt, jotta saisin saman tason kuin viereisissä huoneissa....

Koska et tarvitse lisäeristystä tai kantavuutta, sekä betoni että tasoitemassa tuntuvat turhilta.

• Tykkään
Rabbithole
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.