Ehkä kyseessä on massiiviset lankkuseinät? Mikä on pintamateriaali? Vaikka pinnassa olisikin kipsilevyä, sen alla voi olla rappaus. Pitkä puuruuvi voi silloin toimia. Sinun täytyy yksinkertaisesti kokeilla ensin.
Minulla on huono käsitys siitä, mitä pintamateriaali on. Voinko nähdä sen jollakin tavalla? Huomasin kuitenkin, että huoneen verhotangon kiinnikkeet oli ruuvattu pitkillä puuruuveilla. 4 millimetrin 6,5 cm pitkät, joissa kierteet alkoivat 2,5 cm jälkeen, niissä oli urakanta, joten ne tuntuivat vanhemmilta. Kun ruuvasin uusia verhotangon kiinnikkeitäni näillä ruuveilla, kesti jonkin aikaa ennen kuin ruuvi tarttui, alussa tuntui kuin ruuvaisin jotain huokoista eikä tuntunut yhtään turvalliselta.
Mutta jos on lankkuseinät, tarkoittaako se, että voin ruuvata minne haluan? Tai miten lankkuseinät on rakennettu?
Kuulostaa aivan klassisesti rapatuilta seiniltä. 3" pontattu lankkuseinä, bastmatta sen päällä ja sitten 2 cm kalkkilaasti. Silloin sinun tulee käyttää 70 mm pitkiä puuruuveja, jotka tarttuvat kunnolla lankkuseinään. Huomaa, että rappauspinta ei kanna mitään, joten jos sinulla on pistemäinen kiinnitys pintaan, sinun on kevennettävä tätä sivusuunnassa, esim. vanerilevyllä.
Ok, kiitos vastauksesta! Konsolit tullaan ruuvaamaan suoraan seinään, joten se kantaa koko painon pystysuunnassa. Mitä tarkoitat vaakasuoran purun kanssa? Että minulla on vanerilevy seinällä ylimääräisenä ulkoisena kerroksena? Vai ymmärränkö nyt väärin?
Katosta tulee akustiikan asiantuntijan mukaan painamaan noin 10kg/m2, eli yhteensä noin 60-70 kg. Tämä paino jakaantuu kahdelle konsolille sekä seinään kiinnitetylle reunaalle. Suunnilleen näin: https://www.byggahus.se/forum/byggn...att-borra-mojligt.html?perpage=15#post2716866 (Poikkipuu tulee olemaan ikkunan takana lisäämässä kestävyyttä.)
Uskotko, että tällainen rakenne kestää laittaa lankkuseinään?
Kun haluan kiinnittää jotain kipsiseiniin, koputan seinää ja silloin kuulee, kun on kohdalla. Sitten otan nuppineulan, jota painan seinään. Silloin tuntee, jos on kohdalla. Reiästä tulee niin pieni, että sitä ei näy, jos on päätynyt väärään paikkaan.
Se oli hyvä idea! Minun pitäisi hankkia muutama neula ja katsoa, onko siellä mitään reglar.
Yksi asia, jota ajattelin, on että kun kiinnitin verhot, minun ei tarvinnut porata. Iskin vain ruuvin sisään vasaralla vähän matkaa ja aloitin ruuvauksen. Ei ollut mitään kohtaa, missä tunsin pysähdyksen. Eikö pitäisi olla, jos siellä olisi lankku? Eli en voi ruuvata koko matkaa ilman, että joudun vasaroimaan viimeisen osan siinä missä lankku oli ja sitten ruuvaamaan ruuvin sisään asti? Nyt ruuvasin ruuvin sisään koko matkan ilman, että tuli oikeaa pysähdystä.
Kysyin talonmestarilta ja hän ei tiennyt, miten seinät on rakennettu.
"Talo on rakennettu 40-luvulla, joten valitettavasti minulla ei ole tietoa seinien materiaalista, mutta käsittääkseni sisäseinät ovat yleensä kevytbetonia ja jokin kantava seinä. Eron kevyen ja betoniseinän välillä voi yleensä kuulla koputtamalla. Kevytbetoni kuulostaa enemmän ontolta."
Olen koputtanut seiniä, ja ne kuulostavat erilaisilta. Joissakin paikoissa ääni on "paksu" ja joissakin ontto. Kuitenkin kaikkialla kuuluu "puinen" ääni. Ei betoninen. En kuitenkaan ole puuseppä, joten minulla ei ole suurta kokemusta arvioida seinien laatua koputtamalla niitä. On hyvin mahdollista, että kyseessä on rappaus tai kevytbetoni.
Mutta onko jotain keinoa selvittää, mitä seinät ovat, muuta kuin ruuvaamalla testiruuvi ja katsomalla, pysyykö se?
On suuri mahdollisuus, että seinissä ei ole ollenkaan puumateriaalia. Sen ajan asunnoissa on yleistä, että ne on tehty sen ajan kevytbetonista tai muuratuista tiiliseinistä.
Voit kokeilla porata jollain ohuella poralla, jos törmäät puuhun, on hyvä jos pora ei ole paksumpi kuin ruuvin vaatima reikä. Jos et löydä puuta, joudut käyttämään tulppia.
Haluaisin tietää seinien rakenteen etukäteen, jotta voin olla varma, että tekemäni rakenne kestää. En halua, että 60 kg katto putoaa päähän. Voisin porata, mutta olen jo ruuvannut kiinni verhot enkä tuntenut puuta. (kuten kirjoitin yllä) Kuten sanottu, en ole kirvesmies, mutta ruuvatessa ei tullut vastaan mitään stop-merkkiä, jonka pitäisi tulla jos yhtäkkiä ilmestyisi puuta?
Mutta oletetaan, että se on kevytbetonia. Riittääkö pelkkä tulppa? Tai jos se on kalkkirappaus? Onko tilanne silloin toivoton?
Kuva: https://www.byggahus.se/forum/byggn...att-borra-mojligt.html?perpage=15#post2716866 Jos katon paino on 60 kg, poikittaissääriin tulee 30 kg paino, jos olen ymmärtänyt oikein, jaettu kahdelle konsolille. Seinään kiinnitetty sääri tulee kantaamaan loput 30 kg jaettuna x määrälle ruuveja. Kestääkö se ruuveilla ja tulpilla, mitä luulette?
Huomasin jotain, joka vahvistaa arvaustasi. Keittiössä edellinen omistaja on ruuvannut jotain kiinni, luultavasti hyllyn. On kaksi reikää vähän pään yläpuolella metrin päässä toisistaan. Jokaisessa reiässä on 8 mm sisähalkaisijalla oleva tulppa. Koko porausreikä on 9-10 mm halkaisijaltaan. Tämä viittaa siihen, että ruuvi ja tulppa ovat menetelmä, jota tulee käyttää.
Oletetaan, että kyseessä on kevytbetoni. Kuinka paljon painoa ruuvi + tulppa kestää? Jokainen konsoli ottaa neljänneksen katon painosta, jos olen ymmärtänyt oikein. (15 kg) Kuinka monta ruuvia per konsoli uskot tarvitsevani?
Sitten seinään kiinnitettävä sääntö ottaa loput painosta, eli 30 kg. Kuinka monta ruuvia luulette tarvitsevani sinne?
/Jens
Ps. Kiitos todella paljon, että autatte minua tässä! Tosi ystävällistä!
Kyllä, sen ei pitäisi olla mitään ongelmaa, en tiedä kuinka monta ruuvia sinun konsoli tarvitsee, mutta voin kuvitella, että noin 2-3 kpl. Joten yhteensä 4-6 ruuvia, eikä sinun tukipuun pitäisi olla mitään ongelmaa kantaa.
Paras suositukseni on mennä järkevään rautakauppaan ja ostaa ruuvit, samalla voit myös keskustella henkilökunnan kanssa!
Viittaan tähän, kun ripustan kaapelihyllyjä ja muita työssäni, eri seinämateriaaleihin.
Kevytbetonissa yleisintä on kai, että poraan 10mm poralla ja käytän sinisiä tulppia ja rakennusruuveja sopivan pituisena.
Kuten sanottu, kysy henkilökunnalta, kun ostat, heidän pitäisi tietää hyvin! Onnea!
Viimeksi muokattu:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.