On monia samankaltaisia lankoja, mutta en löydä mitään, joka kattaa tarkalleen tämän, mitä voin nähdä.

Minulla on vanha pannuhuone, joka on nyt tyhjennetty, kun pellettipannu poistettiin ja korvattiin maalämpöpumpulla, joka asuu viereisessä pesutuvassa. Ainoa hyvä asia vanhassa pannussa oli, että se piti pannuhuoneen ja suurimman osan kellarista rutikuivina, mutta vaikka vaihdosta on kulunut kolme kuukautta, kellari ja lattia tuntuvat kuivilta ja hyviltä. Nyt aion muuttaa pannuhuoneen yksinkertaiseksi TV-huoneeksi, ja suunnitelma on tähän mennessä ollut tällainen, mutta haluaisin mielelläni mielipiteitä:

1. Tasoitus epätasaisuudet ja valaa vanha lattiakaivo umpeen betonilla (suuremmat epätasaisuudet) sekä itsetasoittuvalla tasoitteella (pienemmät epätasaisuudet). Olen jo tehnyt karkean työn täällä, siitä tulee ihan ok tasainen mutta kaukana täydellisestä ilman, että tasoittaa koko huoneen, joka kallistuu (mikä ei haittaa minua niin kauan kuin lattia ei ole täysin epätasainen, kun se on valmis).
2. Laittaa sininen Platon-matto ylösnousevalla reunalla koko lattialle passiiviseen tuuletukseen.
3. Peittää lattia 20 mm XPS:llä. Osittain lattian kohottamiseksi, joka on huomattava askel alempana kahdesta viereisestä huoneesta (missä tullaan alas portaista sekä pesutupaan, joka on seuraava huone sisään) ja lämpöeristykseen.
4. Laittaa kestävä kokolattiamatto villasta, koska en halua muovimattoa, joka vapauttaa mikromuoveja ja sisältää paljon kemikaaleja. Molemmissa tapauksissa pitäisi valita matto, jossa on hengittävä tausta varmuuden vuoksi.

Tarvitseeko minun laittaa remonttilattia (12 mm viistetyt lastulevyt) XPS:n päälle ennen kokolattiamattoa vai onko XPS tarpeeksi kovaa, jotta se ei muutu, kun matto on päällä, esimerkiksi kun asetetaan sohva, jonka jalat painavat? Haluaisin mielelläni minimoida kunnianhimon tason ja investoinnit ajanpuutteen vuoksi ja koska talossa on monta muuta asiaa, jotka tarvitsevat huoltoa, mutta voisiko mahdollisesti korvata XPS:n suoraan remonttilattialla? Haluaisin enimmäkseen välttää orgaanisia materiaaleja, mutta ehkä se on kunnossa, kun on laittanut Platonin. En odota liikoja passiivisesti tuulettavalta lattialta, mutta luulen, että se on tarpeeksi hyvä, koska kellari tuntuu kuivalta.

Lisäksi mietin, pitäisikö laittaa jokin kangas joko Platonin alle klappauksen ehkäisemiseksi, koska lattia ei todennäköisesti ole täydellisen tasainen, tai lastulevyjen alle/päälle?

Tulipaloriskin vuoksi olisin hieman huolissani, jos XPS olisi niin paljaana. Luulen, että kattokorkeus ja kuinka paljon voit rakentaa ylöspäin voivat ratkaista rakenteen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.